Byggahus.se
Tjena

Behöver borra två 55mm hål genom en 900mm tegelvägg :wow:
Några tips på kärnborr eller liknande?
Jag kan tyvärr bara borra från en sida väggen.

tommib
Ta in en firma. Det låter som ett jobb för ett proffs, inte minst för att du ska lyckas borra rakt i 900 mm. Jag har inte sett kärnborr någonstans där jag kan handla i alla fall som klarar det där. Att köpa något som kan klara av håltagningen är kanske inte så mycket billigare än att ta in en firma i alla fall...

tommib skrev:
Det låter som ett jobb för ett proffs
Precis! :D Men även proffsen behöver en pekpinne för att hitta rätt don ibland...

S
det blir å knäcka kärnan
men nära 1m tegelvägg?

SBH skrev:
det blir å knäcka kärnan
Ok, men efter jag knäckt den? Maskinen kommer ju inte in i hålet :confused:

S
buffedelic skrev:
Ok, men efter jag knäckt den? Maskinen kommer ju inte in i hålet :confused:
är kärnan kvar i hålet?

Nej pratar vi om något jag ska tackla imorgon...
Har ett 450mm 14mm borr, borde väl kunna borra ur kärnan i mitten och slå in ett armeringsgärn eller liknande för att bända sönder den?!?
tegel är ju rätt mjukt i förhållande till annat så kärnan ska nog ge med sig

Jag har gjort en hel del hål i tegel/betong väggar med denna typen av hålsågar från Jula. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/halsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189052/ De är faktiskt väldigt effektiva och i mitt tycke väldigt prisvärda. Visst, det är inte alls som att hyra en kärnborr eller ta in ett proffs, men för den som gillar att lösa saker själv och är normalt händig så.

Nu finns det visserligen inte just 55mm. Det närmaste är väl 64mm, eller 52mm om det går med något mindre. Finns förlängare också som är förvånansvärt stabila med tanke på prisbilden. Kan dock vara ett tips att borra en styrhål först genom väggen, lättare att få det rakt då. En spann med vatten att kyla sågen med lite så och då skadar inte heller. Tror det längsta jag har gjort är 600mm djupt.

/Johan Ch

S
buffedelic skrev:
Nej pratar vi om något jag ska tackla imorgon...
Har ett 450mm 14mm borr, borde väl kunna borra ur kärnan i mitten och slå in ett armeringsgärn eller liknande för att bända sönder den?!?
tegel är ju rätt mjukt i förhållande till annat så kärnan ska nog ge med sig
ibland hände att kilar fast så att man måste börja om.
vad för verktyg använder du?

SBH skrev:
ibland hände att kilar fast så att man måste börja om.
vad för verktyg använder du?
Tänkte hyra en kärnborrmaskin men antar att borret jag behöver inte finns att hyra. Vem f*n borrar så djupt :)
En 400mm tar mig en bit, knäcka kärnan, vädrar förlägnare till kärnborret! Antar att det finns..

JohanCh skrev:
Jag har gjort en hel del hål i tegel/betong väggar med denna typen av hålsågar från Jula. ...

/Johan Ch
Hur har du hackat ut hålet när du är långt in, hålsågen tar en ju bara en liten bit i taget?!

S
buffedelic skrev:
Tänkte hyra en kärnborrmaskin men antar att borret jag behöver inte finns att hyra. Vem f*n borrar så djupt :)
En 400mm tar mig en bit, knäcka kärnan, vädrar förlägnare till kärnborret! Antar att det finns..
51mm eller 62 är närmast

Det beror ju ganska mycket på vad det är för tegel, för ibland brukar det inte bli så himla mycket kärna, men eftersom det blir ett hål i mitten brukar jag ta något grövre hårt och larma in så brukar kärna dela sig i två eller flera bitar. En huggmejsel eller ett grövre långt borr.

Det lite trixiga med långa hål är ju att få ut delarna, men om man knäcker kärnan, så får man köra lite med sågen i hålet så det slås sönder till mindre delar och sedan försöka krafsa ut det. 55mm ish är ju ändå relativt stort så något långt med en liten böj i ena endan så kan du dra ut bitarna.

Vad är det för roligt när det är enkelt hela tiden. :)

/Johan Ch

JohanCh skrev:
Vad är det för roligt när det är enkelt hela tiden. :)

/Johan Ch
Amen, jag ska ha ditt förslag i åtanke. Verkar lite hedenhös och det är skoj... Är det någon risk att förläggarna lossnar? då har jag ju bekymmer om någe :banghead:

SBH skrev:
51mm eller 62 är närmast
ska igenom med plusprisol med yttermantel som är 52mm så en 62a får det bli.
vet du om det finns förlängare som tar mig hela vägen?

S
buffedelic skrev:
Amen, jag ska ha ditt förslag i åtanke. Verkar lite hedenhös och det är skoj... Är det någon risk att förläggarna lossnar? då har jag ju bekymmer om någe :banghead:

ska igenom med plusprisol med yttermantel som är 52mm så en 62a får det bli.
vet du om det finns förlängare som tar mig hela vägen?
finns 300mm förlängare har för mig det finns längre.
men ett 900mm långt hål kan bli riktigt jobbigt en del proffs vill inte ens göra över 500mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.