Byggahus.se

Laminat bäst för barnfamilj?

1. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem
    Är det inte lika bra att inse? Har man småfolk som springer ut och in i tamburen med grus under dojjorna är det laminat som gäller i hallen! Parkett har vi lagt i sovrummen - men det verkar bara dumdristigt att lägga in lackad ekparkett i hallen, även om vi har klinker i tamburen..
    Nu kör vi Pergo "original" för 230 kr/m2

Någon som har avvikande åsikt? Vore intressant att höra iså fall.

//Nussen

2. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Re: Laminat bäst för barnfamilj?

Så låter det verkligen inte om man lyssnar till andra som beskriver Pergo laminat (dyrt laminat) som ett närmast outslitligt underverk.. Sök på Pergo i forumet får du se. Det är just för att vi INTE förväntar oss repor som vi tänker köra laminatet...

3. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Om ny laminat är så outslitligt varför används det då inte i kommersiella lokaler, flygplatser osv? Där lägger man i stället massiva oljade trägolv.
    Pergo har inte varit bäst i klassen på många år nu när det gäller laminatgolv, så varför inte välja nått riktigt billigt istället om man ändå tänker byta efter några år.

4. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Vilket golv är bäst i klassen då?
    Helst av allt vill jag lägga in lackad parkett, men det är bara det att jag är hyffsat övertygad om att området nära entrén kommer se ordentligt trist ut om ett år bara, och jag vill inte slipa om var 18e månad..
    Oljat plankgolv är fint, visst, men det skall läggas på reglar osv. och vi bor i en bostadsrätt med 2.5 m till tak, så det passar inte hos oss tyvärr.

Vad ska man tro på?

5. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Lackad parkett vid dörren är ingen höjdare, det håller jag med om. Men varför inte oljad parkett?
    Sen finns det massiva golv som inte måste spikas på regel, t.ex. Junkers har ett bygelsystem som tillåter flytande läggning av massiva golv. Ett annat alternativ är hellimning till underlaget med MS-lim, då bygger ett massivt golv 10-30 mm beroende på vilken tjocklek man väljer på tiljorna eller stavarna.

6. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Massiva furugolv är snygga men funkar dåligt i bostadsrätter som är byggda efter 1940. De bygger helt enkelt för mycket. Jag lade in ekparkett som byggde 14 mm och där ligger definitivt gränsen. Sedan måste man till och med höja trösklarna. Dörrarna ska vi inte tala om ens.

Nej, det blev ALLOC eklaminat till slut för 250 kr/m2 till hallgolvet. Skitsnygg för att vara fejk, och en dröm att lägga verkar det som.. Får man tro säljaren kan vi glömma repor i första taget dessutom..
    Vi får väl se..

//Nussen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.