526 läst · 4 svar
526 läst
4 svar
Lantmäteriet och rör
Hej
Har en granne som tagit sig friheten att bygga kompost och en häck på min mark. OBS inte tomten utan en del av åkern/vallen.
Ser att det finns gränsrör på äldre ritning och att satellit bilden får med tomtgränserna.
Har en mindre metalldetektor - kan denna ge utslag på röret eller vilket material är dessa gjorda utav?
Får en känsla av att grannen tagit bort ett avgörande rör. Markerat svart på denna bild.
Har en granne som tagit sig friheten att bygga kompost och en häck på min mark. OBS inte tomten utan en del av åkern/vallen.
Ser att det finns gränsrör på äldre ritning och att satellit bilden får med tomtgränserna.
Har en mindre metalldetektor - kan denna ge utslag på röret eller vilket material är dessa gjorda utav?
Får en känsla av att grannen tagit bort ett avgörande rör. Markerat svart på denna bild.
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Jag har hitta våra rör vid fritidshuset med en metalldetektor från Jula. Jag viste på en dryg meter var de fanns. Hittade osannolikt mycket järnskrot inom dem där kvadratmetern. Fick ca 5 falsklarm för varje rör.
Bara så att ni är medvetna om Svensk byråkrati har varit framme igen och numera(fr 1 jan 2018) måste man ha tillstånd för att använda sig av metalldetektorer
https://www.raa.se/om-riksantikvarieambetet/fragor-och-svar/metallsokare/
( förstår tanken ... men tycker att den är feltänkt )
https://www.raa.se/om-riksantikvarieambetet/fragor-och-svar/metallsokare/
( förstår tanken ... men tycker att den är feltänkt )
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Jodå, man skall kanske undvika att hålla på när många ser på. Jag var för säkerhets skull rätt diskret.
En yngre släkting var med ett gäng o åkte skidor tidigare i år. En i sällskapet tappade sin telefon bredvid bilen och upptäckte det inte förrän senare när snöplogen hade flyttat all snö från parkeringen till en hög snödriva.
De lyckades triangulera in ungefär var den fanns genom att få koppling till trådlösa hörlurar från olika håll. Men till slut åkte de iväg och köpte en metallsökare som hittade telefonen på 5 minuter.
En yngre släkting var med ett gäng o åkte skidor tidigare i år. En i sällskapet tappade sin telefon bredvid bilen och upptäckte det inte förrän senare när snöplogen hade flyttat all snö från parkeringen till en hög snödriva.
De lyckades triangulera in ungefär var den fanns genom att få koppling till trådlösa hörlurar från olika håll. Men till slut åkte de iväg och köpte en metallsökare som hittade telefonen på 5 minuter.