Byggahus.se

Lång tid för att få varmt duschvatten, byta till PEX?

1. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 15
    Det tar väldigt lång tid att få varmt vatten när man skall duscha eller tappar i tvättstället i vårt hus
    Frun brukar öppna kranarna och göra något annat en stund.
    Jo, vi har väl hög vattenförbrukning...:oops:

Riktigt illa var det ett tag när fjärrvärmepannan inte höll sig varm, men det ska vara fixat enl servicekillen.

Jag har kikat på rören. Kallvattenröret är bytt och går en annan väg i källartaket, så det går inte ner i golvet, men får ta en extra sväng runt bastun(förråd;)). Varmvattenledningen är mest prisolrör. Först tar ledningen en extra sväng upp i taket, sen åt fel fåll för att sedan gå ner och bli ingjuten i källargolvet.
    Det blir väl åtminstone 12m 22mm vv rör.

Den mindre toaletten i källaren fördelar vatten även till toa/dusch på våningen ovan. 12mm prisol.
    Det är väl 5m från pannan till hörnet på badrummet/fördelningsskåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    86C8D393-1ECD-44F2-879A-3848FF47F9F8.jpeg

Första bilden, rör sett från ovan.
    Andra bilden, källaren från sidan visar samma rör, fjärrvärmepanna, rör i tak, golv och upp igen.

Det är ju både en del vatten och koppar som behöver värmas upp när man inte använt varmvatten på ett tag.
    Hur lång tid är det rimligt att det tar innan man får varmt vatten 1:a ggr på morron? Flera minuter?

Skulle det bli bättre med kortare rör, eller byta kanske tom byta till PEX slang? :thinking:

2. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Själv har jag 12mm. Kopparrör till varmvattnet i hela huset. Avståndet mellan pannan och duschen är tio meter, och det tar fyra sekunder innan varmvattnet kommer. Nackdelen är att det blir ett tryckfall när det spolas någon annan stans.
    Summa sumarum: smalare rör och kortare sträcka, är lösningen. Möjligen också högre tryck ifall du har egen brunn.
    Materialvalet har mindre betydelse.

Staffan

3. L
    Medlem · Nivå 11
    Jag har också 12 mm rör till dusch. Komunalt vatten 5,5 bar.
    Annat alternativ är Vvc.

4. Bästa svaret

pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Troligtvis så läcker kallvatten över i varmvattnet i någon blandare. Känn på rören till att börja med. Hittade en trasig blandare i mitt hus på detta sätt. En backventil senare och problemet var löst.

• Laddar…
  5. blackarrow
    Jag har 12mm rör till köket och där får jag varmt vatten mer normalt.
    Fast den vill ger väldigt hett vatten så fort man vrider den mot varmt. Vrider man mot kallt blandar den bättre.
    Har bytt keramik i den. Ingen skillnad.

De flesta kranar är keramiska Gustavsberg med rör eller spunnen slang-anslutning.
    Sånna har väl inga backventiler?

Tvättstugan har separata kallt/varmt vred.
    Där finns också en gammal dusch med termostatblandare som vi inte använder.
    Original från -73 kanske...men den droppar iaf inte. Hur/om den blandar rätt har jag ingen aning om.

6. blackarrow
    Pluggade den oanvända duschen i källaren. (Gjorde det i somras när det var som varmast, så jag ville avvakta lite med rapportering).
    Nu tar den 1 min till ljummet och 1 min 20 sek till ordentligt varmt.

Det blev ju mycket bättre! :D

Men kan inte riktigt släppa tanken på PEX. Att del blir ljummet för och sen varmt 20s senare beror väl på att kopparröret som är så pass långt kyler vattnet.
    Skulle det att dra tex 15mm PEX genom ett 22mm Cu rör?
    Prisolröret kan väl vara lite lätt tillplattat, men det är ju inga jätteskarpa böjar.

7. B
    Medlem · Nivå 7
    Är det inte så att blandningsventilen vid pannan/beredaren kärvar så den spiller in kallvatten när den inte ska.
    Våran krånglar det vet jag. Det tar allt längre tid att få varm och det blir kallare kallduschar när någon annan tappar vatten samtidigt som man dushar.

8. blackarrow
    Har fjärrvärmepanna. Det sitter en plattvärmevaxlare + strömningsventil i den.
    Den läcker iaf inte.
    Servas regelbundet.

Fick ett nytt rör till termostaten som håller vattnet varmt fram till min panna för två år sedan.
    Det var oxid i röret.
    Jag märkte inte någon större skillnad. Tog aldrig tiden då, varken före eller efter.
    Det tog lång tid iaf tyckte jag.

Vet inte vad som är normalt.

9. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Joxa inte till det!
    Lösningen är klenare rör och kortare sträcka. Svårare än så, är det inte.
    Det hjälper ju inte heller att din pipeline värmer upp källargolvet också.

Staffan

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Nivå 5
    om inte varmvattnet använts på ett tag så tar det en stund för plattvärmeväxlaren att värmas upp