Hej!

Jag behöver lite input kring värmepumpar då det är det jag kan sämst. Anledningen till att jag funderar är att jag behöver ett billigare backup-system än elpatronerna i ackumulatortanken. Huset är på 320m2 och värms i huvudsak med ved. (Det finns också möjligheter att elda pellets, spannmål och annat pelleterat eller granulerat eldbart billigt material som man kommer över, senast var det ett större parti hundfoder) Ackumulatortanken är på 2,5m3 och har elpatroner på totalt 12kW vilka normalt inte används. Den är från början byggd för att ackumulera billigare nattström. Vid ett flertal tillfällen har vi dock blivit tvungna att använda elpatronerna för att hantering av fastbränsleeldning inte fungerat. Senast var det nu från jul till mitten av februari som detta hände vilket orsakade elmerkostnader på ca 15 000:-.

Nu till min fråga:

Vilken typ av värmepump skulle bäst och billigast ersätta elpatronerna som reservvärme vid situation där fastbränsleeldning inte fungerar. Det jag vill ha är alltså främst själva värmepumpen, men ingen varmvattenberedare, ingen shuntstyrning, helt enkelt slippa köpa en centralenhet för att fixa husets värme och varmvatten som så gott som alla värmepumpar som som säljs är och som har mer eller mindre logik inbyggda i sig för att övervaka så mycket som möjligt. Den jag söker ska bara jobba på så mycket den orkar tills termostaten i min ackumulatortank slår ifrån. Samma termostat får slå till när tempen i Ackumulatortanken sjunkit. På samma sätt som elpatronerna styrs idag men självklart med en slinga samt pump kopplad till också. Totalt effektbehov för huset vid -5° är ca 6kW och det är där någonstans som jag vill att Värmepumpen ska klara på egen hand. Den bör då också jobba så att den lyfter temperaturen på vattnet till upp mot minst 70° eftersom det är svårt att få ut effekten i huset när det är kallt med kallare vatten i tanken.

Det måste ju finnas enklare värmepumpar som bara gör det jag önskar. Gärna begagnade men vad ska jag då leta efter?

Jag skulle kunna driva värmepumpen med flera olika källor, här är det som jag tänker mest frågan om det jag söker finns på marknaden beroende på typ.
Frånluftsvärmepump - Frånluft är kanske inte det som huset är mest byggt för från början, men det skulle vara möjligt att få till.
Luft/vattenvärmepump - Luft utanför finns ju runt alla hus, så det är självklart ett alternativ också.
Jord/bergvärmepump - Vi har både mark att gräva ner jordslingor i samt ett borrhål för vatten som inte används på 75m som ligger bra till i förhållande till pannrummet.

Svårt med vp och 70grader. Annars skulle jag säga CTC luft-vattenvp. Billig och enkel installation och borde funka bra i dina trakter. Har bra styrning för koppling mot vedeldning.

De där 70 graderna sätter lite käppar i hjulen. IVTs fastighetspumpar ska klara av att producera 70 gradigt vatten men jag misstänker att de är aningens dyra.

Om huset är prioriterat, det finns ingen möjlighet att sätta en VP där för att hålla nere producerad temp. Det ger dig lite större utbud och kanske lägre prisbild?

Behöver du verkligen 70 grader vid -5 grader ute klarar du dig med 60 grader finns det betydligt många fler vp att välja mellan.

smurfen72 skrev:
Behöver du verkligen 70 grader vid -5 grader ute klarar du dig med 60 grader finns det betydligt många fler vp att välja mellan.

Jag visste att en VP jobbar bäst mot lägre temperaturer, men att det var riktigt kinkigt när man kom upp mot 65-70° visste jag inte alls. När man eldar eller kör med elpatron är ju 95° en vanlig arbetstemperatur.

Så som radiatorer, termostater och cirkulationspumpen nu jobbar så är utgående temperatur beroende att vara 65-68° när utetemperatur kryper ner under nollan och det blåser lite, vilket det ofta gör på slätten där vi bor. Möjligen skulle en kraftigare cirkulationspump kunna sänka detta lite, och vi har ett par radiatorer som aldrig blir varma, där termostatventilen satt sig helt vilka också skulle kunna bättra på detta lite till.

För att spara energi under en period det inte kunde eldas för några år sedan så ställdes termostat till elpatroner på 55°. Då blev det salla mer än 16° inomhus när det var under nollan ute. Vid vedeldning då tanken värms till 95-100° helt, så kan vi låta toppen på tanken sjunka till 45-50° innan vi behöver elda igen och inomhustemperaturen sjunker då sällan under 20°.

Så 70° är nog inget absolut krav om det nu är väldigt besvärligt för en VP att leverera. Då är det enklare att byta några termostatventiler och få bättre fart på cirkulationspumpen än att hitta en VP som inte finns.

Jag inser också att jag inte vill ha något åbäke med fläktar utomhus, även om det nog är enklaste och billigaste lösningen. Då är en VP kopplad till det visserligen korta borrhålet till vår gamla vattenkälla mer tilltalande eller att göra något åt förbättrad ventilation och samtidigt koppla in en frånluftsvärmepump. Men här är jag också novis. Hur bra är egentligen en frånluftsvärmepump som huvudmotor för mekanisk frånluft, eller funkar de inte så? Särskilt som jag inte tänkt att köra VPn alls under normala förhållanden, utan bara vid eldningsproblem samt perioder av absolut lättja. Sommartid har vi ändå snart all värme vi behöver via solfångare.

Prova att öppna alla termostater fullt kanske räcker det med 55 grader ?

Nja, jag skulle säga att prisskillnaden nog är marginell på en luft/vatten och en markvärmepump om du lägger jordslingor och kanske kan göra detta själv(?). Brunnen du har räcker inte.

Frånluften har rätt låg effekt så vitt jag känner till det, NIBES pumpar tex. tror jag ligger på bara 2kW.

Men som smurfen säger så måste du börja med att lista ut vilken framledningstemp du klarar dig på, du fick bra tips också och fixa de radiatorer som kärvar.

Problemet kommer att bli att prisskillnaden mot en komplett vp med styr inte kommer att bli så stor om det ska bli en bra lösning. För några år sen tänkte jag komplettera veden med nån typ av vp och efter att ha räknat ett tag blev det borra samt vp med beredare och numera eldar jag endast när jag har lust för naturligtvis är både pannan samt tankarna kvar och tankarna används till vp som arbetstank så jag får mindre starter.

smurfen72 skrev:
Problemet kommer att bli att prisskillnaden mot en komplett vp med styr inte kommer att bli så stor om det ska bli en bra lösning. För några år sen tänkte jag komplettera veden med nån typ av vp och efter att ha räknat ett tag blev det borra samt vp med beredare och numera eldar jag endast när jag har lust för naturligtvis är både pannan samt tankarna kvar och tankarna används till vp som arbetstank så jag får mindre starter.
Ja, jag har nog varit i tankarna åt det hållet också. Det finns dock ett visst motstånd mot att satsa för mycket på en VP. Om jag lägger mycket pengar på den måste den ju användas och inte vara ett reservsystem. Dessutom blir det ännu enklare att vara lat och låta bli med eldandet för att man har relativt billig värme ändå.

Utifrån det tänket, så vill jag ju få tag i någon begagnad VP för några tusenlappar som klarar av att minska kostnaden för ett eldningsuppehåll under någon eller ett par veckor från i storleksordningen 4000:- till ca 1500:-. Jag tänker mig att detta kommer/får hända någon gång varje vintersäsong och att jag räknar med en återbetalningstid på 5-10 år. Då ska alltså hela VP-anläggningen med installation kosta maximalt 25 000:-. Något mer kan vara acceptabelt om jag t ex samtidigt kan förbättra ventilationen i huset. Jag räknar med att kunna göra det absolut mesta av arbetet själv.

Du får en ny vp Nibe 1226 8 kw för 39000 kr slang 400 meter och sprit kb koppel för kanske 10000 kr grävning kanske du känner nån som fixar och sen tillkommer en del rör men inte för så många tusen. Men jag skulle välja en större vp minst 12 kw och dubbla 400 meters slingor till ditt hus och då drar det naturligtvis iväg. Ett alternativ kan vara att använda befintlig borra och komplettera med en Nibe flm (som motsvarar ca 30 meter borra och ger bra vent) eller bygga en egen och köpa en beg liten vp. Soliduct säljer kanalkylare samt fläktar som man kan bygga av.

Jag är rädd att hela tanken med ev VP som backup till vedeldning är dålig. VPs karaktär är hög investeringskostnad och låg driftkostnad. Ett backupsystem har typiskt låg investeringskostnad och hög driftkostnad. Ditt hus kräver dessutom hög effekt, vilket gör en tillräckligt dimensionerad VP-anläggning dyr.

Finns det möjlighet att komplettera med en vattenmantlad pelletskamin istället? Då behöver ni bara köra elpatronerna då ni är bortresta.

Ursäkta att jag går en aning OT men vad är det egentligen som är problemet med din pelletsanläggning?
Istället för att lägga 50-100K på en VP som inte kommer fungera optimalt i ditt värmesystem så kan du kanske lägga pengarna på att få ditt nuvarande system att fungera pålitligt?

De flesta som kör med pellets klarar sig utan backuplösning. Misstänker att ditt system kan svälja allt men är inte optimerat och helt stabilt för något specifikt bränsle?
Skulle man kunna tänka sig ett separat förråd med "finpellets" man kan ta till när man inte orkar bråka med hundfodret? :)

I grunden är det ett vedsystem, och det är också vad vi eldar med mest. Stokern som vi eldar pellets och annat i har ett förråd som beroende på bränsletyp räcker ca 2 dygn på vintern och tanken är sedan tillräckligt varm upp mot ett dygn till. Den är framförallt konstruerad för spannmålseldning. Att automatisera påfyllning av stokerns förråd skulle kräva större ombyggnad både av vedbod till huvudpelletsförråd, samt pannrum och ändå inte bli helt pålitligt. Byte till annan pelletsbrännare skulle tyvärr inte hjälpa då huvudproblemet är avståndet mellan nuvarande huvudförråd och pannrum. Ett tidigare huvudförråd intill pannrummet har vi övergett pga musproblem och behov av större groventre. Vedbod finns nu just utanför pannrummet, medan huvudförråd för stokerbränsle ligger 100m bort och fraktas med lastmaskin i ett mobilt mellanförråd som rymmer 3 x stokerns volym, eller pallar med säckpellet, hundfodersäckar etc. Vår stokereldning är alltså bara marginellt smidigare än vår vedeldning. Lastmaskinen körs dessutom inte av alla eldare vilket gör stokereldningen mer personberoende även om vedeldningen är något mer arbetsam.

Anledningen till eldningsavbrotten är främst semesterbortavaro från huset. Då kan vi iofs sänka värmekostnaden ordentligt genom att sänka inomhustemperaturen. Näst vanligast har varit sjukdom som gjort att arbetet med eldning inte orkats med eller fallerat pga fel bränsle tillgängligt i förhållande till frisk eldare. Det långa avbrottet denna vinter berodde på kombination av dessa två plus servicebehov på både stoker och laddomat med dröjande reservdelar.

Vi har nu satsat på solpaneler för att få bort eldandet vår, sommar och höst. Vi har god tillgång på billigt/gratis bränsle men tyvärr ibland inte arbetsmöjlighet att utnyttja det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.