Byggahus.se

laminat på ojämnt betonggolv

1. K
    Husägare Nivå 4
    Hej!

Jag har ett ojämnt källarbetonggolv som jag vill lägga ett laminatgolv på. Rummet är stort, ca 22kvm, och jag har hört att platonmatta kanske inte är så bra i så stora rum (att fukt kan samlas på mitten)?

Tanken från början var att regla upp golvet (K-Rauta föreslog tryckimpegnerade reglar), men då måste vi ju lägga masonit ovanpå reglarna, och takhöjden är inte den bästa.

Så nu lutar det åt flytspackling och platonmatta ändå, vi vill ha det så enkelt som möjligt och helst billigt också, förstås. ::)
    Fast man kanske måste lägga masonit under golvet då också?

Det är inte tänkt som en långsiktig lösning, men å andra sidan blir det ju sällan som man har tänkt sig...

Vad bör vi tänka på? Finns det andra alternativ, skulle bli jätteglad om jag slapp flytspackla... Hur ojämnt kan ett golv vara och fortfarande vara ok underlag? Jag tror inte att det lutar, utan det är mest små gropar här och var.

Plattan är 20 cm tjock, så bila ur är inget alternativ just nu.

Tacksam för all hjälp,
    Kristina

2. S
    Medlem Nivå 1

Re: laminat på ojämnt betonggolv

Men tryckinpregnerat ska man väl änndå aldrig ha inomhus, eller? ???

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

betong+trä innomhus=inte bra!!
    Skulle nog sikta på flytspackling ändå, sedan platon, cellplastisolering, golspån och laminat, fast det bygger ju en del........

Btw. flytspacla är inget större jobb!

4. K
    Husägare Nivå 4

Jag är också osäker på tryckimpregnerat inomhus, läste någonstans att det kan börja lukta? ???

Från början hade vi tänkt göra det "ordentligt" och klinkra med värme, men nu känner vi att vi bara vill få i ordning någonting snabbt, och vara medvetna om att det kanske inte kommer hålla i 10 år.

Ok, flytspackling är inte så farligt, alltså.

Vi har nog 2.20 till tak (betongrent), men eftersom det ska bli en musikstudio måste det ljudisoleras också (taket), vilket bygger en hel del.

Tack för era tips, ska läsa på om flytspackling nu. :)
    Kristina

5. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Ett tips!

Kör du fast någonstans, ring tekniksupportern på maxit (OPTIROC) det gjorde jag med mina frågor, mycket personlig, kunnig och proffsig lina. Tel finns på hemsidan

www.maxit.se
    där finns produktbeskrivningar, tips, ideer mm. ;) ;)

6. K
    Husägare Nivå 4

Uppdatering:

Vi la platonmatta på det något knöliga betonggolvet utan att flytspackla. På det tunna reglar (22*70) och i dem håller vi nu på att skruva fast golvspån. Än så länge är det plant...

Kan man lägga cellplastisolering ovanpå golvspånet? Det verkar så när jag läser på Thermisols hemsida.
    Är det värt investeringen?

Vad kul det är när man börjar se resultat! Sen får vi väl se om några år om vi gjorde rätt...
    // Kristina