Bor i 60-talsradhus med källare där det fanns en radonsug när vi flyttade in 2021. Motorn var dock trasig så vi tog hit en radonfirma som bytte den. De kunde mäta att det inte fanns något radon som kom från byggmaterialet, endast markradon. Efter det har jag gjort två mätningar med spårfilmsdosor, med fläkten på effekt 2 av 5 var radonnivån som innan motorbytet typ 400 medelvärde i hela huset, mätt oktober till december 2021. Gjorde ett till test på full effekt februari till april 2022 och då blev det 210. Köpte också en airthingsmätare i januari som har suttit i källaren, se bild med meelvärden per månad. Den gav 360 under samma period vilket stämde med spårfilmsdosan. Tänkte att det var lugnt (gränsvärdet är ju 200) men sen har jag sett att radonnivån har stigit under sommaren för att maxa i september/oktober. Jag har hört att markradonnivåerna ska maxa på vintern pga temperaturskillnaderna inne och ute gör att man får ett sug som suger in mer radon. Men i vårt hus stämmer det ju inte. Vår källare har vägg mot en krypgrund som är lika hög som källarutrymmet, typ 2 m. Den krypgrunden delar vi med hela längan. Det kanske kommer in radon därifrån? När radonfirman var här och bytte ut motorn sa de att jag kunde stänga av den på sommaren för då skulle jag inte få in någon radon ändå så de verkar ju lite lost. En annan granne i en annan länga har också problem. Där ska de prova att stänga av avfuktaren i den krypgrunden. Hänger inte riktigt med på hur det ska funka. Vad tror ni, hur ska man gå vidare?

• Linjediagram som visar månatliga värden för radon och luftfuktighet under 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.