Vi har rivit ner väggen mellan köket och hallen, och eftersom golvet är skitfult i båda rummen ska vi lägga ett nytt golv i den vårt hall-kök. När vi ändå håller på tänkte jag passa på att lägga in golvvärme i en del av hallen, men är lite fundersam hur det görs smidigast. Vi har 22 mm spånplatta i hallen, men i köket har man även av någon anledning lagt ytterligare 12 mm spån ovanpå det. Jag har ingen aning om varför, och det enklaste är ju att bygga upp hallgolvet lika mycket. Men spånskivor som har spår för värmeslingor är ju 22 mm, så hur ska jag göra då? Det behövs ju isf byggas upp 10 mm till i köket för att matcha och den tjockleken finns väl inte? Eller ska jag riva ut 22 mm-spånet i hallen och byta mot spårat? Då måste jag väl isf lägga 12 mm spån ovanpå slingorna, går det? Eller kanske riva bort allting i hallen och 12mm-plattorna i köket? Vad hade ni gjort?

Man kan ju fräs egna spår i spånskivorna också om det går att se var skruvarna sitter. Dammar dock en del.

Vad har du under 22 mm-spånet? Om det tex är ett undergolv kan du riva spånet och lägga ut slang på det (med tunn armering typ badrumsnät) och sen flytspackla på det. Om spånet är det enda golvet kan du spåra. Men som som sagt, det dammar….

Jag vill helst slippa flytspackla. Och gärna slippa fräsa också. Det är ju inte rocket science det här, så jag vill bara ta reda på vad som är det enklaste alternativet.

Golvgips är väl 12.5 mm så då är du i princip i nivå om du kan leva med en list mellan. Annars riv ut och lägga spårat men något under som bygger upp 12. Men varför inte flyta? Snabbt och rätt enkelt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.