Vad händer normalt om en elektronisk trafo "underbelastas" ? Har nu en trafo för 230 till12V AC 20-70W, som driver 7 st 10W halogenlampor och en som driver 2 st under bänkskåpen. Läste i annan tråd här om rekommendation att byta ut trafon om man byter till LED, men undrar vad som egentligen händer. Stänger den av eller riskerar den att tappa regleringen, så att det kan bli överspänning? Om den stänger av är det ju riskfritt att prova, men riskeras överspänning är det ju inte så roligt att blåsa LED-lampor för x antal hundralappar. Om det blir avbrott i en lampa i den som nu driver två st, så lyser ju bara en och det märks inget särskilt med den ensamma fungerande lampan. Kan man prova att lasta med t.ex. bara 2W och mäta och sedan vara hyfsat säker på att den beter sig lika i alla situationer eller är det en farlig väg?
Trafon är av typen :
Elektronisk transformator för halogenlampor med etikettinformation 230V till 12V, 20-70W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överspänning lär du inte få. En sådan konstruktion hade aldrig blivit godkänd och satt på marknaden.
Det enkla svaret: testa.

Det som händer väl i normala fall brukar ljuset flimrar?

Och så måste det vara lampor för 12 V, många LED lampor kräver en leddriver och LED brukar vilja ha likström. MEN det beror på vilken lampa man har.

Har redan provat en sorts LED, som klarar AC, bara för att jämföra ljusets styrka och färg, men frågan är om jag törs byta alla (7+2) och drastiskt minska effektuttaget utan att byta trafon. Blir ju också väldigt liten last (3W) där det bara är 2 lampor anslutna.

Har nu testat att mäta spänningen med halogenlampor anslutna. Vet inte vad som felar, men kan inte mäta varken AC eller DC och då har jag provat med 3 olika instrument ! Gissar på att utfrekvensen är för hög för mina instrument, för det står ju bara AC och jag har inte tillgång till oscilloskop. Testade ändå att ansluta 2 st LED till en trafo och det blev flimmer ibland. Kör nu med 1 led + 1 halogen på en trafo. Har 2 st led och 5 st Halogen på trafo #2. Tänker köra så en lite längre tid innan jag provar med 7 led på trafo #2 ( vilket borde gå baserat på trafo 1 - experimentet). Ska också försöka mäta toppspänningen genom att likrikta och glätta före mätinstrumentet, så får man räkna om med antagandet att det är sinus, vilket ju inte är helt säkert. Håller tummarna nu........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.