Byggahus.se

Lampkontakt

1. Jonawullt
    Medlem · 42 inlägg

Jonawullt

Medlem
    Hej!
    Tänkte byta till jordad kontakt men stötte på detta problemet. Tre istället för två ”sladdar”. Hur gör jag nu? tacksam er vishet !

2. D
    Medlem · E · 27 507 inlägg
    Du behöver nog byta dem, de ser för korta ut.

var tänkte du ansluta jorden?

3. J
    Medlem · 4 326 inlägg
    Du kommer nog få bättre svar av mer kunniga men det är inte självklart att du bara ens får byta kontakt så där eftersom det kan uppstå livsfara pga hur lampan/armaturen är isolerad. Inget en lekman ska ge sig på. Att det är tre ledare är troligen pga kronkoppling.

4. Jonawullt
    Medlem · 42 inlägg

Jonawullt

Medlem
    är inte alls kunnig på området. Brukar bara sätta på en ny kontakt. Har aldrig varit några problem men då har det bara funnits två sladdar…

5. Jonawullt
    Medlem · 42 inlägg

Jonawullt

Medlem
    Okej, tack för svar. Får hoppas på lite hjälp och i värsta fall får jag lämna in den någonstans!

6. D
    Medlem · E · 27 507 inlägg
    Då ska du INTE ha en jordad kontakt.
    Den här armaturen har sannolikt tre lampor som ska kopplas parallellt.

7. J
    Husägare · 3 291 inlägg

Johan456

Husägare
    Det är ju faktiskt 6 sladdar eller trådar…

8. Dan1891
    Medlem · 1 226 inlägg
    Den där ska du inte byta kontakt på till jordad. Ser ingen jordkabel på bilden, vilket är ett måste i såfall.

Eller säg såhär, den är troligen inte avsedd för att vara jordad i sin nuvarande form.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 721 inlägg
    Hur kopplar du när det är två sladdar då? Och hur många ledare var det i varje sladd?

10. Jonawullt
    Medlem · 42 inlägg

Jonawullt

Medlem
    vanligtvis brukar jag bara koppla på en spn lampkontakt som på bilden nedan.
    Det är två ledare per sladd, en blå och en brun.

11. Jonawullt
    Medlem · 42 inlägg

Jonawullt

Medlem
    fan pinsamt men nu slog det mig, lampan har tre lampor, dvs tre glödlampor som ska kopplas in.

12. Jonawullt
    Medlem · 42 inlägg

Jonawullt

Medlem

Allright! Hur löser jag det då, om den ska kopplas till ett vanligt sånt lamputtag?

13. Padde Kvist
    Medlem · 37 inlägg

Padde Kvist

Medlem
    Elektriker här. Köp dessa kopplingsdon, kallat wago. Skala trådarna ca 10 - 12mm. Alla blåa ska in i en klämma och alla bruna ska in i en klämma. Du behöver alltså två 5-poliga wagos (finns inte 4-poliga). Koppla in din stickkontakt i de båda klämmorna, färg på färg.

Edit: som tidigare sagts ska inte denna armatur jordas. Du kan givetvis koppla på en jordad stickkontakt och isolera jordtråden, men det är onte helt hundra rätt.

• Laddar…
  14. Jonawullt
    Medlem · 42 inlägg

Jonawullt

Medlem
    tack!! Toppen! Då får jag sticka och köpa en sån. Hur isolerar jag en sån ?

15. Dan1891
    Medlem · 1 226 inlägg
    Det blir nog lite trixigt eftersom sladdstumparna som är kvar är så korta, men med lite pill ska det nog gå med nån kopplingsplint. Hur är det med dragavlastning här? Behövs det, nån som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.