Lågteknologiskt värmesystem

6k läst  64 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Har tidigare fått många bra synpunkter på förslag till värmesystem till liten kompakt nybyggd villa. Då var det planer, nu är det skarpt läge. Huset kommer vara 1,5-plan ca 90-100 kvm totalt, 3 pers i hushållet. Tanken var ett vattenburet system med acktank, kamin, vattenelement, solceller alt. solfångare och ev lvvp om det krävs. Men jag börjar nog tycka att det känns lite "over-kill" på ett så litet och välisolerat hus. Dessutom kan man inte elda i kaminen om det blir strömavbrott... Finns det något "enklare" system vi kan överväga som ändå gör oss så självförsörjande som möjligt på varmvatten och värme. Funderar på en effektiv kamin (ej vattenmantlad) och värmeförflyttare/kanaler som kan distribuera värmen i huset + solceller och ev llvp vid behov. Känns som ett billigare system men har vi gjort bort oss om vi inte satsar på vattenburet? Vilket system är egentligt ekonomiskt rimligt men ändå effektivt energi/miljömässigt? Vi kommer ha mkt ved gratis...

Tacksam för input!

2. K
    Medlem · Nivå 11
    Jag valde bort vattenmantlad kamin av anledningen att jag inte vill bli beroende av el. I övrigt kan du väl använda kaminen vid strömavbrott?

Problemet ligger väl egentligen hos dagens nybyggnadsregler. Du får väl diskutera energialternativen med din KA eller den du anlitar för att ta fram energikalkylen du måste visa för kommunen. ..

Skriv gärna hur det går!

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 17
    Jag hade helt enkelt haft batteribackup/generator på cirkulationspumpen så att man just kan driva den vid strömavbrott.

4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det finns ju många olika varianter ni kan köra beroende på vad ni vill uppnå.

Med en vedeldad kökspanna kopplad mot en ackumulatortank så kan ni i princip bli självförsörjande på värme och varmvatten och laga mat på ved. Visserligen behöver ni el till en cirkulationspump men en UPS på denna gör att ni klarar ett strömavbrott utan att behöva ge upp värmen. Överlag så ger den här lösningen möjlighet att ha en extremt låg elförbrukning eftersom det enda ni behöver ha el till är cirkulationspump, ev vattenpump, teknikprylar och belysning.

Enklast och minst investering är att skippa golvvärmen och skaffa en luftvärmepump + gjutjärnskamin med platta. Vermont castings gör erkänt bra kaminer. Om ni kompletterar med en värmeflyttare eller två så kan ni nog flytta runt värmen bra. Dessa är dock normalt eldrivna.

Solceller är knappast ekonomiskt försvarbara. De gör dock att ni klarar er lite längre om strömmen försvinner under höst eller vårvinter (ej dec-jan, ingen solinstrålning). En solcellslösning som skulle vara intressant att testa är att ha en solpanel så att den laddar en batteribackup, och om batteribackupen är fullladdad så värmer den istället en elpatron i ackumulatortanken. En sådan lösning skulle ha en sämre verkningsgrad än ett solvärmesystem men å andra sidan så är det billigare i inköp, helt underhållsfritt och behöver ingen el. Det skulle nog funka för att ge varmvatten under sommaren.

5. F
    Medlem Nivå 2
    Får jag fråga vad du valde istället?

6. F
    Medlem Nivå 2
    Det sista du skrev här är lite som vi tänkt oss med solcellerna, dvs att de ska stödja acktankens elpatron pch på så sätt ge oss varmvatten även på sommaren. Fördelen med solceller (jämfört med solfångare) är att det ändå kan ge oss el, i det fall det producerar bra. Solfångare kan bara ge varmvatten....

7. T
    Medlem · Nivå 15

Med solceller menas här alltså sådana som producerar el?

Solceller producerar relativ dyr el och att använda den till uppvärmning är gnska oekonomiskt. Tänk om elpatronen har en effekt på 2 kW. Att driva den under ett par timmar kräver 4 kWh=4000 VAh.
    Att lagra den energin i batterier (12 V) kräver en batterikapacitet på 333 Ah, det är 4-5 feta bilbatterier och förmodligen dubbelt så mycket eftersom du kan inte ladda ur batterierna helt. Plus en del styrelektronik, växelriktare för ö-drift. Och så vill du säkert ha mer drifttid i batterierna. Batterier är ingen bra lösning.

8. T
    Medlem Nivå 11
    Bättre att ha solceller och batteribank till att nödströmsförsörja laddkoppel och cirkpump i såna fall. Med samma batterisetup som ovan så får man flera dagars drifttid med batterierna.

9. J
    Medlem Nivå 4
    Jag har ganska nyss byggt om mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme med vattenmantlad kamin. Vid elavbrott kör jag cirkulationspumpen på "dator-UPS", den räcker minst ett par tre timmar och skulle det nu bli så att strömavbrottetet blir längre än så. så hinner jag ju i god tid sluta elda alt. hämta in ett större 12v batteri att koppla in istället för det lilla som sitter i UPS:en... ett fritidsbatteri på 75Ah borde kunna driva cirkulationspumpen i ett par dagar. :) Jag skulle iaf inte ersätta vattenburet med luftburen värme.

10. U
    Medlem Nivå 1
    Bygger ett passivhus och har valt Kakelugnspanna (vattenmantlad kamin med inbyggd acktank), FTX med vattenburet eftervärmningselement och 5 kW solceller som system för uppvärmning och el.
    Kan tänka mig ett batteripack för back-up längre fram.
    Elpatron i pannan för värme om vi är bortresta men också en varmvattenslinga som matar varmvattenberedare vars elpatron då inte behöver gå om pannan är varm.

Huset är under byggnad så detta är inte provkört ännu men skall bli under hösten.
    Solceller var för mig ett självklart val mot solfångare p.g.a. passivhusets relativt låga behov av tillskottsvärme men el behövs alltid för alla apparater som alltid finns i ett hem.

11. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Min tanke var att driva elpatronen direkt med solcellerna, utan batterilagring emellan. Först laddar man alltså upp batterierna, och då dessa är fulla går strömmen från solcellerna direkt in i elpatronen. Elen från batterierna går aldrig in i elpatronen.

Jag vet att det är sämre verkningsgrad än en direkt solvärmelösning. Å andra sidan är lösningen också underhållsfri och ger både reservström och gratis varmvatten sommartid.

Det jag funderar på är hur man på ett praktiskt sätt bygger en sån här lösning. Solceller ger ju en konstant ström ut men varierande spänning. Hur bra funkar egentligen en elpatron om spänningen är låg? Får man upp någon verklig värme i acktanken och en bra skiktning? El soldriven patron bör ju lämpligvis placeras i toppen på tanken. Jag har inte tänkt klart här.

12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Jag har en datapunkt som kan hjälpa beräkningen. Min tryckstyrda cirkulationspump drar mellan 7-14W enligt displayen på pumpen (120+20 kWm, radiatorer, ingen golvvärme att tala om, Göteborg ca 22000 kWh om året för vv+värme).

Så 14W ung 1A ger ett-och-ett halvt dygn med 50% urladdning. En 80W solpanel ger 4.5A vid full sol och kostar ca 1000:- så under stora delar av året så skulle den räcka gott och väl för att driva pumpen kontinuerligt. (Behövs också regulator för laddning, allt mellan 200:- och 1500:- beroende på).

Annars så kan man kanske få tag på en rörläggare av gamla stammen, som kan lägga ett system med självcirkulation. Då behövs ingen pump! :) Men det är nog omöjligt att få till med golvvärme. Med radiatorer så går det dock. Men blir antagligen fult och dyrt. Mitt eget hus är gammalt och således en hybrid. När cirkulationspumpen är av så går all värme till två radiatorer, så så länge som fjärrvärmen är fart på så får vi överleva genom att knö oss på toaletten uppe... :)

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 15
    Det är väl inte så svårt att bygga självcirculation.Grova rör, snälla böjar och framförallt hög framledningstemp (60-80C).

14. T
    Medlem Nivå 11
    Går självcirkulationssystem att kombinera med ackumulatortank?

15. F
    Medlem Nivå 2
    Vi har funderat på kakelugnspannan! Får jag fråga vad hela det kitet kostade? Det är ju ventilation också med ftx-en. Hur stort bygge?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: