Byggahus.se

Lantligt ventilationsgaller

1. G
    Medlem · kalmar · 126 inlägg

garet

Medlem
    Vi letar med ljus och lykta efter lantliga ventilationsgaller att sätta över kyl/frys. Många använder t ex fönsterbrädor eller fräser själva spår i en träbit och det är väl ok. Men vi vill ha kryss och inte ränder för att knyta an till andra detaljer i köket. Ni vet likt kryssade stolsryggar, grindar, fönster i sekelskiftesstil.

Vet nån vart man kan få tag på sådant eller hur man enklast gör bra kryssade galler själv?

2. G

garet

Medlem
    Om det inte finns att köpa, hur snickrar man enklast en själv?

Ska man såga ut ur ett stycke med sticksåg, eller ska man fräsa spår i planhyvlade smålister och korsa? Enklast, smartast?

Har ni länkar?

3. C
    Medlem · Hässelby · 824 inlägg

coss

Medlem
  4. G

garet

Medlem
    Ja, typ. Kanske ännu grövre och lantligare. Den luckan ser lite ut som ett elementskydd :)

5. 7310070025302
    Medlem · Stockholm · 297 inlägg

7310070025302

Medlem
  6. C
    Medlem · Hässelby · 824 inlägg

coss

Medlem
    Kan du inte ta ett metallgaller och måla det svart?

7. AstaS
    Medlem · Småland · 1 005 inlägg

AstaS

Medlem
    Våran snickare byggde ett till vårt kök. Vill man ha det precis som man vill så måste man nog jobba lite själv tror jag. Förmodar att du sökt på nätet.

• Laddar…
  8. G

garet

Medlem
    Det är precis som på bilden AstaS visar. Enda skillnaden är att jag vill ha kryss istället. I brist på bättre bild så kan jag visa en soffa som har kryss i ryggen.

Jag funderar på att såga ut trekanter ur en täcksida och på det sättet få kryss. Jag är bara lite osäker på om det kommer bli snyggt eftersom jag inte är mer än måttligt händig?

Skagensoffa_MED.jpg

9. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Gå till ett enickeri och få det CNC-fräst i mdf eller nåt? Alternativt GÅR det ju att själv såga ut ur en mdf-skiva med sticksåg.

Limmar man uppemot hyllan behöver ju inte sektionerna sitta ihop heller (kryssen alltså).

10. AstaS

AstaS

Medlem
    Om man bara är måttligt händlig skulle jag göra det i en ganska tunn platta. Vår är gjord 19 mm tjockt trä, men jag tror det är ganska svårt att göra om man inte vet vad man gör. Jag skulle testa med något tunnare än så, (plywood kanske?). Jag skulle använda borr först i mitten på varje trekant och jag skulle köra med en liten figursåg, alltså såga för hand, inte med en maskin. Sticksåg kan vara lite jobbigt när man är inne på så små hål om man inte är riktigt vän med sin maskin. Sågar man för hand så är risken att snabbt såga fel inte lika stor.

11. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Plywood är svårt att få snyggt i kanterna, bättre då med MDF det blir snyggt som fanken och är lättjobbat.

Det hela beror ju på hur händig man är också det finns ju sätt att handfräsa ut det hemma med fräsmall och handöverfräs också. Gör man så kan man göra det i nästan vilket material man vill som det går att fräsa i.

12. AstaS

AstaS

Medlem
    Jo allting beror på hur händig man är och hur man kan hantera verktygen. MDF är lätt jobbat, det enda är att det blir så läskigt sågdamm tycker jag. Men det är mjukt. Handsågar man plywood med figursåg tycker jag inte det är svårt att få kanterna snygga, men jag kanske råkar ha rätta knycken just med plywood. Oavsett material så tror jag det svåraste är att såga en massa olika bitar som man sedan ska passa samman. Åtminstone för mig.
    Fast kan man fräsa och jobba med fräsmall etc då anser jag nog inte att man bara är måttligt händig längre. Jag vet att det var jobbigt för vår snickare att göra vår list och då är han ändå snickare så att säga :)
    Det gäller väl som med det mesta, man får testa sig fram och se vad man klarar av, ibland överraskar man sig själv.

13. G

garet

Medlem
    Ska ge mig på ett försök inom några dagar här. Ska posta bilder på underverket eller det undermåliga verket om det så blir :)

14. MmeMim
    Byggnadsvårdare · Jönköpings län · 409 inlägg

MmeMim

Byggnadsvårdare
    Vågar man vänta på några bilder??? =). Jag vill oxå bygga en så jag är mycket intresserad av hur du gjorde!!

15. K
    Medlem · 1 inlägg

Karin31

Medlem
    Otroligt snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.