Jag ska lägga laminatgolv i köket, idag ligger det en plastmatta där. Jag tänkte lägga golvet mot skåpen och sen dra över silikon så inte vattnet rinner under. Men under diskmaskinen och spisen går det inte, vad gör jag då? Ska jag ta bort dom och lägga golv enda in till väggen? Köksskåpen är ju ner till golvet och under dom är det bara betong, jag kan inte ta bort alla skåp.
Sen har jag en trapp som går neråt där nya golvet kommer läggas. Hur får jag en snygg kant där?
Sen har jag en trapp som går neråt där nya golvet kommer läggas. Hur får jag en snygg kant där?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Laminatgolv brukar läggas flytande och det rör sig när luftfuktigheten inne ändras med årstiderna. Det är därför inte bra att sätta fast det med silikon utan man brukar sätta en kvartsstav som täcker springan mellan golvet och socklarna. Under diskmaskinen, spisen och golvstående kyl/frys lägger man golvet ända in till väggen.
Foto på hur det ser ut vid trappan underlättar.
Foto på hur det ser ut vid trappan underlättar.
Har du sparksockel så tar du av den och lägger golvet tillräckligt långt in för att den ska täcka golvet när den återmonteras. Diskmaskin, spis osv drar du ut och lägger golv hela vägen in. Är det något som inte går att ta bort, lägg med 5 mm glipa och täck med en list. Använd ingen silikon eller liknande som nämnts ovan.
Precis som det är gjort redan. Bygger laminatgolvet för högt så nuvarande list inte täcker så finns det gott om nya såna att hitta i rätt storlek. Dock kan det kanske vara svårt att hitta exakt likadan modell som passar resterande men förhoppningsvis så tänker man inte på det då det brukar se olika ut just högst upp i en trappa av denna anledning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Klicka här för att svara