Skall lägga parkett på träbjälklag med golvvärme plan 2 i hus.
Har köpt en underlags foam med inbyggt ångspärr. Långsidan har överlapp och en tejpremsa.

Funderar nu på hur det är tänkt att avslutas mot vägg. Skall jag avsluta med foamen vid vägg vägg. Skall jag då tejpa upp på vägg, så det blir hel tätt mot väggen? (Känns lite overkill, då väggarna ändå mäter golvet under)
Eller är det viktiga att man har diffusionstätt mot själva golvet? Har inte använt diffusionstätt under golv alls tidigare,. Har försökt att få fram lite info på nätet, men ganska otydligt och lite olika bud.

Min foam är no-name så ingen direkt lägginstruktion där helelr.

Ångspärren är viktig enbart vid betongplatta. I mellanbjälklag skulle jag inte bry mig om den alls så svaret blir att det kvittar för dig…

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ångspärren är viktig enbart vid betongplatta. I mellanbjälklag skulle jag inte bry mig om den alls så svaret blir att det kvittar för dig…
Nej. Det finns många tillverkare som alltid kräver ångspärr under golvet på alla bjälklag. Vad som är under (tex badrum, tvättstuga) har också betydelse. Bjelin vill ha 50mm uppvik.

• Svensk text om installation av ångspärr och undergolvskrav från Bjelins instruktionsdokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Javisst, tillverkarna helgarderar sig oftast. Men ovan ett badrum med ångspärr i taket får du då dubbla tätskikt, mindre bra.

Javisst, tillverkarna helgarderar sig oftast. Men ovan ett badrum med ångspärr i taket får du då dubbla tätskikt, mindre bra.
Är väl ändå fler badrum utan tätskikt i taket än det finns badrum som har det.

Kravet var väl lite nytt för mig också. Hela nedervåningen ligger utan. men nu tänkte jag ändå göra enligt anvisning. Förklaringen skall väl vara att uppvärmningen av trät rubbar fukt balansen mellan bjälklag och trägolv, så det kan dra upp i golvet.
Tror det bör vara good enough att lägga det ut till vägg, så har man isolerat mot planken ovan slingor. Men något hermetiskt skydd blir det ju aldrig mellan vägg och golv i alla fall. Då skulle ju varenda innervägg behöva stå på syl lisolering.

BirgitS
M mojjen skrev:
Skall jag då tejpa upp på vägg, så det blir hel tätt mot väggen? (Känns lite overkill, då väggarna ändå mäter golvet under)
Tycker jag också verkar överdrivet.
Tillverkarna vill att det är ångspärr när det är golvvärme och någon gav en bra förklaring till det i någon tråd någon gång.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker jag också verkar överdrivet.

Tillverkarna vill att det är ångspärr när det är golvvärme och någon gav en bra förklaring till det i någon tråd någon gång.
Ja förklaringar går det ju att leverera på löpande band. Det kan väl aldrig vara så att tillverkarna vill sälja ytterligare produkter?

BirgitS
Ja förklaringar går det ju att leverera på löpande band. Det kan väl aldrig vara så att tillverkarna vill sälja ytterligare produkter?
I så fall hade de väl skrivit att det alltid ska användas. Det var alltså en bra förklaring som i grunden kan ha varit den mojjen skrev men mer utförligt skrivet.

Om vissa tillverkare ställer krav som inte behövs så finns det nog någon annan som upptäcker det och då gör reklam för att deras produkt inte behöver t.ex. ångspärr och därmed vinner marknadsandelar.

BirgitS BirgitS skrev:
I så fall hade de väl skrivit att det alltid ska användas. Det var alltså en bra förklaring som i grunden kan ha varit den mojjen skrev men mer utförligt skrivet.

Om vissa tillverkare ställer krav som inte behövs så finns det nog någon annan som upptäcker det och då gör reklam för att deras produkt inte behöver t.ex. ångspärr och därmed vinner marknadsandelar.
Njaaa, tror mer på en helgardering från tillverkarna med bonus att få sälja fler produkter. Konsumenterna har svårt att analysera detta rent tekniskt och följer slaviskt instruktionerna. Ungefär samma som att sätta tätskikt på en vägg flera meter från en dusch…

BirgitS
Njaaa, tror mer på en helgardering från tillverkarna med bonus att få sälja fler produkter. Konsumenterna har svårt att analysera detta rent tekniskt och följer slaviskt instruktionerna. Ungefär samma som att sätta tätskikt på en vägg flera meter från en dusch…
Och varför säger de inte att det alltid ska vara ångspärr?

BirgitS BirgitS skrev:
Och varför säger de inte att det alltid ska vara ångspärr?
Indirekt sägs ju det, så tolkar jag iaf texten i tråden.

BirgitS
Indirekt sägs ju det, så tolkar jag iaf texten i tråden.
Det är ju Bjelin det. De instruktioner som jag har sett från Tarkett och Kährs skriver bara om ångspärr ovanpå golvvärme och ovanpå betongplatta (om den kan innehålla fukt).

É
Vad menas med uppvik på vägg? Mot väggens ångspärr blir ju svårt om man som jag gjort väggar före parkett (samt innerväggar). Ska man vika upp och tejpa mot gipsväggen då?
Eller om man nu inte kan tejpa mot väggens ångspärr, blir det inte risk för ökat fukt längs väggarna istället eller är det så lite?

Helst slipper jag lägga ångspärr helt, känns bara fel och ett extra arbetsmoment på ett mellanbjälklag. Så undrar över detta med uppviket, ifall man lika gärna kan skippa ångspärren när man ändå inte kan göra det korrekt.

É ÉlPon skrev:
Vad menas med uppvik på vägg? Mot väggens ångspärr blir ju svårt om man som jag gjort väggar före parkett (samt innerväggar). Ska man vika upp och tejpa mot gipsväggen då?
Eller om man nu inte kan tejpa mot väggens ångspärr, blir det inte risk för ökat fukt längs väggarna istället eller är det så lite?

Helst slipper jag lägga ångspärr helt, känns bara fel och ett extra arbetsmoment på ett mellanbjälklag. Så undrar över detta med uppviket, ifall man lika gärna kan skippa ångspärren när man ändå inte kan göra det korrekt.
Skippa ångspärr som sagt. Du har inga förutsättningar som kräver det rent byggtekniskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.