Det började med att jag skulle förbereda en enkel tillfällig arbetsyta (typ gammal dörr), men ambitionen har vuxit och det verkar skoj att försöka göra ett MFT-arbetsbord istället. Jag har begränsad erfarenhet av allt praktiskt och få verktyg, men har läst på om t ex "Parf guide system" som verkar vara en lämplig metod.

Så här hade jag tänkt att göra i stora drag. Jag är särskilt nyfiken på steg fyra, som jag inte sett någon göra? Är det för att det inte behövs kanske? Det borde ju vara bra om hela bordsskivan och dess kanter är vinkelräta mot hålen?

1. Markera hål i en rät linje längs den mest raka sida på bordsskivan. Den räta linjen fås med en relativt lång linjal i metall eller aluminiumstav.

2. Använd pythagoras sats (enligt Parf) och utvidga antal markerade hål på bordet enligt 3,4,5 (eller motsvarande multipel). Jag använder även här linjal i metall eller aluminiumstav.

3. Borra upp hålen till 20 mm. Gör en liten avfasning på över- och undersida. (Jag utvärderar fortfarande exakt hur det ska göras och vilka verktyg, material och tillbehör som behöver införskaffas.)

4. Avsluta med att göra sidorna på bordsskivan vinkelräta jämfört med hålen. Sätt i "bench dogs" och använd en sågguide och såga till en yttersida i taget.

Steg 4 gör man väl/ju bara för att ordningssinnet annars får kaos. Jag har gjort det men tror det är lite skit samma.

S Svante Svenson skrev:
Steg 4 gör man väl/ju bara för att ordningssinnet annars får kaos. Jag har gjort det men tror det är lite skit samma.
Tänkte att man kanske även vill mäta/kontrollera från kanterna ibland? Eller sätta fast vid bordskanten på ett sätt som interagerar med hålen och bench dogs?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.