Byggahus.se

Laminat ovanpå trägolv i källaren?

1. M
    Medlem · Skåne · 100 inlägg

magnus07

Medlem
    Vi håller på att ska renovera gillestugan i källaren och hade tänkt att lägga laminatgolv ovanpå det befintliga trägolvet som idag är slitet och fult. Är det nåt speciellt man måste tänka på när det gäller detta eller är det bara att göra på samma sätt som normalt (foam och därefter golvet)?

2. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Re: Laminat ovanpå trägolv i källaren?

Varför inte slipa upp det gamla trägolvet istället?? ::)

3. M

magnus07

Medlem

Jo den tanken hade vi ett tag men det är såna rejäla skador på flera ställen att vi skulle behöva slipa ner ett antal mm för att få det slätt o fint plus att det finns breda springor som skulle behöva täppas på nåt lämpligt sätt.
    Sen gillar vi väl inte direkt utseendet på golvet heller så det vore skoj med nånting nytt.

4. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Ja då förstår jag. Jag tror att du ska kunna lägga som vanligt med foam under. Den ända tanke som slog mig är att trä är ett levande material och det andas. Laminat är ett dött material och kanske täpper igen för mycket. Tänkte mest på att det är ett källar golv. Tänkte mest på fukten. Men som sagt jag e osäker. För att det skulle kännas bra och om jag skulle ha gjort det sj så skulle jag ha tagit bort det gamla trägolvet. Sen lagt ut en golvplatonmatta foam och sen laminatgolv. Ett såkallat flytande golv. Men det e ju jag det

5. M

magnus07

Medlem

Jo det är klart att det hade känts bättre att lyfta ut det gamla golvet men det känns som ett litet väl stort projekt nu på en gång...

Nån mer som har några åsikter om laminatgolv på befintligt uppreglat trägolv i källaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.