Ska bygga ett skåp och inbillar mig att en lamellfräs eventuellt kunde vara bra för att få ihop skåpet utan synliga skruvar (rätt eller fel?) - men en lamellfräs finns inte i verktygsarsenalen.
Lite svårt att motivera att köpa en dewalt/makita/bosch e.d. för 3000+ kr.
Min lokala bygghandel har Einhell - som går för under 1000 kr. Fungerar den bra nog eller kommer jag bara att bli irriterad på maskinen? Någon som har erfarenhet av den?
Alternativet är väl träplugg - svårare att få det snyggt kanske. Eller skruv och spackel...
Lite svårt att motivera att köpa en dewalt/makita/bosch e.d. för 3000+ kr.
Min lokala bygghandel har Einhell - som går för under 1000 kr. Fungerar den bra nog eller kommer jag bara att bli irriterad på maskinen? Någon som har erfarenhet av den?
Alternativet är väl träplugg - svårare att få det snyggt kanske. Eller skruv och spackel...
Kexen(lamellerna) hjälper framförallt till med att saker inte glider runt när du limmar.
Jag har en Makita lamellfräs som jag köpte på Axminster.co.uk. Den kostade runt 2000 kr. Jämför inte med Bosch/Makita/Dewalt, använd Lamello som riktmärke för lamellfräsar. De gör även en väldig massa olika tillbehör.
Jag har ingen koll på Einhell-maskinen men är mycket nöjd med Makitan. Tror Makitan finns billigare i batteriversion utan batteri, om du nu har något annat från dem i samma batteriserie.
Alternativet är inte bara plugg eller skruv. Det går bra att bara limma. Eller att hugga ut spår för kex/tunn träbit med stämjärn. Du kan också fräsa spåren med en överhandsfräs.
Jag har en Makita lamellfräs som jag köpte på Axminster.co.uk. Den kostade runt 2000 kr. Jämför inte med Bosch/Makita/Dewalt, använd Lamello som riktmärke för lamellfräsar. De gör även en väldig massa olika tillbehör.
Jag har ingen koll på Einhell-maskinen men är mycket nöjd med Makitan. Tror Makitan finns billigare i batteriversion utan batteri, om du nu har något annat från dem i samma batteriserie.
Alternativet är inte bara plugg eller skruv. Det går bra att bara limma. Eller att hugga ut spår för kex/tunn träbit med stämjärn. Du kan också fräsa spåren med en överhandsfräs.
Allt sånt där har snickare klarat sig utan i många hundra år.
Det är inte så svårt som det ser ut att göra traditionella fogar med enkla handverktyg.
Här är ett exempel. Orsaken till de mycket egendomliga proportionerna på fogen är att med den riktningen på belastningen som gäller här blev det starkast såhär.
Det är inte så svårt som det ser ut att göra traditionella fogar med enkla handverktyg.
Här är ett exempel. Orsaken till de mycket egendomliga proportionerna på fogen är att med den riktningen på belastningen som gäller här blev det starkast såhär.
Jo, det finns ju alternativ.
Riktiga laxstjärtsfogar vore snyggt (och bra) men kräver ju handlag... och skåpet ska målas så om jag (mot förmodan) lyckas med det så vore det nästan synd och dölja under färg.
Det får nog bli träplugg och lim om jag inte får hybris och ger mig i kast med stämjärnet. Priset på bra lamellfräs avskräcker och vågar inte lita på Einhellen.
Riktiga laxstjärtsfogar vore snyggt (och bra) men kräver ju handlag... och skåpet ska målas så om jag (mot förmodan) lyckas med det så vore det nästan synd och dölja under färg.
Det får nog bli träplugg och lim om jag inte får hybris och ger mig i kast med stämjärnet. Priset på bra lamellfräs avskräcker och vågar inte lita på Einhellen.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag kan inte uttala mig om einhellen, men jag köpte en ferm på jula när det var drive, tror jag betalade 150kr
Den har dugit alldeles utmärkt åt mig under de åren jag haft den.
Skulle aldrig reflektera över att byta upp den till något "finare", om jag inte skulle sälja min själ och köpa en domino förståss.
Den har dugit alldeles utmärkt åt mig under de åren jag haft den.
Skulle aldrig reflektera över att byta upp den till något "finare", om jag inte skulle sälja min själ och köpa en domino förståss.
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Göteborg
· 167 inlägg
Har en kexfräs från Harald Nyborg, kostade 200:- tror jag. Bytte till en CMT fräsklinga i den. Funkar bra men man får vara noga med inställningen bara och definitivt INTE lita på några skalor utan mäta sjäv!
Ironiskt nog så klämde jag på en av Harald Nyborgs kexfräsar för någon månad sedan - låg i en fyndlåda - utan att nappa. Den kändes rättså rapplig men det är kanske orättvist omdöme om modellen för den var nog misshandlad, bokstavligt talat slängd i en pall med andra saker och jag var nog inte den första som ryckt i rattar och vred.
Hobbysnickare
· 167 inlägg
Den jag köpte på Harald var en direkt kopia av den som säljs under namnet Porter Cable i USA.
Liknade den Porter Cable som testas på denna sidan?
http://www.woodmagazine.com/woodworking-tools/reviews/more/biscuit-joiner-test
Verkar som de är nöjda med den...
http://www.woodmagazine.com/woodworking-tools/reviews/more/biscuit-joiner-test
Verkar som de är nöjda med den...
Hobbysnickare
· 167 inlägg
Ja, fast skalorna (som iofs inte stämmer så bra) är i mm. Ser ut som tum och delar därav på bilden. Jag laddade ner Porter Cables bruksanvisning och den stämde nästan på pricken.
Se också mitt inlägg med bild i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106229-lamellfras-500-a.html
Se också mitt inlägg med bild i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106229-lamellfras-500-a.html
Redigerat:
Spinner på i den här tråden...
Jag har bestämt att jag "villhöver" en lamellfräs, och jag har redan Makita 18V batterier.
Känns inte detta som ett ganska bra köp/pris isåfall?
https://www.amazon.de/gp/product/B00KIN723M/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
Jag har bestämt att jag "villhöver" en lamellfräs, och jag har redan Makita 18V batterier.
Känns inte detta som ett ganska bra köp/pris isåfall?
https://www.amazon.de/gp/product/B00KIN723M/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
Jag har en sån och är mycket nöjd med den.Campar skrev:
Har fräst över 2000 "spår" med den och ångrar verkligen inte köpet.
Tvärt om så funderar jag på att köpa en ny. Den jag har nu tar bara Makitas 3,0Ah-batterier och det börjar begränsa mig.
Priserna börjar bli så lockande att det är svårt att stå emot.
Såg en i USA för $149 och jag ska snart dit så...