2 264 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Lampan tänds av att jag mäter spänningen ??
Hej,
Installerar en kombinerad taklampa och takfläkt (Pro Klima från Bauhaus) och får inte elen att funka, men det som främst stör mig är att jag vid felsökning får ett för mig obegripligt "betenede" av lampan.
Inkoppling:
Kopplar in fas, nolla och jord i en sockerbit som sitter i lampan/fläkten. Dessa kommer från den gamla lampkontekaten i taket som styrs på traditionellt sät med strömbrytare på väggen.
Från sockerbiten är allt förinstallerat i lampan/fläkten.
Först går elen till en "Dosa" som dels tar emot signaler från medföljande fjärrkontroll för att styra lampa (av/på, dimmer) och för att styra fläkt (hög, medel, låg, av).
Utfrån "Dosan" kommer nu fyra kablar, vilket jag tolkar som fas-lampa, fas-fläkt, nolla, jord.
Det enda jag gör är att koppla ihop sladdar från sockerbit till "Dosan" och från "Dosan" in mot lampa/fläkt genom att "klicka ihop" de sockerbitsliknande plastkontakter som är förinstallerade på alla kablar. Mer eller mindre omöjligt att göra fel i detta moment.
Problem
När jag kopplat ihop allting så sätter jag på strömmen med strömbrytaren på väggen och ingenting händer.
Jag trycker på fjärrkontrollens on-knapp för lampan och ingenting händer (mer än att fjärkontrollen blinkar rött näg jag trycker)
Jag mäter spänning mellan fas och nolla i sockerbiten. Instrumentet visar 230V OCH LAMPAN TÄNDS och fortsätter lysa när jag tar bort instrumentet.
Jag stänger av strömbrytaren på väggen. Lampan släcks
Jag sätter på strömmen. Ingenting händer. Jag mäter spänning i sockerbiten OCH LAMPAN TÄNDS och fortsätter lysa när jag tar bort instrumentet..
Sen provar jag att sätt igång fläkten med fjärrkontrollen. Ingenting händer. Jag trycker på fläktens off-knapp på fjärrkontrollen och då släcks lampan.
Därefter tänds aldrig lampan mer även om jag upprepar stegen ovan och många andra varianter
Fråga
Jag förväntar mig ingen lösning på verför det inte funkar (ström in i "Dosan" och ingen ström ut pekar väl på var problemet ligger), men jag begriper inte hur lampan kan tändas när jag mäter spänningen mellan fas och nollan. Nån som kan förklara ?
Installerar en kombinerad taklampa och takfläkt (Pro Klima från Bauhaus) och får inte elen att funka, men det som främst stör mig är att jag vid felsökning får ett för mig obegripligt "betenede" av lampan.
Inkoppling:
Kopplar in fas, nolla och jord i en sockerbit som sitter i lampan/fläkten. Dessa kommer från den gamla lampkontekaten i taket som styrs på traditionellt sät med strömbrytare på väggen.
Från sockerbiten är allt förinstallerat i lampan/fläkten.
Först går elen till en "Dosa" som dels tar emot signaler från medföljande fjärrkontroll för att styra lampa (av/på, dimmer) och för att styra fläkt (hög, medel, låg, av).
Utfrån "Dosan" kommer nu fyra kablar, vilket jag tolkar som fas-lampa, fas-fläkt, nolla, jord.
Det enda jag gör är att koppla ihop sladdar från sockerbit till "Dosan" och från "Dosan" in mot lampa/fläkt genom att "klicka ihop" de sockerbitsliknande plastkontakter som är förinstallerade på alla kablar. Mer eller mindre omöjligt att göra fel i detta moment.
Problem
När jag kopplat ihop allting så sätter jag på strömmen med strömbrytaren på väggen och ingenting händer.
Jag trycker på fjärrkontrollens on-knapp för lampan och ingenting händer (mer än att fjärkontrollen blinkar rött näg jag trycker)
Jag mäter spänning mellan fas och nolla i sockerbiten. Instrumentet visar 230V OCH LAMPAN TÄNDS och fortsätter lysa när jag tar bort instrumentet.
Jag stänger av strömbrytaren på väggen. Lampan släcks
Jag sätter på strömmen. Ingenting händer. Jag mäter spänning i sockerbiten OCH LAMPAN TÄNDS och fortsätter lysa när jag tar bort instrumentet..
Sen provar jag att sätt igång fläkten med fjärrkontrollen. Ingenting händer. Jag trycker på fläktens off-knapp på fjärrkontrollen och då släcks lampan.
Därefter tänds aldrig lampan mer även om jag upprepar stegen ovan och många andra varianter
Fråga
Jag förväntar mig ingen lösning på verför det inte funkar (ström in i "Dosan" och ingen ström ut pekar väl på var problemet ligger), men jag begriper inte hur lampan kan tändas när jag mäter spänningen mellan fas och nollan. Nån som kan förklara ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Den enda felkoppling som kan vara aktuell är då att du misstagit dig för sladdarna i taket. Du kanske har två tändtrådar och nolla där, ingen skyddsjord.
Annars låter det ju som ett fel i produkten. Jag hittar ingen "pro klima takfläkt" hos bauhaus men du har kanske en länk till installationsanvisningen eller kan fota av den.
Annars låter det ju som ett fel i produkten. Jag hittar ingen "pro klima takfläkt" hos bauhaus men du har kanske en länk till installationsanvisningen eller kan fota av den.
Vad är det för lamputtag du använder? Kan det vara ett sk. Kronuttag med två tändtrådar och nolla? Kan då vara så att du fått med dig två tändtrådar, du skulle då kunna få till ett scenario som ditt då LED-belysning kan lysa svagt trots att den inte för 230V. Ta gärna ett kort på lamputtaget och lägg upp.
Hej,
tack för svar
https://www.bauhaus.se/takflakt-nickel-brun-o132cm-80w
(hette tydligen proklima och inte pro klima))
Tat strömmen från standard taklamputtag typ detta
https://www.jula.se/catalog/el-och-...eriel/lampproppar-och-uttag/lamputtag-400203/
där jag kopplar in jordad kontakt med förmonterad sladd där jag bara skalat sladdarna ock kopplat in fas (brun), nolla (blå) och jord (gul grön). Och när jag mäter mellan fas och nolla är det 230 V, mellan nolla och jord 0 Volt och om jag mäter mellan fas och jord så går jordfelsbrytaren. Så jag kan inte se att något är fel där
Skulle som sagt gärna hitta en lösning men skulle tro att det är att byta ut "Dosan" i lampan. Men det som gör mig så förbryllad är hur jag (två gånger) kund sätt igång lampan bara genom att mäta spånningen mellan fas och nolla
tack för svar
https://www.bauhaus.se/takflakt-nickel-brun-o132cm-80w
https://www.jula.se/catalog/el-och-...eriel/lampproppar-och-uttag/lamputtag-400203/
där jag kopplar in jordad kontakt med förmonterad sladd där jag bara skalat sladdarna ock kopplat in fas (brun), nolla (blå) och jord (gul grön). Och när jag mäter mellan fas och nolla är det 230 V, mellan nolla och jord 0 Volt och om jag mäter mellan fas och jord så går jordfelsbrytaren. Så jag kan inte se att något är fel där
Skulle som sagt gärna hitta en lösning men skulle tro att det är att byta ut "Dosan" i lampan. Men det som gör mig så förbryllad är hur jag (två gånger) kund sätt igång lampan bara genom att mäta spånningen mellan fas och nolla
Du är säkert helt rätt på spår angående lösningen att byta ut "dosan" som fjärrkontrollen påverkar. Allt du skriver om kring dina inkopplingar och mätningar verkar vara helt riktigt gjorda.E ErikLennart skrev:Hej,
tack för svar
[länk]
[länk]
Att JFB löser ut är normalt om du nu använder någon typ spänningsprovare med en rad lysdioder som indikerar nivån. De drar en ganska rejäl ström innan den inbyggda begränsningen justerats till vad nu spänningen råkar vara där man mäter. Egentligen är de inte ok att använda längre pga detta och att man då kan få farlig ström genom dem om man kommer åt en spets. Samma effekt kan ligga bakom att du fått triggning av lampan dvs en kort störning pga strömtoppen när du mätte påverkar den i sig felaktiga mottagaren.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Löser inte JFB med moderna mätinstrument? Jag har en Fluke113 och JFB löser ut vid mätning med den.GK100 skrev:
Du är säkert helt rätt på spår angående lösningen att byta ut "dosan" som fjärrkontrollen påverkar. Allt du skriver om kring dina inkopplingar och mätningar verkar vara helt riktigt gjorda.
Att JFB löser ut är normalt om du nu använder någon typ spänningsprovare med en rad lysdioder som indikerar nivån. De drar en ganska rejäl ström innan den inbyggda begränsningen justerats till vad nu spänningen råkar vara där man mäter. Egentligen är de inte ok att använda längre pga detta och att man då kan få farlig ström genom dem om man kommer åt en spets. Samma effekt kan ligga bakom att du fått triggning av lampan dvs en kort störning pga strömtoppen när du mätte påverkar den i sig felaktiga mottagaren.
Nej det bör de inte göra isf ska man välja in en sån mode vid spänningsmätning med "last" för att slippa kapacitiv koppling osv. Just en typ multimeter faller ju lite vid sidan om de rena tvåpoliga spänningsprovarna och har delvis skilda användningar. Provarna ska vara säkrade mot skadlig ström genom dem och ha egen knapp för den ev funktion som lastar ner kretsen eller löser en JFB. I fallet multimeter kan man ju göra vilka dumheter som helst tex spänningsmäta i strömläge och ev då också råka koppla in sig själv i kretsen via proben.
Tack igen för svar. Anände en uppskattningsvis 15 - 20 år gammal enklemätare av typen två pinnar med sladd imellan och lysdioder på den ena.
Nu återstår att se om jag kan byta/reklamera/köpa ny "Dosa" eller om jag måste skruva ned och byta hela lampan/fläkten.
Nu återstår att se om jag kan byta/reklamera/köpa ny "Dosa" eller om jag måste skruva ned och byta hela lampan/fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ingick själva ljuskällan när du köpte takfläkten? Om du själv skruvat in en LED-lampa tycker jag du ska testa med en gammaldags glödlampa.
Det finns produkter som är gjorda för att driva glödlampor, och som inte fungerar ordentligt om lasten blir för liten. För din fläkt är det angivet "Ljuskälla: 80W" så den bör fungera med en glödlampa på t.ex 60W.
Det finns produkter som är gjorda för att driva glödlampor, och som inte fungerar ordentligt om lasten blir för liten. För din fläkt är det angivet "Ljuskälla: 80W" så den bör fungera med en glödlampa på t.ex 60W.
Hej, ljuskällan ingår liksom all kablering från sockerbit till "Dosa" och vidare till fläkt och lampa. Om den är fel så är det fel från fabrik. Dock har jag mätt på strömkällorna ut från "dosan" och har ingen spänning i någon kombination (men kanske inte i kombination med alla möjliga knapptryckningar på fjärrkontrollen - så det kanske kan vara ett sista test)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vill att det fläkten ska funka när jag tänder lampan!?hur gör jag?
Badrum -
LED kan ej ersätta lysrör i spislampan?
Belysning -
Justera längd på vattenståndsställ till hydrofor?
Vatten & Avlopp -
Läckande hydrofor, vattenståndställ läcker
Vatten & Avlopp -
Hur styra ljuskällor i trapp så att inte alla tänds?
Belysning