Byggahus.se

Laminat. Hur göra vid tröskel?

1. I
    Medlem · 1 inlägg

iT

Medlem
    Hej!
    Jag ska lägga parkett i hallen. Nuvarande golv är plastmatta. Jag har 3 trösklar till andra rum. Hur gör jag där? Ska man ta upp tröskeln eller kan man lägga mot tröskeln och sedan sätta en list? Om nu inte golvet bygger för mkt. Golvet bygger ca 10mm.

Tack på förhand!

2. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 125 inlägg

AndersS

Medlem

Re: Laminat. Hur göra vid tröskel?

Ta upp tröskeln och fräs ett spår så att du kan släppa in golvet under den. Har du ingen egen fräs och inget behov av en så ta med dem till ett snickeri eller en "god" granne. Och när du ändå har tröskeln lös så slipas och lackas den.
    Men du får undersöka hur tröskeln är infäst .
    Men du kan också använda en list, men det kan säkert vara minst lika mycket arbete med den för att få det bra. Bygger ditt golv 10mm och det är på öppningssidan av dörren blir det en tunn list som kan vara svår att fästa på ett snyggt sätt.

3. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Laminat. Hur göra vid tröskel?

Om det bara sticker upp ett par mm av tröskeln ovan golvets yta så finns det speciella lister från Pergo för detta ändamål. Dessa är L-formade och läggs platt på golvet med den lilla läppen ner i glipan mellan golv/tröskel, och L:ets "rygg" läggs ut på golvet. Ryggen är då klädd med samma laminat som golvet.

Finns det 8 mm kvar så kan du spika en kvartsstav av ek, alternativt hyvla ned en smyglist av ek till rätt höjd.

Det snyggaste alternativet är naturligtvis att plocka bort trösklarna och kapa karm/foder och lägga in golvet utan glipor. Beroende på vilken sort av tröskel du har så kan det dock bli en del pyssel. Istället för att fräsa tröskeln, om du saknar fräs, så kan du spika på en eklist på tröskelns andra sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.