Jag skall lägga laminatgolv i hallen och har upptäckt att det är en nivåskillnad på ca 5 mm på ett ställe, antagligen har golvet gjutits i två omgångar. Kan jag lägga golvet ändå eller måste jag spackla eller nåt sånt? Vad använder man?
1 699 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Laminatgolv på ojämnt betongolv
-
-
5 mar 2006 09:14 #2
Re: Laminatgolv på ojämnt betongolv
Finns att hyra maskin, saktagående med slipskivor och skaft, så du står upp när du jobbar med den. Annars kan du använda flytspackel för att jämna ut ytan, där blir knappast risk för att denna smulas eller släpper, då du skall ha något under laminatet. -
5 mar 2006 13:35 #3
Flytspackel måste väl vara smidigare (och renare) än att slipa? Hur lång torktid brukar det vara på flytspackel?
-
5 mar 2006 13:48 #4
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1098926371
-
Allvetare · Härifrån · 696 inlägg 5 mar 2006 14:10
Rostig_9000i_-88
Allvetare- Härifrån
- Villa, 70-talet
- Medlem mar 2005
- 696 inlägg
- 155 gillningar
- 34 bilder
5 mar 2006 14:10 #5Re: Laminatgolv på ojämnt betongolv
Jag skall göra samma sak i min hall då vi flyttat entré-dörren.
Mitt betong-golv har dock ojämnhet i "vågor".
Jag har hyvlat till reglar i 3-9 mm tjocklekar som jag kommer att fästa i betongen med sättlim sedan skall jag på med 6mm rot-gips att ha under laminatgolvet för att komma i våg med mitt gamla golv.
-Ja det håller.
(Bor i lgh 3 trappor upp så jag har inget problem med fukt från betongen)
Har du bara en liten ojämnhet han jag rekomendera Casco husfix (pulverform) som är super att hålla på med, finns hos färghandlare.