47 353 läst · 199 svar
47k läst
199 svar
Laglig prishöjning på tryckt virke?
vet inte riktigt hur jag ska tolka detta emot mitt inlägg... Kan du ge mig en hint?N Nils2018 skrev:Totalt har Norrlands Trä i Älandsbro idag 74 anställda. 10 av dessa har nu varslats. Jan Nivfors är vd på Norrlands Trä. Han berättar att anledningen till att företaget tvingas varsla är att ordervolymerna minskar.
– Vi har tvingats ta till åtgärder på grund av att beställningarna/ordrarna minskar, berättar han.
Hur länge har ordrarna minskat?
– Det gick ner mot slutet av sommaren, i augusti, och det har sedan dess varit fortsatt låg orderingång jämfört mot samma period förra året.
Om storsågarna trots en massa avancerade hjälpmedel får ett lägre utbyte känns det motiverat att fråga sig vad det beror på. Även om småsågarna är duktiga borde ju hjälpmedlen optimera utbytet för storsågarna. Köper småsågarna bättre timmer som ger högre utbyte, eller är det så att småsågarna lägger in mer krokiga och vinda bräder och annat som egentligen borde vrakas i sina leveransbuntar?F fribygg skrev:
Jag tror att storsågarna ofta har ett leveransavtal med tex ett massabruk eller en pellets tillverkare, grossister man nöjer sej med att ta ut centrumdelen på stocken och gör sej sällan besväret att bygga en anläggning som utnyttjar sidoutbytet fullt ut då det har avsättning som reducerflisF FGLIN skrev:Om storsågarna trots en massa avancerade hjälpmedel får ett lägre utbyte känns det motiverat att fråga sig vad det beror på. Även om småsågarna är duktiga borde ju hjälpmedlen optimera utbytet för storsågarna. Köper småsågarna bättre timmer som ger högre utbyte, eller är det så att småsågarna lägger in mer krokiga och vinda bräder och annat som egentligen borde vrakas i sina leveransbuntar?
Liknande trådar
-
Jag har tryckt mig ”vilse” CTC eco Air
Värmepumpar -
Företag skickar sms om att de planerar att "komma förbi". Lagligt?
Juridik -
Är det lagligt för ett företag att skicka sms om besök?
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Överdrivet med tryckt virke?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny affärside att lansera för en elinstallatör för att möjliggöra lagligt hempul?
El