Byggahus.se

Låna pengar för husbygge?

1. T
    Medlem Nivå 7
    Vet inte om rätt del av forumet men en liten lätt fråga. Om man skulle vilja bygga hus och behöver låna pengar. Kan man låna hela beloppet om säg tex att allt som allt skulle kosta 2miljoner eller låter banken bara att man får låna ett maxbelopp?

2. M
    Medlem · Nivå 9
    Du får ett konto med pengarna som behövs till bygget. Seda betalar du fakturorna från detta och det är då pengarna "lånas" dvs du börjar betala ränta på dem.

3. T
    Medlem Nivå 7
    Så. Säg att jag räknar ut alla kostar och allt som ska göras i byggandet av hus på en tomt. Och godkänner banken det så har man alla pengarna på kontot. Sen dras det av från kontot när man betalar fakturorna och allt man kostar på som säga?

• Laddar…
  4. Byggglädje
    Nybyggare Nivå 5
    Ja Man får ett byggkreditiv till lite sämre ränta än ett vanligt huslån. Man skickar in fakturan tillsammans med en betalorder till banken. Så det är banken som faktiskt betalar fakturorna. Vid varje betalning försvinner det pengar från kreditivet och man blir skyldig mer och mer pengar. Med Lite tur och skicklighet så räcker det hela vägen. Dock förväntas man fortfarande betala 15% själv. Brukar ofta vara tomten man betalar själv och ev VA. Så lånar man 2 miljoner kommer man behöva betala ca 350000 till. Eller rättare sagt. Har man en kalkyl på 2.3 miljoner får man betala 345000:- själv och låna 1965500:-

5. T
    Medlem Nivå 7
    Hjälper inte heller om redan har tomt. Man måste ha dessa 15% själv oavsett?

6. Byggglädje
    Nybyggare Nivå 5
    Om banken godtar det så. Vet dock inte om de gör det.

7. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det du får kreditiv på är en andel av det förväntade värdet på huset. Inte byggkostnaden. I dåliga lägen kan det vara långt under byggkostnaden.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Du måste ha minst 15% av det som fastigheten antas vara värd när det är färdigbyggt. Man gör en förhandsvärdering.

Om du ex. bygger i en avfolkningsbyggd, där inget hus säljs för över en miljon. Då kommer banken inte att gå med på att låna ut till ett tvåmiljoners bygge. Möjligen om du själv kan lägga in 1 150 000.

• Laddar…
  9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Det är normalt 15% av den slutgiltiga belåningsgraden man måste ha. Om värdet efter allt är färdigbyggt är 3 miljoner behöver man ha 450.000. Byggnadskreditivet kan vara högre än den slutgiltiga belåningsgraden eller kostnaden. Om du bygger själv så kan jag tänka mig att banken vill ha större marginal. Men dom gör en rimlighetsbedömning på helheten. Boka ett möte med banken och prata igenom vad du vill göra och vad dom har för krav. Försök inte dölja något utan var ärlig, då får du bättre hjälp av banken.

Räntan på ett byggnadskreditiv ligger på ca 2% nu

Edit:
    Jag förutsätter att byggkostnaden är i nivå med värdet. Om värdet är lägre än byggkostnaden får man ha skillnaden i extra cash.

10. T
    Medlem · Nivå 8
    Hej!

Du behöver minst 20% i insats av eget kapital. Banken kan tillgodoräkna värdet på tomten som insats.