Hej!
Nu är väl detta ett villaforum, men hoppas någon välvillig elkunnig kan ge mig lite vägledning i denna fråga. Jag sitter i styrelsen för en brf som har flera separata ansultningspunkter och elnätsabonnemang. Har noterat att säkringstalen på inkommande el, som ju avgör abonnemangsavgiften för elnät varierar på ett ologiskt sätt. Har laddat ner timsupplösta data på vår elförbrukning för aktuell anslutningspunkt, och på den timmen vi förbrukade mest el under 2017 gjorde vi av med 32,5 kWh. Om man antar jämnt effektuttag blir det 32,5 kW således. Går det att sluta sig till nödvändigt säkringstal på inkommande el utifrån dessa uppgifter?

Dra mig till minnes el-formler från skolan, med roten ur hitten och ditten, men går bet :) Sen kanske man måste ha säkerhetsmarginal på huvudsäkringen, finns det någon tumregel för det?

tommib
Som ovan, med tillägget att en elinstallatör kan beräkna sammanlagringsfaktorer enligt de normer som finns.

Detta är inte en typisk fråga för detta forum, även om någon kanske har ett bättre svar. Tyvärr tror jag inte det, svaret kommer bero på för många specifika omständigheter och det kommer ändå krävas kontakt med en lokal elektriker för att göra ev ändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.