Felaktiga faktauppgifter sprids lätt såsom det där att det skulle vara behörighetskrävande att byta en brytare till en dimmer, eller att man bara får koppla upp till 2 ledare utan behörighet. Bägge påståendena har felaktigt hävdats i en artikel i Elinstallatören "Fyra av tio män elfuskar hemma".

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2015/oktober/fyra-av-tio-man-elfuskar-hemma/

Enligt svar från Elsäkerhetsverket jag fått denna vecka så är det INTE behörighetskrävande att byta en brytare till en dimmer (ej dosdimmer) och det finns heller ingen begränsning i hur många ledare det får vara till en brytare för att få koppla utan behörighet.

Mer information finns här, via mina frågor och Elsäkerhetsverkets diarieförda myndighetssvar med ärendenummer om någon vill kolla upp något själva:

https://docs.google.com/document/d/1dMNKPeO04lUwpUz-Off7ivPU31K88snz8o_lHlZWXSI/edit?usp=sharing

• Gilla
JohnHel och 5 till
  • Laddar…
Du skriver brytare, men vad är det som hindrar oauktoriserade att byta ett 3-fasuttag mot ett annat så länge det är max 16A?

Det där med max 2 trådar till strömställare låter knepigt, endast 1-poliga skulle då vara tillåtna och inte vanligt förekommande kron, trapp eller kors exempelvis..

Men detta med dimmern måste vara att ESV ändrat uppfattning, är tämligen säker att de gått ut med att detta inte var tillåtet förr.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Du skriver brytare, men vad är det som hindrar oauktoriserade att byta ett 3-fasuttag mot ett annat så länge det är max 16A?

Det där med max 2 trådar till strömställare låter knepigt, endast 1-poliga skulle då vara tillåtna och inte vanligt förekommande kron, trapp eller kors exempelvis..

Men detta med dimmern måste vara att ESV ändrat uppfattning, är tämligen säker att de gått ut med att detta inte var tillåtet förr.
Jag frågade bara om brytare och dimmer denna gång.

Vad gäller 2 trådar så kan man lätt se i Elsäkerhetspocket, som riktar sig till icke auktoriserade, att man har instruktionsbilder på hur man själv byter brytare och det är 4 ledare i ett exempel. Vet inte varifrån detta kommer, om lagen har ändrats etc. Men idag finns det tydligen inget i lag eller föreskrift som begränsar antalet ledare. Ändå har detta hävdats senaste veckan av flera personer i Facebook-gruppen jag administrerar. Om det var fel redan 2015 Elinstallatören skrev sin artikel kan jag inte svara på men troligen var det det. Det är fel i dag i alla fall.

• Gilla
JohnHel
  • Laddar…
Att man rent formellt inte får byta till dimmer vet jag att andra medlemmar här har fått negativt svar på från elsäkerhetsverket tidigare. Möjligt att de bytt åsikt, eller att det är så i gråzonen att olika medarbetare där tolkar reglerna olika.

Det där med max två trådar, är en skröna. Eller rättare sagt, jag tror att verket tolkade reglerna så för 20-30 år sedan, om det inte redan då var en skröna. Då tror jag att regeln var att man inte fick byta jordade uttag själv, risken för farlig felkoppling blir ju dramatiskt mycket större med skyddsjord inblandad.

• Gilla
JohnHel
  • Laddar…
Elsäkerhetsverket har tidigare sagt nej till att byta en trapp/1-pol strömställare mot en dimmer:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-detta-galler-for-elfix-hemma

Oavsett SVT-artikeln så har de haft den inställningen tidigare. Det kan ha ändrats i samband med de nya föreskrifterna 2017. Gällande max två ledare så har iaf jag aldrig hört det förbudet.

• Gilla
JohnHel
  • Laddar…
tommib
Det svaret från "experten" var fånigt. "En dimmer kan kopplas på många fler sätt..." stämmer helt enkelt inte. De flesta vanliga vriddimmers är inte konstigare att koppla än en trappbrytare. Framför allt är "det är svårare" inte en giltig anledning. Man måste peka på den del av författningen som explicit förbjuder (eller i detta fall tillåter) något. Jag kan tycka att elkopplare är ett ganska brett begrepp och skulle kunna omfatta även dimmer. Tyvärr måste detta sannolikt provas rättsligt för att få ett klart svar på frågan. Att ESV har haft uppfattningen att det inte är tillåtet är inte heller det tillräckligt bra om inte lagen klart säger så.

Ang trefasuttag borde det inte finnas några hinder för att byta ett CEE416 (men rör inte CEE432, ajabaja) enligt den ekvivalenta skrivningen i ELSÄK-FS 2017:2 3 kap 1 § 2 (strömbrytaren/elkopplaren är 3 kap 1 § 1).

• Gilla
JohnHel och 1 till
  • Laddar…
Vet inte var den formella definitionen av elkopplare finns men googlar man hittar man b.l.a.

"En elkopplare är en apparat som är avsedd att sluta och öppna en eller flera strömbanor med öppningsbara kontakter (mekanisk elkopplare) eller på elektronisk väg (elektronisk elkopplare)."

Det är ju faktiskt också vad en vanlig dimmer gör, på elektronisk väg och genom att (typiskt) klippa bort olika stor del av sinuskurvan via varistor eller motsvarande.

Googlade lite och någon hade redan 2013 av ESV fått svaret att en dimmer räknas som en elkopplare.

Tror även att "svt-experten" var lite svajig angående vad som är olagligt eller vad som är "svårare", kanske läste han även in dosdimmer i begreppet dimmer.

Fast jag tror att negativa besked tidigare har siktat in sig på att det handlar om byte från en funktion till en annan. Du får byta ut en elkopplare. Typ att du har en som är trasig eller ful, och byter mot en med samma funktion. En dimmer har helt klart inte riktigt samma funktion.

Enligt samma resonemang, så har det väl ansetts ligga i gråzonen om du får byta ett envägs uttag mot ett med två uttagsbrunnar. I praktiken spelar det givetvis ingen roll, det är inte svårare eller farligare att sätta ett tvåvägsuttag.

En annan sak med dimmers: För rätt många år sedan hade dimmers typiskt krav på ansluten nolla, numera klarar sig en dimmer typiskt utan nolla. Det innebär ju att en hempulare inte kunde byta från brytare till dimmer utan att göra lite större omkopplingar i dosan, eller tom. dra fram en ny tråd. Det skulle kunna vara detta med nolla som levt kvar i regeltolkningen.

Nollan har ju nu kommit tillbaka, de flesta dimmers för LED lampor behöver nolla ansluten.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En annan sak med dimmers: För rätt många år sedan hade dimmers typiskt krav på ansluten nolla, numera klarar sig en dimmer typiskt utan nolla. Det innebär ju att en hempulare inte kunde byta från brytare till dimmer utan att göra lite större omkopplingar i dosan, eller tom. dra fram en ny tråd. Det skulle kunna vara detta med nolla som levt kvar i regeltolkningen.

Nollan har ju nu kommit tillbaka, de flesta dimmers för LED lampor behöver nolla ansluten.
Min uppfattning är att de flesta äldre dimmers ej behövde neutralledaranslutning.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har fått uppfattningen att de lättade på detta i samband med 2014 års behörighetsföreskrifter då de lade till kravet på att elkopplaren skulle vara placerad i en egen kapsling. Jag har själv fått svar från ESV på att "byte till dimmer är tillåtet" samtidigt som det finns äldre svar som säger motsatsen. Jag tror att de svar vi har inte är värt vatten förrän det är tydliggjort i en föreskrift. ESV kommer med all säkerhet att vända kappan efter vinden om frågan skulle hetta till.

Man behöver i föreskrifter t.ex tydliggöra under vilka förhållanden och villkor som det skulle vara tillåtet, t.ex om nolla får förekomma och om det innefattat en infällt dimmerpuck i strömbrytardosan.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Oklarheterna kring dimmer kommer nog från tiden 30-40 år sen då de började komma in mer allmänt. Och då givetvis typen med triac och vridtyp samt utan nolla. Resonemanget då och som sen levt kvar fram mot tiden Bo nämnde då många fråga/svar kommit glida, ändrats lite gällde risken för överlast, brandfara. Tydligen sågs risken för felanvändning tex dimmer kopplad mot uttag etc som grund för detta. Man får också tänka på att det då vid tiden för KSF, SIND-FS, STEV-FS gavs möjlighet för byråkraterna att mer detaljstyra liknande små ting i föreskrifer med tillhörande tolkningar.

Just detta får nog ses som överspelat nu och om inte dimmer fått ny betydelse med puckar, andra inkopplingar osv hade nog ingen sett byte brytare - konventionell dimmer som något värt att nämna. Och det är säkert den enorma trögheten i såna här fall som får diverse uttalanden från företrädarna att gå isär.

Byggde min först dimmer någon gång på 70-talet. Byggsats från Josty Kit i Malmö.
Sedan lanserade josty flera modeller med touchdimmerfunktion baserad på kretsar från Siemens.
Hur coolt var det inte att bara nudda en plåtbit och tända sänglampan.

• Gilla
doubleH och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Elsäkerhetsverket har tidigare sagt nej till att byta en trapp/1-pol strömställare mot en dimmer:

[länk]

Oavsett SVT-artikeln så har de haft den inställningen tidigare. Det kan ha ändrats i samband med de nya föreskrifterna 2017. Gällande max två ledare så har iaf jag aldrig hört det förbudet.
Det gamla uttalandet kan vi begrava en gång för alla då det inte tycks ha stöd i föreskrifterna. Jag frågade nämligen om specifikt med referens till detta och fick följande mycket klargörande svar:

"
Det som gäller fick du i mitt tidigare svar.

Elsäkerhetsverkets bedömning är att utbyte av installationsströmställare mot dimmer faller in under pkt. 1 i föreskriften ELSÄK-FS 2017:2, 3 kap. 1§.

Det finns således inget förbud enligt regelverket att byta en installationsströmställare i form av strömbrytare till dimmer eller vise versa då det rör sig om komponenter med samma grundfunktion, av och på.

Detta förutsätter emellertid att man inte gör några förändringar i den befintliga gruppledningens utförande, till exempel kompletterande ledare eller anslutningar av olika slag.
"

Så, en gång för alla, det är fullt lagligt att utan auktorisation byta från brytare till vanlig dimmer (ej dosdimmer) eller vice versa, givet att man inte behöver ändra något övrigt i installationen. Detta helt inom ramen för föreskriften som refereras och tolkningen att bägge är elkopplare med samma grundfunktion. Detta är ett mycket bra och rationellt svar och jag hoppas att man även uppdaterar Elsäkerhetspocket med motsvarande.

Nu ska jag nog, utan auktorisation men fullt lagligt, ta och riva bort några oönskade dimmers jag har i bostaden och ersätta med vanliga brytare.

E etompau skrev:
Byggde min först dimmer någon gång på 70-talet. Byggsats från Josty Kit i Malmö..
Off Topic men fick en flashback - byggde också en dimmer på 70-talet men lite mer hardcore än färdig byggsats då det bara var mha en byggbeskrivning från just Josty Kit.
Ritade kretskort och etsade det i syra osv...
"Radio & TV-teknik" som "Fritt valt arbete" i skolan :)

H hanpa skrev:
Nu ska jag nog, utan auktorisation men fullt lagligt, ta och riva bort några oönskade dimmers jag har i bostaden och ersätta med vanliga brytare.
Frågan om behörighet är sekundär och jag förstår inte varför den skulle vara viktig. Även om det (idag) inte krävs behörighet så får du inte byta till en dimmer utan nödvändiga kunskaper. Folk som läser din text här kan tro att det skulle vara "fritt fram" att "försöka", du verkar ju tro det själv av din text att döma. Det primära är att man vet vad man gör. Vet man inte vad man gör och orsakar en olycka så spelar det ingen roll om arbetet är behörighetsfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.