Byggahus.se

Laminat + golvärme = sant?

1. M
    Medlem · 24 inlägg

marina

Medlem
    Hej på er!

Nu känns det som att jag lusläst hela forumet, men jag har fortfarande inte hittat något konkret svar på min fråga, så nu håller jag tummarna för att ni kan svara på den åt mig!

Vi ska bygga med platta på mark + vattenburen golvvärme. I huset vi har idag lade vi in laminatgolv, och märkte då att golven blev iskalla. Dock har vi inte golvvärme i det här gamla huset från 1900t början. Några vi känner har sagt att laminat ger kalla golv, därför trodde jag det var uteslutet för oss att välja laminat till det nya huset, men ser att flera har nämnt att de ska ha laminat till sin golvvärme, och någon nämnde (tror det var Ekke) att laminat t.o.m leder värmen bättre än vanlig parkett.

ÄR det så så JUBLAR jag, då vi har barn, hundar, katter (samt fumliga klumpiga jag ;) o det känns inte sååå kul att kosta på sig dyra trägolv när jag vet att det kommer att bli hårt åtgånget...

Fråga två är hur man ska lösa frågan med fuktspärren. På en hemsida stod det att man skall ha tät byggplast mellan betongskivan o innergolvet, på nästa sida står det att man ska lägga ventilerad fuktspärr, typ platon. Vad har ni för erfarenheter ?

2. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Re: Laminat + golvärme = sant?

Vi har laminatgolv och golvvärme och jag kan intyga att det är kanon...varmt på vintern och svalt på sommaren.
    Och visst leder det värme bättre än trä.

Golvet vi har är ett Pergo Original limgolv. I rekommendationerna till det står att det ska ligga byggplast under foamen om man har det på betongplatta. Å andra sidan är det inte mina erfarenheter, jag berättar bara vad som står på beskrivningen - vi har ingen betongplatta.

3. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem

I normala fall har man enbart fuktspärr ovanpå betongplattan, både vid radiator- och golvvärme.

Jag tycker det är lite overkill att ha typ platonmatta ovanpå betongen, men varför inte? Om man kan ventilera ut luften på ett bra sätt så är man på den säkra sidan. Kanske också mot radon?

Har du platonmatta kan du däremot inte värma upp huset med ingjutna slingor i betongplattan - men det anser jag bara vara en fördel! (Slå mig inte nu...)

4. M
    Medlem · 24 inlägg

marina

Medlem

O vad bra att jag kan lägga in laminat!!
    Eftersom vi ska ha ingjutna golvvärmeslingor (jag klappar istf slår ;) så är alltså platonmatta helt uteslutet i mitt fall. Känns bra att ha lite mer kött på benen, vill ju inte gärna få fuktproblem efter ett par år, känns som att det kostar tillräckligt med pengar ändå ;)

Är det någon som har erfarenhet av klickgolv? Eftersom vi ska lägga golvet själva och enbart v-rummet är på 50 kvm så känns det lite svettigt att limma golvet (sambon har som standard att få raseriutbrott o kasta ut de två första raderna när vi lägger limmade golv ;). Funderar därför på klickgolv, men det jag är orolig över är att det kanske lättare blir springor mellan skarvarna på dessa, man kan ju inte vara garanterad att skivorna verkligen passar ihop som gjutna, eller?

5. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

På ett klickgolv passar alltid springorna ihop. Och det är väldigt lättlagt.
    Men min golvläggare berättade att man ska köpa limgolv iallafall. Det blir nämligen stora problem om amn spille något vid en skarv - då kan det bli en häftig resning i materialet som sedan inte går att fixa. Ett limgolv är mer tätt tack vare limmet som tätningsmedel.
    Fast limgolv är betydligt knökigare att lägga.

Det blir en delikat balansgång mellan fördelar och nackdelar, som vanligt. :)

Ett tips som gör det ungefär tio gånger enklare att lägga limgolv: Fyll inte hela noten. På instruktionerna står det att man ska fyll hela noten med räge och sedan banka ihop. Det är omöjligt! Det går inte att få ihop dem med för mycket lim i. Dra bara en sträng lim i noten "mot" översidan" så det blir lite luft emellan så går det mycket enklare. Gör man såhär är det faktiskt inte mycket svårare att lägga än ett klickgolv. En sak till: Det ät de tre första varven som anger resultatet. Det gäller att lägga riktigt stor möda på dem och verkligen minimera springorna och låta dem torka, sen är resten faktiskt busenkelt.

6. Y
    Medlem · 145 inlägg

Yo

Medlem

Det är knöligt att lägga limgolv men med lite lim i fogen är det bra mycket lättare. ;D

7. B
    Medlem · 565 inlägg

BoByggarn

Medlem

Har andra erfarenheter av klickgolv. När vi totalrenoverade köket för två år sedan lade vi in Pergo klickgolv. Passformen var perfekt. Som vanligt är det trickigaste att få in den sista brädan, men det är så oberoende av golvtyp...

Trots den blöta och slabbiga miljö ett köksgolv lever under, så har vi inte haft det minsta problem med "resningar i materialet", som KarlXII säger.

Det finns ju både billigt (typ ByggMax) klicklaminat och dyrare. Och det är möjligt att vissa typer inte är lämpade för läggning i kök. Men Pergo klick är det.

Så mitt råd är att välja klickvarianten. Suveränt lätt och snabbt att lägga. Men välj ett som rekommenderas för läggning i kök. (det står på förpackningen)

8. M
    Medlem · 24 inlägg

marina

Medlem

Vi lade in laminatgolv i vårt hus som är utan golvvärme, och golven blev skitkalla om ni ursäktar uttrycket. Vi har källare under halva huset, inte imredd med gillestuga el dylikt, men vi har ändå pannrummet precis under, och det var betydligt varmare på golven innan när vi hade det gamla slitna trägolvet (ja ja jag skäms, man ska inte lägga laminat över gamla hederliga trägolv... ;)

Kan man kanske dra slutsatsen att laminat leder både värme och kyla lättare än trägolv?

• Laddar…
  9. Y
    Medlem · 145 inlägg

Yo

Medlem

Kyla eller värme; Det handlar bara om värme. Det är fråga om riktning.

Om du har dålig isolering mot den kalla källaren kommer golven att kännas kalla. Att då sätta in golvärme kommer antagligen medföra att du värmer upp källaren med stora kostnader som följd.

Kolla om du kan tilläggsisolera mot källaren så tror jag att golven kommer att kännas varmare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.