2 901 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Lån-taxeringsvärde
Hej! För ett år sedan köpte jag ett hus som jag fick otroligt billigt. Pga fukt i krypgrunden och allmänt eftersatt skötsel. Ytorna har varit katastrofala.
Men nu börjar huset få riktigt fin lyster igen. Har ägnat massor av svett och tid.
Det jag undrar är iaf, hur lätt är det att låna efter taxeringsvärdet? Jag har ett billån och en renoveringskredit jag skulle vilja baka in i huset.
Har huslånet på ca 50% av taxeringsvärdet. Det finns även pantbrev uttagna på ungefär dubbla summan som mitt lån.
Billigaste huset i området har ett utgångspris på ungefär dubbelt så mycket som jag gav. Då är det huset på ca 70m2 med 70-talsstsndard takt igenom.
Jag har ändå 120m2, badrum från 2010 för 150.000. Nya fina ytor i större delen av huset.
Det som ligger mig i fatet är väl fasaden, fruktansvärt ful och missfärgad eternit.
Men men, nog om babbel som kanske inte tillför... Brukar man kunna låna efter taxeringsvärdet?
mvh Rickart
Men nu börjar huset få riktigt fin lyster igen. Har ägnat massor av svett och tid.
Det jag undrar är iaf, hur lätt är det att låna efter taxeringsvärdet? Jag har ett billån och en renoveringskredit jag skulle vilja baka in i huset.
Har huslånet på ca 50% av taxeringsvärdet. Det finns även pantbrev uttagna på ungefär dubbla summan som mitt lån.
Billigaste huset i området har ett utgångspris på ungefär dubbelt så mycket som jag gav. Då är det huset på ca 70m2 med 70-talsstsndard takt igenom.
Jag har ändå 120m2, badrum från 2010 för 150.000. Nya fina ytor i större delen av huset.
Det som ligger mig i fatet är väl fasaden, fruktansvärt ful och missfärgad eternit.
Men men, nog om babbel som kanske inte tillför... Brukar man kunna låna efter taxeringsvärdet?
mvh Rickart
Nej du lånar efter ett beräknat marknadsvärde, inte efter taxeringsvärde.
Kontakta banken så kan de tipsa om mäklare som kan värdera fastigheten. Därefter så kan du ta diskussion om belåning efter dina förutsättningar
Kontakta banken så kan de tipsa om mäklare som kan värdera fastigheten. Därefter så kan du ta diskussion om belåning efter dina förutsättningar
Nä, man lånar efter marknadsvärdet men det låter ju inte som det ska vara några större problem om det är som du säger. Eventuellt är det så självklart att huset är värt mer att din bankman kan göra den bedömningen men oftast behövs en värdering från en mäklare.
/Janne (som nog har lån en bra bit över taxeringsvärdet)
/Janne (som nog har lån en bra bit över taxeringsvärdet)
Det är ingen automatik för att beviljas att belåna upp gamla pantbrev. Förvisso ingen omöjlighet att banken godkänner för enkelhetens skull då de kan marknaden hyffsat om man ligger långt ifrån värdet i belåning men pantbrev är bara en administration och ingen garanti för att få belåna till denna nivåDsl skrev: