Jag skall ta upp ett hål igenom min yttervägg för att installera en frånluftsfläkt.

Målet är att suga ut överskottsvärme från mitt hemma-labb där jag har 4 datorer och en hel del skärmar och elektroniska mätinstrument som generar överskottsvärme. :o

Jag tänkte transportera ut värmen från servrarna med en frånluftsfläkt samt plastkanaler som jag installerar i närheten av respektive dator genom att använda T-rör och därmed få en form av "punktutsug" av värmen från respektive dator.

Husets ytterväggar består av cirka 10 cm frigolit med puts på utsidan och lecablock på ca 26 cm tjocklek med pålimmad gipsskiva som innervägg.

Jag har tidigare tagit upp ett 100 mm dia hål för genomföring av antenn- och videoövervakningskablar (använde mig då av Roxtecs genomföring som är ångtät).

Min fråga nu är att om jag t ex har ett PVC-rör på 120 mm ytterdiameter (och ca längd 400 mm), hur stor diameter på hålet i väggen bör jag ha?
Räcker det med 125 mm och att jag isolerar på ytterväggen och innerväggen med isoleringsfog där röret kommer ut eller måste man göra hålet ännu större och istället köra in fogskum hela vägen från yttervägg till innervägg för att inte få kondensrisk i själva lecablocket om röret istället är direkt mot lecablocket (vilket jag får med 123-125 mm håldia)?

Har du även tänkt på tilluften? om du skall suga ut t.ex. 25liter/sekunden i frånluft från din "punktutsug" så måste du ju ha möjlighet för 25liter/sekund att ta sig in oxå, annars kommer du ej att få något flöde.

Jag skulle rekommendera att du även kör en tilluftfläkt i din anläggning för att säkerställa luftflödet, då kan du installera en filterlåda efter tilluftfläkten och sätta ett F7 Påsfilter. Detta kommer att göra att dina datorer kommer att hållas väldigt dammfria inuti (beroende på hur mycket damm din verksamhet genererar så klart)

filterlada-flf-100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.luftbutiken.se/filterlada-pasfilter/2104-filterlada-flf-125.html

Och jag rekommenderar att använda spiro-rör för ventilation. Det är lättjobbat och det mesta är dimensionerat mot den standarden. (spiro finns i 80,100,125,160,200mm utförande)

Grymt! Tackar för tipsen och informationen.

Jag har en bror som jobbar på Eurofins lab med luftanalyser och han sa också direkt att jag lär behöva en tilluftsfläkt också. :-)

Jag hittade ett protokoll för vårt hus som det står "Luftflödesprotokoll" på så jag antar att det är det rätta för att se vilket luftflöde som är uppmätt. Vårt hus är på totalt ca 225kvm fördelat på bottenvåning och övre våning. Luftflödet nedan är uppmätt när varvtalsregleraren står på läge 2 (5 fasta lägen att välja på). Det är mekanisk frånluft med frånluftsdon i tvättstugan samt 3 bad/duschutrymmena. Tiluften kommer via små tilluftsspringor på övre delen av alla fönster (har inte sett den lösningen förut) och man aktiverar den genom att vrida fönsterhandtaget snett uppåt i ca 45 graders lutning. Då öppnar sig fönstret lite i överkant och man kan känna tilluftsdraget ovanför mittendelen av fönstret.

Ute temp vid mätningar +4 grader Celsius
Bottenvåning
WC/Dusch frånluft 54
Tvätt 53
Klädkammare (det som numera är bastun) 25 (men den lär vara högre efter sauna-bygget)

Övre våningen
WC/dusch (dvs master bedroom-toan) 54
WC/bad (dvs stora badrummet) 55

Sen står det "Flöden mätta med Swema / kubik/tim"

Ska man då tolka det som att i fläktläge 2 så drar hela hus-systemet ut 54 + 53 + 25 + 54 + 55 = 241 kubikmeter luft per timme? Det skulle då motsvara 67 liter per sekund.

Rummet som jag har alla mina "hemma-servrar" och elektronikmätinstrument är på ca 11 kvm och med en takhöjd på 2.7m.
Så här ser det ut (när det är som stökigast... :o ):

Stökbild på labbet.jpg
Skapa konto

Som ni ser så är det en heeeel del prylar... (:wow:)

Hade håltagare här hemma i morse som tog upp 2 st hål för 100 mm innerdiarör (i varsin ände av rummet):
Hål på insidan för frånluften av den varma luften från servrarna.jpg
Skapa konto

Ja hålet är tvärtemot normalt i nedre delen av rummet men eftersom jag har servrarna under bänkskivan så blockerar den ganska effektivt den varma uppflödet och jag tänkte som sagt dra kanaler från hålet utefter väggen därbak ut till resp server.

Hål på insidan för tilluften:
Håltagning för tilluft genomförd.jpg
Skapa konto

Så här ser det ut på utsidan:
Hål på utsidan för tilluften.jpg
Skapa konto

Hål på utsidan för den varma frånluften.jpg
Skapa konto

Här ovan ser man även min "intagslåda" för mina antennkablar, videoövervakningskablar samt satellit-TV). Öppnar man det skåpet så ser man alla åskskydd som är jordade till nergrävd kopparkabel med ett antal jordspett runt huset:
Lightning protection box on outside wall.jpg
Skapa konto

På insidan av detta rör så sitter en vatten- och ångtät genomföring för alla kablar (Roxtec).

Jag tackar för ditt tips om filterboxen! Blir perfekt att ha på tilluften in till labbet.
Jag får dock köra med den mindre 100mm-modellen. Går det att ha en 90-graders böj direkt på insidan där röret kommer ut från väggen för att sedan ansluta filterboxen?
Jag hade annars tänkt mig ett tilluftsdon med filter liknande denna där man också kan ha filter:
https://www.ventilation.se/vaggventil-stqa-100/p-1890.htm

Du rekommenderar alltså hellre spirorör som är i metall än PVC-rör som jag har prövat hålen med på bilderna ovan?

Sen blir frågan att på vintertid när jag kanske inte behöver suga ut varmluften att man kanske bör ha ett kallrasskydd på frånluftsröret?

Jag hade tänkt mig någon av dessa fläktar som frånlufts- och tilluftsfläktar:

https://www.ventilation.se/kanalflakt-100c/p-1249.htm
http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/289-ostberg-kanalflakt-ck-100-a-24l-s.html
http://se.venture.pl/flaktar/kanalflaktar/td/td250_100_ls
Valet lutar åt den 3:e eftersom den är riktigt "tyst" och har väl runt 50-55 l/s i flöde vad jag kan se på specen. Den går dessutom att varvtalsreglera så då kan jag låta mitt hemautomationssystem sköta det automatiskt. :D
Dessutom kan jag då köra med dessa filterboxar:
http://se.venture.pl/flaktar/kanalflaktar/df

Redigerat:
filterboxarna du länkat till har veckade filter av mycket enkel art och har ingen större klassificering. med filterboxen jag länkade till så kan du använda ett F7 påsfilter med stor filteryta för lågt tryckfall som filtrerar effektivt bort pollen och liknande. Jag har F7filtrering till mitt hus och har märkt att mina datorer (en spelmaskin och en filserver) är betydligt renare inuti efter att jag körde med filtreringen. i vanliga fall så var det dammråttor i burkarna och kylflänsar på CPU och GPU var mer eller mindre täta av damm efter ett års drift (jag hade som vana att göra rent datorerna inuti en gång om året), men efter F7filtreringen så är det efter ett års drift ett mycket fint dammlager i datorerna, BETYDLIGT mycket mindre än före filtreringen. även "liggytor" som bokhyllor med mera är renare, så jag rekommenderar verkligen F7 påsfilter!

Visst kan du ha en 90gradersböj direkt före filterboxen, och kallrassspjäll är oxå det billigt att sätta in.

Eftersom du tar in luft direkt utifrån tror jag du klarar dig med vanligt "partikelfilter" i insuget och du behöver inte någon fläkt där skulle jag säga (om du inte vill ha övertryck i rummet av någon orsak).

Perfekt, jag bugar och tackar för alla tips så här långt. :)

Jag har lite svårt att hitta ett frånluftsdon (för montering på ytterväggen) som har både insektsnät OCH kallrasskydd.
Jag hittar bra väggaller som t ex denna https://marley.imageplant.de/media/detail/3512/category/324/?page=1
(Verkar säljas av Fresh också: http://www.grunda.se/products/wc776220/ventilationshuv-ega-fresh)

Den har dock inget kallrasskydd inbyggt och då skulle jag behöva montera kallrasskyddet på insidan (dvs på innerväggssidan) istället. Är det inte bäst att montera kallrasskyddet på ytterväggs-sidan så att inte kall luft kommer in i röret och orsakar kondens på rörets utsida och in i lecablocken när huset är uppvärmt och röret släpper in kalluft?

Sen hittar jag detta perfekta galler för ytterväggen med kallrasskydd men då saknas istället insektsnätet... https://marley.imageplant.de/media/detail/1796/category/324/?page=6
Det kanske dock går att montera eget insektsnät på insidan. Skall undersöka.

Redigerat:
Om du har kallrasskydd behöver du ej insektsnät. Antingen är fläkten i drift och då kan inga insekter flyga in, eller så är fläkten av och då är kallrasskyddet stängt och då kommer inga insekter heller in :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.