Byggahus.se

Lång bänkskiva utan skarv?

1. I
    Medlem · 103 inlägg

IzabellaS

Medlem
    Har idag försökt beställa en bänkskiva i kvartskomposit från IKEA men pga hur mitt kök är utformat går det inte att få till det med skarven i skivan. Stenen kan max vara 3 meter lång utan skarv och med skarv gäller följande:

- Skarven får ej placeras där det uppstår fukt (diskho/diskmaskin)
    - Skarven måste placeras minst 10cm från hål/kant (ex. spishäll)
    - Skarven måste placeras på en stomkant

Detta går inte att uppfylla på mina stommar och jag kan inte hitta någon leverantör som erbjuder längre skivor. Läste möjligtvis om Corian/Stanor, någon med erfarenhet av dessa material?

Annars känns det som att mitt enda alternativ blir laminat och då undrar jag om det finns någon som levererar skivor i bättre kvalitet än IKEA?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 325 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Tycker ikeas laminatskivor är helt okej, jag har dom där laminatet går över kanten och inte med löst pålimmad kantbit. Men LG Collection är ett populärt alternativ annars

Corian lägger väl sig på runt 3,6m maxlängd. Är ju inte superstor skillnad mot 4-4,5m som brukar förekomma på laminat.

3. I
    Medlem · 103 inlägg

IzabellaS

Medlem
    Tack för svar!

Jag behöver en skiva på ca 3,9 meter, så då hade nog Corian funkat med en skarv. Men vet du något om prisklassen på Corian? Är det som kvartskomposit?

Det där ang. att laminaten går över kanten, gäller det alla IKEAs skivor eller är det någon speciell skiva man måste köp då?

4. T
    Bannad · 2 265 inlägg
    Brukar beställa så skarven hamnar mitt i hällen , Ikea har tunt lager av kvartskomposit , bara kanterna som är limmade så skivan ser ut som 40 mm .

Kapa sedan ut hålet på liknande sätt som man kapar en klinkerplatta , då passar hällen bra, samt skarven syns bara ca 5 cm på fram o innerkant . mycket lätt material att kapa i, sedan har den träreglar under för att hålla sina 40 mm mot köksstommar , kör av dessa med en vanlig sticksåg.

5. I
    Medlem · 103 inlägg

IzabellaS

Medlem
    Tack för svar!

Menar du att jag skulle kunna köpa skivor i kvartskomposit från IKEA och sen anlita någon annan att kapa och skarva den som jag vill? För IKEA går nämligen inte med på att sälja en skiva som är kapad vid spishällen som jag ville, därav att vi inte fick ihop det.

6. T
    Bannad · 2 265 inlägg
    Skiva är tung, ett stort hål som en häll utgör, gör att skivan blir mycket klen , den går inte och lyfta med ett så stort hål.
    Beställ diskho underlimmad , där ser du att skivan har bara ca 1,2-1.5 mm tjocklek på själva kvartskompositen.
    Enklaste vi gör är att bara ta en sänksågsmodell med en diamantklinga , koppla den tätt mot en dammsugare , lägger en tunnskiva under, så har du inte stor dammspridning. vi sågar hålet där skivan ska ligga, borrar alla hörn.
    Limma den cm skarv som blir kvar efter hålet mot varandra, då bänkskivan möts mitt i stommen. du får en nästan osynlig skarv med lite polering av limmet med rätt färg i skarv.

Ikeas instruktioner ska fungera så alla kan byta kök.

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 325 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Beställer man måttbeställd från Ikea tror jag man kan få det runt kanten på alla. De som finns i lager är lite olika, kommer inte ihåg vilka som går runt kanten. Det är bara kanten mot lådfronterna som går runt. Övriga är raka

8. L
    Medlem · 497 inlägg

Lopex

Medlem
    Nja, varken tung eller klen blir den, svagare självklart men inte så den kmr gå av om man monteterar/bär den på rätt sätt, på högkant sen ner på stomme och fäll mot dig sen skjuter man in den, eller lägg bakkant av skivan mot stomme vik upp och skjut in.

Dom är nog närmer 5mm har jag för mig?

Silstone är rätt flexibelt och starkt material

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.