Byggahus.se

laminat vs trägolv

1. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem
    Hej,

Varför ska man välja ett 6mm trägolv istället för laminat golv?
    Och varför ska man välja ett ex 15mm trägolv före ett 6mm trägolv?

Kan någon oberoende (inte säljare som vill ha så mycket pengar som möjligt) förklara skillnaderna i kvallitet. ;D

2. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Re: laminat vs trägolv

Känsla, hållbarhet och tålighet är viktiga saker att tänka på. Vad tycker mina fötter är skönare att gå på? Laminat? 6mm trägolv? 15mm trägolv? Vad passar bäst i miljön där det skall läggas? Hur slits det med tiden?

Själv ville jag ha ett massivt golv, mycket pga hur det kändes mot fötterna.

Varför jag valde bort laminat: om det skall se ut som ett trägolv, så vill jag ha ett riktigt trägolv. Laminat slits otroligt fult med tiden, och det gillar jag inte.

Varför jag valde bort 6mm trägolv: jag hade utrymme för tjockare golv, och jag är klantig. Tappar jag något tungt i ett 6mm golv så är det snygga träskiktet punkterat.

Varför jag valde bort 15mm parkett: Det kändes inte lika skönt som massivt trägolv. Ingen större skillnad på prislappen just då.

/ama

3. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Jaha.... ähmmm.. Tack... :-[

Om jag fattat rätt..
    Ingen större skillnad på laminat och 6mm parkett alltså bortsätt från prislapp?

Är det då lönt att för 3 dubbla priset ta ett 15mm parkett istället för 6mm? Jag kan byta ut golvet 3 gånger för samma peng och 15mm är slipbart 2-3 gånger. Samma i slutändan alltså??

4. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Jag tror att laminat är tåligare än 6mm parkett. Slitytan i 6mm parkett verkar inte vara mycket. Jag har hört folk klaga på att tunga vassa saker haft sönder deras 6mm och att de aldrig mera skall ha det, och andra säger att de aldrig haft problem med 6mm. Så jag tror att beroende på vilken kvalitet det är på 6mm-parketten, och hur försiktig och oklantig man är, så går det säkert jättebra, eller jättedåligt. Både trägolv och laminat finns i så många olika kvaliteter, och man skall nog inte köpa det billigaste av trägolv eller laminat.

Det här är mina personliga reflektioner över valet av golv hemma hos oss:
    Jag avskyr att flytta på saker och i vårt fall skulle valet bli enkelt mellan att lägga billigare golv 3 ggr eller dyrare 1 gång. "Över min döda kropp" var äkte hälftens kommentar när jag på skoj sade att vi skulle byta golv om 5 år....

Laminat är praktiskt, det är tåligt på ett annat sätt än trägolv, men jag har sett ett otroligt malplacerat, väldigt slitet laminatgolv (Orangeriet på Nösunds Värdshus), och det gjorde mig anti-laminat hemma hos mig (som sagt, jag är _klantig_, laminat hos mig skulle bli slitet fortare än hos normala människor).

Jag vet inte vad ni skall välja, det beror väldigt mycket på hur mycket ork eller pengar ni har, orkar ni byta golv ofta så är det säkert en besparing i pengar men inte i tid, orkar ni inte så skall ni kanske välja ett dyrare golv från början.

Ni kanske skall fundera på vad maxprislappen är per kvadratmeter och sedan jämföra alternativen? För X kr/m2 kan vi välja mellan dessa två golv, det ena golvet är en budgetvariant i sin kategori, det andra är high-end i sin kategori. Då är antagligen high-end-golvet ett bättre val.

/ama

5. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Jag kanske sticker ut hakan - men varför vill man ha laminat ? Det är plastigt, stumt, kallt och onaturligt, slit och släng. Lägg ett trägolv men välj 15 mm om du kan, ett 6mm har för liten slityta och skadas för lätt.

6. W
    Medlem · 120 inlägg

wiknil

Medlem

Du har all rätt att sticka ut hakan. Laminat är inge kul.
    Jag har lagt ca 30kvm i hall, trappa,kök och matutrymme,
    men laminat är kanon när du har 2 små vildar som kör bobby car,
    kastar "tappar" kastruller och leker med moderna batteridrivna
    taiwan producerade plastbitar. vilket 15mm parkettgolv som helst
    skulle vara totalt utnött med djupa sår och revor efter några år. Ett massivt golv
    hade möjligtvis varit bättre men kostnaden är astronomisk.
    Beroend på dina förutsättningar, lägg det golv som passar dig nu och kommande år.
    Byt det sen när det passar.

7. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Så om jag förstår dig, wiknil, rätt så är det bättre med ett laminatgolv än ett 6mm parkettgolv?

Känslan är lika "tråkig" men laminaten är tåligare?

8. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Laminat är plast. Plast som är mycket hårt komprimerat. Det blir ett hårt sterilt och halt golv att gå på. Låter dessutom alldeles ihåligt. Ett oljat 15 mm trägolv är vad jag skulle lägga in. Jag har massivt furugolv i hela huset. Enda missen jag gjorde var att lacka golvet i köket i tron att det skulle vara starkare. Resultatet har blivit att lacken är utsliten framför spis och diskbänk med påföljd att HELA golvet måste slipas om. I alla övriga rum är det oljade golv. Bara att bättra på när det blir slitet. Och mycket mjukare och tystare att gå på. Jag kan ju berätta att vår familj består av två vuxta och tre barn i varierande ålder, samt en stor svart hund. Inga problem med oljat.
    Tartan

9. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 125 inlägg

AndersS

Medlem

Har alla altenativen, exkl massivt. Pergo Bok från 88/89 den första "utgåvan" och efter en riktig rengöring i somras är det faktiskt som nytt men det är plastig, dock har den klarat sig utan märken efter två större hundar+barn (kök och hall). En granne köpte ett annat och billigare fabrikat till sitt kök som nu är utrivet pga av det blev jättefult i ytan, dvs det hade inte samma slitstyrka. Så kvalite har betydelse.

I ett sovrum + vardagsrum är det 22mm parkett, och så sovrum + hall i källare med Kährs Linnea 7mm.
    Det tunna golvet klarar hundklorna bäst men precis som tidigare notering tål det inte att man tappar något, vi har t.ex. ett fult märke efter ett strykjärn. De tjocka med skikt på 3-4mm träyta får ett märke men inte lika fult som de de tunna och kan slipas om. Vardagsrumsgolvet är från -60 och omslippat, vilket är fungerar mycket bra då golvet får ett heltäckande lackskikt.

Har man barn och hund som rusar in och ut med skor och utspärrade klor så kan man inte räkna med att ett parkett/fanergolv klarar det utan repor och märken.
    Men att efter x år byta ett tunt klickgolv är inget stort arbete, faktiskt enklare än att tapetsera eller måla. Så det kanske blir trenden framöver att även byta golva när det är dags tapetsera om.

10. L
    Medlem · 1 120 inlägg

Linnex

Medlem

Jag har både 6 mm trägolv och laminat i huset. Trägolvet är av olika fabrikat i olika rum.
    Laminatet är mycket kallare att gå på. Märks stor skillnad när jag går barfota från sovrummet ut i hallen (trägolv i alla sovrum)
    Hållbarheten på trägolvet skiljer sig med priset. i alla fall dem jag har lagt in.

11. M
    Medlem · 58 inlägg

Madelene

Medlem

Har själv haft laminatgolv, men skulle aldrig välja det igen!
    Hållbart ja, men vilket trist och irriterande ljud när hundarna
    går på det.....

Men smaken är som baken, och hade jag inte haft hundarna
    kanske jag kunde tänka mig att lägga det i något rum som
    jag inte använder så mycket.

/Madde

12. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Vad är du ute efter. Bäst slitagekvalite till billigast pris Svar laminat (finns olika kvaliteer, därav olika svar här).

Genuin parkettgolv eller tiljor, med dess äkta träkänsla, tja Merbau eller dylikt, svinddyrt men supertåligt.

Eller hybriden, med parkett på skiva (pergo, kährs eller dylikt.

Du får vad du betalar för, men sen är frågan vad man är ute efter.

13. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Det finns ju mellanting mellan 6 och 14.

Jag var och tittade på ett golv med 8,5 mm idag. Moderat prissättning till en tillsynes god kvalitet. 290 / kvadrat för ek, plank. 265 för 2 och 3 stav.

Det kan ju vara något.

Jag har läst vad som har skrivits i denna tråd tidigare och det har fått mig att fundera lite.

Krävs det inte rätt mycket för att ta sig igenom 6 mm? Det är ju ändå mer än en halv centimeter. Är det inte så att den underliggande bärkskivan kan ha något med det att göra?

14. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Nej, det krävs inte mycket för att ta sig igenom 6 mm-golv. Grejen är att en 6mm parkett (all parkett som inte är massivparkett har bara yttersta skiktet ädelträ) är inte äkta trä rätt igenom, det är flera lager av olika material och det snygga träet är bara det översta skiktet. Skiktena under kan vara furu, spånträ och en massa andra saker, och om du tappar något i ett 6mm, eller 15 mm parkettgolv, så skadar du ädelträskiktet. I ett 6mm golv är ädelträskiktet väldigt tunt och det är lättare att underliggande material syns i skadan, än i 15mm parkett där ädelträskiktet är lite tjockare.

En beskrivning på uppbyggnad av lamellparkett finns här: http://www.kahrs.se/templates/KahrsExtranetStandard.aspx?id=9495&contentid=9455

Kährs 15mm lamellparkett har ett ädelträskikt på 3,6 mm, medans deras 7mm (Linnea) hara bara 0,5 mm ädelträskikt.

/ama

15. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Och tittar man på Tarketts hemsida ser man att alla (Bravo 14mm, Epoque 14mm, Professional 22mm och Salsa 14mm) alla har ett slitskikt på 3,6 mm. Den enda som skiljer sig är Viva/VivaLine serien.

Det borde då inte vara skillnad i slitstyrka och förmåga att motstå skador på en 14mm och en 22mm. Mao, ju tjockare slitskikt desto tåligare oavsett tjocklek på parkett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.