Hej, en tanke som slog mig. Kan det, med dagens ränteläge, vara värt att låna upp på huset för att betala av uppskjuten vinstskatt? Räntan på vinstskatten är 3,35 %, enligt http://goo.gl/VQjKQf. Rörligt bolån i alla fall under 2 % och antagligen blir det lägre framöver.

Tror ni att banken går med på att låna oss ca 200 000 för att betala av vinstskatten?
Sammanlagt lån på huset är knappa 3 milj., där en del är rörlig och en bunden. Husets marknadsvärde uppgår till ca 3 800 000. Kanske mer.

Redigerat:
Enl. egeln om 85% belåning så borde det vara möjligt att låna upp. Men frågan är hur länge vi kan räkna med att det går att låna till under den räntan. Dvs. OM man ser det på 10 - 15 års sikt så är det rätt troligt att asffären inte blir så bra.

hempularen skrev:
Enl. egeln om 85% belåning så borde det vara möjligt att låna upp. Men frågan är hur länge vi kan räkna med att det går att låna till under den räntan. Dvs. OM man ser det på 10 - 15 års sikt så är det rätt troligt att asffären inte blir så bra.
Sant. Det är i så fall om man kan tänka sig att amortera extra för vinstskatten.

Skatteverkets ränta ändras varje år utifrån de förutsättningar som gäller, så även om boräntorna går upp kan det löna sig att ha bolån jämfört med uppskjuten vinstskatt.

Vid förra årets deklaration var schablonintäkten, dvs skatten, 1,67% av uppskovsbeloppet, som var max 800.000 kr.
Så "räntekostnaden" för uppskovet var som mest 26720 kr.
Sug på den, det är en rejäl slant!

Nu är max uppskovsbelopp sänkt till 1.450.000 kr.

Det verkar dock vara en höjning

bjornligan skrev:
Det verkar dock vara en höjning
Ledsen, jag skrev fel. Maxbeloppet var 2 x 800.000 = 1.600.000 nu sänkt till 1.450.000.

Man är ju ofta två hälftenägare, därav felskrivningen.

Schablonintäkten är inte skattebeloppet... det är den kapitalinkomst du ska betala kapitalskatt på :) skatten på ett uppskovsbelopp på 1600000 blir 8016 spänn - eller 0,5% av uppskovsbeloppet

Stämmer inte alls, sunqan.

injonil skrev:
Stämmer inte alls, sunqan.
Nej, det är (eller var) 1,67% av uppskovsbeloppet.
Som mest alltså ungefär 25 papp.

Du verkar ha rätt! Jag har för mig att jag haft högre skatt än vad dina beräkningar gav, men jag kan ha misstagit mig.

Jag antar du menar att det verkar som att skatteverket har rätt...
de brukar ha någorlunda koll på skattesatser.

Det gör ont, men är samtidigt nyttigt, att erkänna sina fel :p

På deklarationsblankettens sammanställning står det:
Schablonintäkt bostadsuppskov: 1,67 % på 800000 kr. 13360
Vilket med 30% kapitalskatt ger 0,5% kostnad.

Bra Sunquan, det finns inget skönare än att ha rätt (y)

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Jag tyckte det lät mycket, så jag fuskade :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.