Byggahus.se

Långsam renovering av Götenehus från 91

1. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Den är inte tillfällig och kommer få vara kvar. Det verkar finnas många olika sätt att se på det, men eftersom badrummet innan satt i 30 år med plasten där utan problem så hoppas jag det funkar även denna gång.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vad fanns det för fuktspärr då ?

3. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Plastmatta på samtliga ytor

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Ok, blir det samma nu ?

5. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Nej nu blir det kakel och klinkers

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Såg dina tidigare inlägg och bilder nu. Har du läst på vilka regler som gäller för våtrum 2020? Det har hänt lite på 30 år och försäkringsbolagen har en del att säga till om. Såg ju inte lysande ut med mögel sedan tidigare heller....

7. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Jadå jag har läst, entreprenören är även certifierad av säkert vatten så dom bör ha bra koll, kollar man texter gällande plastens vara eller inte så verkar det gälla framförallt äldre hus där plasten ska bort, samt att tätskickten har blivit så pass mkt tätare att mängden vatten som eventuellt passerar är mindre än vad plasten klarar släppa igenom.

Möglet kom från en läcka i ett skruvhål till duschvägg som inte var korrekt utfört.

Jag tar gärna emot rekomendationer av dig om plastens vara eller inte vara om du vill dela med dig.

• Laddar…
  8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vid läcka stannar ju fukten mellan de täta skikten och blir mögel mm. Plast är ett otyg och bör användas minimalt om du frågar mig.

• Laddar…
  9. davveno1
    Medlem · Nivå 8
    Jag resonerade exakt som TS nyligen.

Hade också plastmatta med plast yttervägg, nu kakel/tätskiktsmatta och plast i yttervägg.

Allt såg kanon ut vid rivning.

• Laddar…
  10. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    • Laddar…
  11. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
  12. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    • Laddar…
  13. ekaa88
    Husägare · Nivå 13