Byggahus.se

Långsamma entreprenörer...

1. C
    Medlem · 73 inlägg

chef

Medlem
    Vid slutbesiktningen den 17 januari i år konstaterades ett antal fel som skulle åtgärdats senast den 15 mars i år. Då dessa fel inte var åtgärdade har jag ringt och skrivit brev till berörda entreprenörer. Som förväntat fick jag inget svar. Jo, jag fick faktiskt ett argt svar från byggentreprenören, skrivet på en planka,..felstavat,..som han åkt över 10 mil för att leverera utanför dörren. ??? (Han kanske hade nåt ärende i närheten, men jag betvivlar det.) Därmed hade han ytterligare bekräftat vilken nivå han låg på. Hursomhelst, skrev till markentreprenören att jag ville ha hans "fel" åtgärdade eller en trovärdig handlingsplan för hur han skulle agera. Annars skulle det bli en anmälan till allmänna reklamationsnämnden. Då dök det plötsligt upp en handlingsplan där det stod att felen skulle vara åtgärdade före december. Men det stod inget år. Kan man rent juridiskt förutsätta att det är detta år? Eller kan entreprenören sen i december hävda att det är 2006 som avses? Handlingsplanen i sig var inte heller daterad, dock underskriven. Räcker datumet på poststämpeln?
    Framförallt, ska man "orka" vänta ända till december på något som skulle varit fixatför ett halvår sen?
    Byggaren får sig iallafall en välförtjänt anmälan.
    Mvh

2. S
    Medlem · 162 inlägg

Svedalahem

Medlem

Re: Långsamma entreprenörer...

Innehåller du fortfarande 10% av fakturabeloppet för entreprenörerna eller har du betalt allt?

Om en entreprenör inte rättar till de fel som besiktningen påtalar inom angiven tidsram så har du rätt att ordna med åtgärd på deras bekostnad. Men du måste först skriva till entreprenören och påtala att detta kommer ske!

Har du innehållit pengar så kan du ta av dessa för att betala för åtgärderna.

Om du har betalt alla fakturor så får du driva det via advokat.

Ännu ett tips är att kontakta din kommuns konsumentvägledare för råd om hur du skall gå vidare.

3. C
    Medlem · 73 inlägg

chef

Medlem

Re: Långsamma entreprenörer...

Tyvärr betalade jag hela beloppet för markarbetet. Eftersom det var den första fakturan så hade jag inte "lärt" mig att hålla inne med pengarna. Byggaren fick också betalt efter att ha åtgärdat de flesta felen. Han lyckades dessutom lura oss att tro att handfatet som satt ett par cm fel var vvs-killens fel. Vid noggrannare kontroll var det byggaren som hade placerat det fel. Det var då vi började kontrollera allt. På grund av mycket stress hade vi missat några punkter tidigare.
    Det blir nog att kontakta konsumentvägledare. Har redan haft en första kontakt med en advokat som gärna
    "gör dessa herrar arbetslösa". Men just nu är det mycket annat som stjäl tid för mig. Dessutom kan det ibland vara bra att ge folk en andra chans...
    Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.