32 183 läst · 89 svar
32k läst
89 svar
Lånelöftet sjönk för barnen, hjälp
Dina barn ärver inget då? För du hade väl skilt dig, så "frugan" torde rimligtvis icke vara barnens mor?Dan_Johansson skrev:
Jag har frågat min kontaktperson på mitt lokala kontor (som jag skulle gissa ligger i riskzonen för stängning) men hon hade inte hört ett ljud om vilka som ska stängas...
Jagar man tiondelar på räntan är Handelsbanken kanske inte rätt, vi ligger på 1,4% i dagsläget. Å andra sidan är jag 10 år äldre än frugan, och hela lånet står på mig (och dessutom ryms hela lånet i vad försäkringen ersätter), så statistiskt sett är chansen rätt stor att hon kommer att bo gratis förr eller senare...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Nja, man kan, men särkullbarn har alltid rätt till sin laglott när man dör.
Det vissa gör är att villkora ytterligare arv med att barnen väntar med allt tills båda är döda.
Det vissa gör är att villkora ytterligare arv med att barnen väntar med allt tills båda är döda.
Det man kan göra när det finns särkullbarn med i bilden är att ta ömsesidig livförsäkring med sambo/ny partner som förmånstagare på belopp som gör att den efterlevande kan bo kvar och att särkullbarnen ändå får ut sin laglott.Nötegårdsgubben skrev:
Ibland kan det vara så att man får börja ned vanen som pratar med en och ger ett lån.
Bankerna mes flöden via nätet ger ofta väldigt bra räntor (nu 1,09% för tre år). Men de har sällan marginal för just specialfallen. När man hamnar på "gränsen" kanske man får leva med 2% ränta första åren.
Det man glömmer är att sen kan man byta bank. Visa att man renoverat. Klarar av budgeten osv. Och helt plötsligt minskar räntekostnader drastisk med den nya banken.
Det största misstaget folk gör är att de är trogna samma bank. Det är inget äktenskaö. Det är bara en bank. Var otrogen.
De där timmarna som det tar att byta en bank kan bli de bäst betalda timmarna i ens liv.
Bankerna mes flöden via nätet ger ofta väldigt bra räntor (nu 1,09% för tre år). Men de har sällan marginal för just specialfallen. När man hamnar på "gränsen" kanske man får leva med 2% ränta första åren.
Det man glömmer är att sen kan man byta bank. Visa att man renoverat. Klarar av budgeten osv. Och helt plötsligt minskar räntekostnader drastisk med den nya banken.
Det största misstaget folk gör är att de är trogna samma bank. Det är inget äktenskaö. Det är bara en bank. Var otrogen.
De där timmarna som det tar att byta en bank kan bli de bäst betalda timmarna i ens liv.
Sant. Vi har SBAB, trots att fästmön jobbar på SEB. SEB:s personalränta inkl. förmånsbeskattning blir rejält mycket högre än den vi får från SBAB. Så vi är totalt otrogna.Appendix skrev:
Ibland kan det vara så att man får börja ned vanen som pratar med en och ger ett lån.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Jodå, de ärver såklart, men vi har skrivit testamente.Violina skrev:
Det man kan göra för att minimera strul är att frugan har rätt att välja hur barnen får sin lott, dvs. vill hon bo kvar så ger hon dem deras arv i kontanter.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Det finns både fördelar och nackdelar med bankernas webbformulär, men som sagt är nog det enda rätta att boka in ett besök hos en eller två banker.
Om din nuvarande bank inte är intresserade att behålla dig som kund är det bara att byta till en annan bank. Jag var kund hos Swedbank (tidigare Sparbanken) under mina första 35 år i livet, men bytte till en annan bank pga dåligt bemötande när jag skulle köpa min första lägenhet.
Nu har jag bytt bank ytterligare ett par gånger sedan dess och min slutsats är att en bank bara är så bra som dess personal, så leta runt lite tills du får ett bra bemötande så kan de som är ointresserade få klara sig utan dig som kund.
Om din nuvarande bank inte är intresserade att behålla dig som kund är det bara att byta till en annan bank. Jag var kund hos Swedbank (tidigare Sparbanken) under mina första 35 år i livet, men bytte till en annan bank pga dåligt bemötande när jag skulle köpa min första lägenhet.
Nu har jag bytt bank ytterligare ett par gånger sedan dess och min slutsats är att en bank bara är så bra som dess personal, så leta runt lite tills du får ett bra bemötande så kan de som är ointresserade få klara sig utan dig som kund.
Jag skulle också rekommendera SBAB, en statlig bank som erbjuder lån med 5% som minst i kontantinsats. Där har du också möjligheter att fylla i att du erhåller underhållsstöd samt att du kan kontakta banken och prata om din OB ersättning som påverkar ditt månadsinkomst. Så länge den är schemalagd så får du räkna med den i månadslönen, dock måste du uppvisa de tre senaste månadernas OB inkomst.
Skogsägare
· 16 843 inlägg
Skogsägare
· 16 843 inlägg