personstarthumb-up

Lån av mft-skiva malmö-lund området

3k läst  52 svar

  1. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    Undrar om det finns nån vänlig byggahusare som kan tänka sig att låna ut (eller mot ersättning) en mft skiva till mig under några timmar, gärna imorron men i veckan funkar också.

    Jag ska ha den som mall till hålmönster på mitt nya monteringsbord. Kommer fräsa med kullagerstål där endast kullagret kommer rulla mot insidan på hålen. Om jag (mot förmodan :)) skulle klanta mig o fräsa sönder nåt hål i ägarens skiva ersätter jag givetvis ägaren med ny skiva.

    Lite sågspår är ok, bara de inte är jättedjupa och på båda sidor skivan.
     
  2. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 12
    IMG_2438.jpg

    Tänkte göra dig en tjänst och göra en mall åt dig på cncn. Men tyvärr så får jag inte till runda hål. De skiljer ca 1/10mm åt ena hållet på hålen. Samt så blev dessa hål inte 20mm utan 19.6-19.7mm...

    Va less man blir.

    Skriver i tråden om jag får till det så kan jag dela med mig av några mallar gratis till de som vill göra ett mft.
     
    Daniel_N, FredrikR, jac och 6 till gillar
  3. LsaiboT
    Medlem Nivå 8
    Har för mig att jag sett en CNC-fräst mft-skiva här på byggahus till salu i Malmö/Lund området. Tror det va i sommas. Kanske kunde vara något om den finns kvar.
     
  4. mattiasp
    Moderator · Nivå 15
    Snyggt! Det här forumet är verkligen fantastiskt!
    Är det någon här som har testat att göra 96x96-mönstret med LR-32 systemet? Det är ju ingen tillfällighet att 3x32=96. Om man utgår från en rätvinklig skiva skall det inte vara några problem att få till rätvinkligheten. Jag tänkte att man skulle kunna borra hålen med med ett Festool 20 mm beslagsborr. Om man är lite listig kan man använda LR-32-systemets parallellanhåll för att indexera mot de nyss borrade hålen. Det kräver två stycken svarvade adaptrar med ytterdiameter 20 mm (ngt undermått) och 5(?) mm för indexeringspinnen. Kanske finns det någon listigare lösning?
     
  5. richardtenggren
    Verktygstokig Nivå 12
    Jag skulle vara intresserad :)
     
  6. heos
    Hobbysnickare Nivå 7
    Har tyvärr inget LR-32 system men såg den här killen göra en skiva mha det: https://www.youtube.com/watch?v=_4jAqE6OZgk
     
  7. mattiasp
    Moderator · Nivå 15
    Kollade på videon. Det var ju elegant, men det förutsätter att man ett MFT, och då är det ju att gå över ån efter vatten. Har man redan ett MFT är det ju bara att kopierfräsa med den befintliga skivan som mall. Jag tror att man kan tänka ut något smartare. Jag har ett embyo till en idé, men just nu är det i teoristadiet. Jag har inte tillgång till mina prylar att titta på när jag funderar.
     
  8. P
    Medlem Nivå 10
    Ola, du skriver i veckan. Jag ska ner till Lund fredag 28. Har en MFT-reservskiva just för att använda som mall och du får gärna låna den om det inte är för sent för dig.

    //Ronnie
     
  9. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    Tack för servicen norbottensnickaren, synd den inte höll måttet.:(

    Otålig som jag ofta är gjorde jag en egen mall baserat på fräsanhåll, stop o stor vinkelhake. Mitt monteringsbord är betydligt större än ett mft och 96cc hålbild funkar inget vidare eftersom jag har stödribbor lite varstans under skivan. Nu blev det istället 135 på ena hållet och 150 på andra. Inbördes avstånd mellan hålen spelar mindre roll i mitt fall, bara det blir vinkelrät.

    Hursomhelst, redan första raden hål sket sig, jag kunde inte spänna fast mallen mer än i kortändarna (bordet är 150cm långt), yttersta 2 hålen på varje sida blev bra men ju mer mot centrum jag kom desta sämre är hålen. Körde med kullagerfräs i 19mm mdf men det verkar som mallen flexat. Hålen blev från 19 (som de skulle vara) ner till 18.5 i mitten.

    Nu väntar jag på 22mm stål, kommer köra samma mall men styrhylsa istället och bara puncha med fräsen rakt ner. Tror min svårfastspända mall utsätts för mindre sidokrafter på detta viset. 22mm hål gör inget, min skiva är så tjock att jag hade varit tvungen att fasa 19 eller 20mm hål.
     
  10. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 12
    En annan modell på mall vore att göra 30mm-hål för en kopieringsring och ett 20mm frässtål. Det skulle gå väldigt snabbt att fräsa hålen med en sådan mall. 20mm-stålet från festool är väl iofs inte jättebilligt.
     
  11. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 12
    Haha vi skrev samtidigt. Jo tror också en kopiering är bättre.
     
  12. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    Stort tack Ronnie men nu är det för sent:) har som jag skrev redan gjort hela första raden med helt andra mått än 96 och jag får köra vidare med den hålbild jag bestämt.
     
    Pysslarn gillar
  13. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    Tror jag också som jag skrev:) kopierhylsametoden slipper man ett par osäkerheter, typ att det hamnar damm på insidan av hålen (som direkt påverkar diametern på det frästa hålet) eller att kullagrets sidkrafter påverkar en halvdåligt fastspänd mall.
     
  14. jac
    Medlem · Nivå 12
  15. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 19
    Jag använde min FSN RA 32 skena när jag gjorde min MFT skiva.
    Inga adaptrar utan mätte och mätte... fräste sedan hålen mha. FSN OFA.

    Förmodligen inte 100% men.. :cool:
     
    ceson och Skooda gillar

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: