Något konstig rubrik…
men som ni ser på bilderna har jag tagit bort den gamla fönsterbrädan som satt på gamla fönsterkonsoler skruvade i väggen.
jag vill få bort sluttningen och jämnla till så jag kan lägga min nya fönsterbräda där.
som djupast är det 5cm och sen blir det mindre och mindre mot fönster.
tänkte montera en planka över hålet och sen lägga/hälla i något bruk.
men vad? Flytspackel..? Gypsum? Finbetong?
vill helst kunna slipa av det lite öm det skulle behövas?
några tips på vad som skulle kunna vara smart?
men som ni ser på bilderna har jag tagit bort den gamla fönsterbrädan som satt på gamla fönsterkonsoler skruvade i väggen.
jag vill få bort sluttningen och jämnla till så jag kan lägga min nya fönsterbräda där.
som djupast är det 5cm och sen blir det mindre och mindre mot fönster.
tänkte montera en planka över hålet och sen lägga/hälla i något bruk.
men vad? Flytspackel..? Gypsum? Finbetong?
vill helst kunna slipa av det lite öm det skulle behövas?
några tips på vad som skulle kunna vara smart?
Är det en ny fönsterbräda av trä du ska montera?
Är det hyfsat lika lutning över hela fönstrets bredd så skulle du ju kunna ta en brädbit och klyva med kilform som kompenserar för lutningen och sedan limma den på undersidan av din nya fönsterbräda
Är det hyfsat lika lutning över hela fönstrets bredd så skulle du ju kunna ta en brädbit och klyva med kilform som kompenserar för lutningen och sedan limma den på undersidan av din nya fönsterbräda
Fyll med valfri cementbaserad produkt... Finbetong, putsbruk B, husfix, kakelfix, etc beroende på vad som är billigt och enkelt att få tag på.
Du kanske behöver borra och sätta ett par skruvar eller bitar armeringsstål så inte gjutkakan lossnar och ramlar ner.
Du kanske behöver borra och sätta ett par skruvar eller bitar armeringsstål så inte gjutkakan lossnar och ramlar ner.
vilket alternativ är mest lättslipat? Funderar om om gypsum vore bra alternativ?useless skrev:
Det är inte en putsad kant du kan knacka bort?
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Du hittar nog inget ändamålsenligt som är slipbart om du tänker målningsfärdigt. Ta nåt i linje med vad useless föreslår och spackla.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Glöm inte dubb i linje med va useless skrev
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur väljer jag bruk/spackel
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad ska jag använda till källarväggar, gipsbruk eller grovspackel?
Övrigt husrelaterat -
Vad bör man använda, gipsbruk eller grovspackel, till en källare?
Inredning -
Jag brukar spackla med modellgips, borde jag byta till gipsspackel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket spackel/bruk innan kakling på lättbetong
Tvättstuga