Jag ska installera en lampa, Nordlux Alton i taket. Lampan är dubbelisolerad och det är jordat uttag.
Som bilden visar har jag ett vanligt lamputtag i taket. Lampan verkar som man ska installera direkt upp i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ursäkta min okunskap men är tanken att jag ska skruva ner själva uttaget och montera upp lampan genom att koppla kablarna direkt in i lampan (sockerbiten)?
men är tanken att jag ska skruva ner själva uttaget och montera upp lampan genom att koppla kablarna direkt in i lampan (sockerbiten)?
Typ så skulle jag gjort.
Först och främst ska den där plåtbygeln skruvas upp mot taket, och har du väldig tur så passar de två avlånga hålen i bygeln i avstånd mot de två skruvhålen i takdosan.
Jag tror inte det, ... om det funkar att borra två nya hål i bygeln som passar så skulle jag göra så, alternativen är nog ännu krångligare.
Sen sätter du fast bygeln i dosan ifråga, det är M4-skruv ifall de befintliga skulle vara för långa.
Slår av säkringen (naturligtvis, gärna i början av allt arbete) och kopplar ur sladdarna i takuttaget och kopplar istället in i sockerbiten på armaturen, och nu är det nästan klart alltså ...
Först och främst ska den där plåtbygeln skruvas upp mot taket, och har du väldig tur så passar de två avlånga hålen i bygeln i avstånd mot de två skruvhålen i takdosan.
Jag tror inte det, ... om det funkar att borra två nya hål i bygeln som passar så skulle jag göra så, alternativen är nog ännu krångligare.
Sen sätter du fast bygeln i dosan ifråga, det är M4-skruv ifall de befintliga skulle vara för långa.
Slår av säkringen (naturligtvis, gärna i början av allt arbete) och kopplar ur sladdarna i takuttaget och kopplar istället in i sockerbiten på armaturen, och nu är det nästan klart alltså ...
Fästet passar med befintliga skruvar.
Eftersom jag ser att jag har en jordad kabel som sitter i taket men lampan är dubbelisolerad och har bara två fästen för strömmen, hur gör jag med den jordade kabeln? Kan jag linda eltejp runt eller vad krävs?
Egentligen skulle jag helst jordat den där bygeln. Men i praktiken i verkligheten skulle det knappast ske, utan jag skulle nog bara isolerat den lite och lagt åt sidan.