1 490 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
lägga väg vintertid?
Har precis fått mitt förhandsbesked. och vill nu sätta igång att göra den väg som behövs fram till tomten, kruxet att marken som vägen kommer ligga på ägs av svärföräldrarna och de vill anlita en gammal gubbe som de anlitat förut. Denne gubbe säger att det inte går att göra någon väg förrän Juni,Juli pga den befintliga vägen inte skulle hålla, detta tycker jag låter rent förkastligt. idag ligger ju snön som ett skyddande täcke på den väg som idag finns, och på sommaren så regnar det ju vilket enklare går ner i vägen. när tycker ni det är rimligt att kunna börja göra vägen. Tidigare så hade man ju grannen emot sig som jag skrivt om i min andra tråd och nu verkar vädret vara emot mig.
mvh björn Mattsson
http://www.byggahus.se/forum/bygglov/160990-vaegens-bredd.html
mvh björn Mattsson
http://www.byggahus.se/forum/bygglov/160990-vaegens-bredd.html
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag måste hålla med gubben. Man kan gräva upp befintligt och lägga i ny fyllning men det kommer att bli stora sättningar när tjälen/frosten går ur fyllningen så man får "fortsätta" sedan under sommaren.
Vad är det för "fel" på befintlig väg? Om ni plogar bort snön så det fryser så kan det hålla även för tunga transporter.
Mycken väg byggs idag genom att lägga ut markduk på befintligt underlag och 20-25 cm bergkross i olika fraktioner på.
Protte
Vad är det för "fel" på befintlig väg? Om ni plogar bort snön så det fryser så kan det hålla även för tunga transporter.
Mycken väg byggs idag genom att lägga ut markduk på befintligt underlag och 20-25 cm bergkross i olika fraktioner på.
Protte
vägen går inte hela vägen fram utan vi ska göra ca 100 meter väg fram till tomten
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
jag har fått ett "recept" på väg av "någon" på vägverket.
Gräva bort ytlagret (matjord, mossa och annat organiskt)
Fiberduk
30 cm (minst) förstärkning krossat 0-70 eller 0-100
10 cm bärlager 0-32
5 cm slitlager 0-18
Detta recept ska hålla för lastbilstransporter (till mitt företag) några gånger per vecka.
Sedan ska det finnas diken eller på annat sätt leda bort vatten.
(0-XX) är storleken på stenmaterialet, och grövre material är billigare)
För 4 m vägbredd så kostar det runt 1000 kronor per meter om man köper nytt grus, sedan ska någon planera ut det också. Så 100 papp får du kalkylera med.
Protte
Gräva bort ytlagret (matjord, mossa och annat organiskt)
Fiberduk
30 cm (minst) förstärkning krossat 0-70 eller 0-100
10 cm bärlager 0-32
5 cm slitlager 0-18
Detta recept ska hålla för lastbilstransporter (till mitt företag) några gånger per vecka.
Sedan ska det finnas diken eller på annat sätt leda bort vatten.
(0-XX) är storleken på stenmaterialet, och grövre material är billigare)
För 4 m vägbredd så kostar det runt 1000 kronor per meter om man köper nytt grus, sedan ska någon planera ut det också. Så 100 papp får du kalkylera med.
Protte
Klicka här för att svara