Hej!
Jag tänker bygga ett observatorium på tomten och detta kommer att vara ca 15 m2 och stå på plintar.
Min tomt är ganska kuperad och jag kommer att behöva höja marknivån och bygga en "kulle" just där det kommer att stå med ca 1,5 m för att få bättre sikt.
Nu till frågorna:
1. Hur djupt ned i själva kullen måste plintarna grävas för att uppnå frostfritt djup (Norra Värmland)?
2. Vad kan kullen bestå av? Jag har tillgång till mycket jordmassor och jag räknar givetvis med att komplettera med grus. (Det är mycket viktigt att det inte uppstår sättningar på plintarna, framför allt den som bär upp teleskopet)
Behöver man dränera kullen i sig? Spontant känns detta överflödigt väl?
Bifogar skiss på situationen.

Tacksam för svar!

Mattias
Skärmavbild 2012-07-30 kl. 20.28.39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du fylla och få bärighet är det någon form av kross som gäller. Fylla i omgångar och padda varje lager. Då är det nog lättare att sätta höga plintar först, en bit under nuvarande nivå, och sen fylla runt dem.

Men måste jag verkligen så långt ned som till ursprunglig mark?? Låter väldigt mycket, men det är kanske så att det fryser uppifrån?
Kan man komma runt genom att lägga cellplast?

Det är inte frosten i första hand, eftersom det är en kulle kommer det antagligen att vara ganska torrt där ändå. Det är bärigheten det handlar om. Tippa av ett lass jord och kliv upp och ställ dig i högen. Du sjunker ner minst till fotknölarna. Med krossmaterial (t ex bärlager 0-40) och padda kan du få en fyllning som inte sätter sig. Men det är nog enklare att göra höga plintar. Gräv hål, gjut en liten platta som fot med ett par bitar armeringsjärn stickande upp. På med papprör och gjut plinten. Så skulle jag har gjort, men jag är ingen expert. Enda problemet är att det kan bli lite svajigt i sidled med så höga plintar innan kullen har satt sig.
Ett observatorium låter som något som behöver stå stabilt, fuska inte med det som är svårast att rätta till i efterhand...

Bra tråd: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9997&start=all&postdays=0&postorder=asc
(Jag tror att maskinisten har kvar sin 10-minutersgräns för besökare. Låt fönstret vara öppet tills du har läst klart.)

Värdet av bärigheten förstår jag helt och hållet, men det blir mycket material om man både ska fylla 6 st 2-meters plintrör + större röret för pelaren. Vi snackar ju säkert minst 350 liter färdigblandad betong här.
Om jag ser till att få en bra bärighet genom att välja 0-40, padda och fylla etc kan då plintarna göras betydligt kortare genom att isolera dom under? Isåfall hur?

Finns det någon orsak till att du inte kan göra själva byggnaden 1,5m högre för att slippa göra en kulle?

En mycket bra fråga och ja det finns det ;)

Tomten är ganska kuperad med mycket höga träd runt och det enda ställe som har tillgång till en vettig horisont är i mitten men det området består av en f d odlingsbädd på ca 20x40 meter som råkar ligga mellan 1,5 och 2 meter lägre än vägen. Om jag kom upp ca 1,5 meter med hela observatoriet så vinner jag oerhört mycket horisont och det är det jag är ute efter. Men jag inser att det blir ganska stora massor som ska fyllas för att lösa detta.Därav försöker jag hitta den bästa men samtidigt mest ekonomiska lösningen vad gäller grunden. Sen allt jobb förstås (puh) men det är ju ett hobbyprojekt och då får man väl slita lite om man ska ha kul sen :)

Jag tänkte mer i banorna två våningar a 15 m2 och använda den övre för observatoriet, lättare att bygga högt med trä än med grus, det är iaf vanligare att äga fogsvans och hammare än grävmaskin och markvib.

Intressant variant. Men måste inte plintarna ned ytterligare 1 meter i marken då?
Eller kan jag t ex ställa plintarna på befintlig mark, fylla upp en meter och sedan bygga upp resten i lämplig höjd därifrån?
Jag har lite svårt att förstå hur det funkar med risken för frostlyftningar, om dessa bara kan ske under befintlig mark eller om risken "flyttas upp" när man höjer marken med kross?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.