Hej,

Har förstått att en av poängerna med DALI är att man helt enkelt läggar kabel som för 3 fas och tar två av faskablarna till dalibuss (vanligen 1.5mm2).

Nu har jag följande scenario (där allt skall in i ett 16 rör).

Dalibuss (2 kablar) mellan strömbrytare och central. Utgående fas till vägguttag (via takdosa) samt utgående faser (2st) (styrd av dimmer, som styrs av dali) till lampor. Dvs. dalidimmer sitter centralt och matar lampor. Allt skall väl kopplas in på samma grupp för att det skall bli rätt.
Det blir mao:
Jord
Nolla
2 x Dalibuss
1 x fas (alltid på till vägguttag)
2 x fas dimmbar till lampor

Frågor:
Läste någonstans att det var "max 6 ledningar i 16 rör och att det "alltid" ska vara minst 1.5mm2 vid fast förläggning..... tänkte man verkligen på scenario när man har en bussledning som dali då?

Dalibussen skall ju betraktas som strömförande 230V, och når längre om man går upp i ledningsarea, men 0.5mm2 räcker gott för mig (100m). Ok att köra med vanlig installationskabel, men 0.5mm2 istället för 1.5mm2?? Givetvis skall den klara samma isolationskrav som övrigt.

Var köper man sådan kabel? Det minsta jag hittar hos rexel är 0.75mm2 och den var dessutom dubbelt så dyr som 1.5mm2 :(

Kommer att dra mycket Dali och i princip allt kommer att dras i rör så det känns rätt att köpa några rullar extra kabel för detta och går gärna ner i dimension för att både underlätta kabeldragning och spara något. Vilken färg bör man lämpligen välja på dessa kablar, har sökt, men verkar inte finnas någon standard (förutom att man lägger bussen på fas2 och fas3 kabel(färg)).

Det är i.o.f.s en intressant fråga. DALI är inte SELV men är det starkström? En signalledning kräver visserligen inte 1.5 mm² och DALI kräver inte dubbel isolering mot starkströmsledare i samma ledning, men kräver det dubbel isolering mot beröring? Jag tror det, åtminstone om det inte har dubbel isolering mot starkströmsledare i samma ledning.

RQ 0.5 eller 0.75 mm² (H05V) skulle då vara tillåten isolationsmässigt vilket sparar nån millimeter på diametern, men dessa är inte avsedda för rör. Installationsledare som dras in i rör ska ha lite extra tjock isolering (H07xx) av mekaniska skäl. Jag ser att Nexans har EQ 0.75 mm² som är klassad 750 V. Den är bara 0.6 mm tunnare än 1.5 mm² men alltid något. Det är kanske den du hittade?

Så det beror mycket på hur lätt det går att dra i dem, vilka böjar du har på röret. Det finns ingen regel om maximalt antal, bara det går att dra i och ur, utan att ledarisoleringen skadas.

Annars få du söka en annan lösning. Jag antar att du har skäl till två dimmertrådar som inte kan DALI-fieras?

Gängse färger för DALI är ju svart och grå. Vill man ha nån mer udda färg skulle jag kika på violett och orange.

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
K
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
KNX kabel är godkänd för samförläggning med kraft, 400V.

K KjellTimell skrev:
Vill/kan du dra kabel, så finns det en fin variant från Nexans.

[länk]

Ska su dra ihop med FK/FQ i rör hade jag valt en slimmad kabel, just för att minska förväxlingsrisken. Typ denna. Den är lite grövre än en 2,5mm2 Fk och är typad för 500V.
[länk]
Tack, jo nu blir det rördragning för mig och då kanske denna kan vara ett bra alternativ!
Det jag möjligtvis har emot den är väl priset. 100m går på närmare 1366+moms hos rexel för denna... får väldigt mycket FK/FQ för samma peng.... Hade väl lite naivt trott att man skulle komma lite billigare undan om man köpte mindre koppar....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.