Byggahus.se

Låna ut pengar privat till bostadsrätt (Lånebrev)

1. MargaretheW
    Medlem Nivå 1
    Jag ska låna ut ett större belopp till min partner för bostadsrättsköp. Vi har blivit rekommenderade ett skuldebrev

Är det det bästa alternativet? Ska man gå till jurist eller räcker det att göra det privat? Vi tänkte ladda ner ett juridiskt korrekt på Lawline.

Kan man panta lägenheten på motsvarande belopp så jag får säkerhet?

Min fråga är om ovanstående är de bästa alternativ.

Kan jag gå in som % ägare av den bostadsrätten (30% av värdet) trots att jag bor i en annan bostadsrätt? Jag kommer inte att bo i den bostadsrätten.

Tacksam fär alla tips.

2. NyaTorpane
    Medlem Nivå 6
    Gå till jurist så får ni allt svart på vitt. Juristen har förslag på hur ni sätter bostaden i eventuell pant o liknande. Kan vara värt nån krona

3. B
    Medlem · Nivå 23
    Välkommen till forumet!

Det beror på vad föreningen har för krav för att bevilja medlemskap, se stadgarna.

Borde räcka med ett som är juridiskt korrekt, och kan vara bra att tänka på hur ni vill att det ska hanteras om någon av er skulle avlida eller om ni slutar att vara partners av någon annan anledning.

4. MargaretheW
    Medlem Nivå 1
    Kan man som privatperson be BRF sätta min partners br-lägenheten i pant som säkerhet för lånet?

Jag tänker precis som banken gör.

"Förmånsrätt i en bostadsrätt får långivaren genom att ägaren av bostadsrätten skriver under ett avtal om pantsättning. Därefter underrättar (denuntierar) långivaren bostadsrättsföreningen om att pantsättning av bostadsrätten skett. För bostadsrätter finns det alltså inga pantbrev."

Min fråga är om detta kan göras av mellan privatpersoner (mig och min partner).

Tacksam om någon har templaten för hur det här avtalet ska skrivas.

I dessa sommartider har det varit omöjligt att få tag i en jurist.

Redigerat 21 jul 2019 18:45
  5. Darling McFluff
    Medlem · Nivå 9
    Du erbjuder att tillhandahålla kapitalet, då kan väl din sambo stå för fiolerna när det kommer till juristkostnaderna.

Fair deal anser jag.

6. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Brf eller deras förvaltare skriver in din pantsättning i sitt register (ej pantbrev), du får en bekräftelse på detta och lgh kan ej säljas utan att du får ditt lån återbetalt.

7. MargaretheW
    Medlem Nivå 1
    "Förmånsrätt i en bostadsrätt får långivaren genom att ägaren av bostadsrätten skriver under ett avtal om pantsättning. Därefter underrättar (denuntierar) långivaren bostadsrättsföreningen om att pantsättning av bostadsrätten skett. För bostadsrätter finns det alltså inga pantbrev."

8. MargaretheW
    Medlem Nivå 1
    Tack för ett bra svar.

9. MargaretheW
    Medlem Nivå 1
    Enig. Dessutom ska räntan vara ringa.

10. H
    Medlem Nivå 7
    Är ni gifta?

11. MargaretheW
    Medlem Nivå 1
    Nej.

12. H
    Medlem · Nivå 12
    Ska ni skiljas? Eller varför ska du låna ut pengar till honom för att köpa halva er lgh? Blir väl bara dyrare boendekostnad, och ska betala ränta till dig

13. MargaretheW
    Medlem Nivå 1
    Nej. Vi bor inte ihop. Min partner ska köpa br i annan brf.