Vi kommer att ha 700mm. OBS! Om du har gas/vedspris så gäller särskilda bestämmelser.

OK. Vi har 650mm där vi bor nu och höjde litet eftersom vi har högra takhöjd och jag är ganska lång.

Jag monterade vår kupa 54cm ovanför hällen, funkar bra. Fri sikt även för mig som är någon centimeter över 180.

Ett så lågt montage som är praktiskt möjligt är en av de viktigaste faktorerna för att få en väl fungerande fläkt.

Det är sant. Vår kåpa är dock 120cm bred och vi har toppfläkt, så förhoppningsvis suger det ändå.

MathiasS skrev:
Jag monterade vår kupa 54cm ovanför hällen, funkar bra. Fri sikt även för mig som är någon centimeter över 180.

Ett så lågt montage som är praktiskt möjligt är en av de viktigaste faktorerna för att få en väl fungerande fläkt.
Håller absolut med, vi satte vår 58 cm ovan häll för att vi var rädda för att maken inte skulle se grytorna, hade jag kunnat göra om det hade jag sänkt med ca. 4-5 cm. grytorna hade man sett ändå och osuppfånget hade blivit bättre.
Har man inte frihängande fläkt så att man vill kunna se någon som står bakom fläkten, utan vägghängd variant så sätt den hellre lite lägre än för högt, fläkten blir mycket effektivare då.

//Christina.

Hammarn skrev:
Har läst tipsen och måste säga att jag känner en tvekan till att sätta den så lågt som under 60 cm. Det kommenderade avståndet på 65 cm bör ju finnas där för att undvika brand eller liknande misstänker jag. Kommer nog att helt enkelt mäta mig till en optimal höjd. Tack för tipsen ändå.  :)
Thermex rekommenderar montage av sina kupor 50-60cm över en elspis och 60-70cm över en gasspin. Du behöver mao inte oroa dig för att något börjar brinna.

Hammarn skrev:
Då blir jag lite konfunderad då vi har en Thermex och det är från den installationsanvisningen jag fått 65 cm som minsta avstånd.
http://www.spiskupor.com/sw76.asp

Ring Thermex direkt och prata med dom så får du nog klara besked!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.