Har idag försökt beställa en bänkskiva i kvartskomposit från IKEA men pga hur mitt kök är utformat går det inte att få till det med skarven i skivan. Stenen kan max vara 3 meter lång utan skarv och med skarv gäller följande:
- Skarven får ej placeras där det uppstår fukt (diskho/diskmaskin)
- Skarven måste placeras minst 10cm från hål/kant (ex. spishäll)
- Skarven måste placeras på en stomkant
Detta går inte att uppfylla på mina stommar och jag kan inte hitta någon leverantör som erbjuder längre skivor. Läste möjligtvis om Corian/Stanor, någon med erfarenhet av dessa material?
Annars känns det som att mitt enda alternativ blir laminat och då undrar jag om det finns någon som levererar skivor i bättre kvalitet än IKEA?
3 095 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Lång bänkskiva utan skarv?
-
-
Allvetare · Halland · 8 325 inlägg 26 jan 2021 22:5926 jan 2021 22:59 #2
Tycker ikeas laminatskivor är helt okej, jag har dom där laminatet går över kanten och inte med löst pålimmad kantbit. Men LG Collection är ett populärt alternativ annars
Corian lägger väl sig på runt 3,6m maxlängd. Är ju inte superstor skillnad mot 4-4,5m som brukar förekomma på laminat. -
27 jan 2021 00:55 #3
Jag behöver en skiva på ca 3,9 meter, så då hade nog Corian funkat med en skarv. Men vet du något om prisklassen på Corian? Är det som kvartskomposit?
Det där ang. att laminaten går över kanten, gäller det alla IKEAs skivor eller är det någon speciell skiva man måste köp då? -
Bannad · 2 265 inlägg 27 jan 2021 01:0527 jan 2021 01:05 #4
Brukar beställa så skarven hamnar mitt i hällen , Ikea har tunt lager av kvartskomposit , bara kanterna som är limmade så skivan ser ut som 40 mm .
Kapa sedan ut hålet på liknande sätt som man kapar en klinkerplatta , då passar hällen bra, samt skarven syns bara ca 5 cm på fram o innerkant . mycket lätt material att kapa i, sedan har den träreglar under för att hålla sina 40 mm mot köksstommar , kör av dessa med en vanlig sticksåg. -
27 jan 2021 01:11 #5
Menar du att jag skulle kunna köpa skivor i kvartskomposit från IKEA och sen anlita någon annan att kapa och skarva den som jag vill? För IKEA går nämligen inte med på att sälja en skiva som är kapad vid spishällen som jag ville, därav att vi inte fick ihop det. -
Bannad · 2 265 inlägg 27 jan 2021 01:3227 jan 2021 01:32 #6
Beställ diskho underlimmad , där ser du att skivan har bara ca 1,2-1.5 mm tjocklek på själva kvartskompositen.
Enklaste vi gör är att bara ta en sänksågsmodell med en diamantklinga , koppla den tätt mot en dammsugare , lägger en tunnskiva under, så har du inte stor dammspridning. vi sågar hålet där skivan ska ligga, borrar alla hörn.
Limma den cm skarv som blir kvar efter hålet mot varandra, då bänkskivan möts mitt i stommen. du får en nästan osynlig skarv med lite polering av limmet med rätt färg i skarv.
Ikeas instruktioner ska fungera så alla kan byta kök. -
Allvetare · Halland · 8 325 inlägg 27 jan 2021 11:0527 jan 2021 11:05 #7
-
27 jan 2021 16:29 #8
Dom är nog närmer 5mm har jag för mig?
Silstone är rätt flexibelt och starkt material