Hej,

Mitt första inlägg här på Byggahus. Vet att de finns mängder av trådar kring altan/trallbygge men lyckas inte riktigt hitta svar på mina frågor, därför provar jag med detta inlägg.

Planerar för att lägga trall runt poolen innan sommaren på den befintliga stenterassen som finns där idag.
Terassen skall hållas så nära marken som möjligt utan att behöva gräva upp alla stenar och göra om markarbetet.

Funderar därför att lägga liggande reglar på de befintliga stenarna. Då de finns vissa höjdskillnader tänker jag motverka svaj och lutning genom att placera ut tex syllpapp där stensättningen inte går i våg med regeln. Nivåskillnaderna är relativt små. Vet att reglarna lättare tar åt sig fukt liggande, men ser inget annat alternativ om jag vill slippa gräva upp hela stenterassen som är bra dränerad.

Bör man även lägga någon form av syllpapp under hela reglarna för att motverka fukt eller är detta onödigt?
Har även tankar på att fästa bärlina i huset men det kanske är onödigt då allt annat är tänkt att ligga fritt?

Idag är det ogräs som växer upp mellan stenplattorna samt Myror som tycks bo under plattorna.
Min tanke är att lägga fiberduk mellan reglar och plattor för att motverka uppväxt. Ni med erfarenhet av myror under stenplattor. Skulle detta även kunna motverka myror att bosätta sig pga mindre värme/soljus?

Otroligt tacksam för svar

Mvh Anton

• Stenterrass med planer för trall runt pool, vita utemöbler och en kruka bredvid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stenterrass med mönstrade plattor runt en skyddat poolområde, gräs och växtlighet i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Stenterrass med en pooltäckning nära gräsmatta, gråa plattor med vit spridning, ogräs synligt.
    Skapa konto
Upp med plattorna och på med nya fina plattor istället. Nästan underhållsfritt och inte livsfarligt halt som blöt trall kan bli...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Upp med plattorna och på med nya fina plattor istället. Nästan underhållsfritt och inte livsfarligt halt som blöt trall kan bli...
Är med dig i sak, men just runt poolen tycker jag det är skönare att gå barfota på trall än på jättevarma stenplattor under sommaren.. Men smaken är som baken.

Ingen annan som har erfarenhet av liggande reglar mot befintlig stenterass?

Mvh Anton

• Gilla
Daaaaaniel
  • Laddar…
Trallen kommer bli varmare i solen än plattorna så du vet...

Jag har lagt trall på plattor, inga problem, det enda råd jag kan ge är att skruva fast trallen i någon platta här och var då höjdskillnaderna ändrar sig när trallen torkar och du får ett mellanrum som märks när du går på trallen

Att ha stenplattor som "fundament" under trallreglar är ju ganska vanligt.
Däremot hade jag nog övervägt att ta bort en hel del av plattorna så att inte hela reglerna ligger emot.
Om du bara har stödjande plattor kvar under så får vatten en möjlighet att rinna undan, istället för att reglarna ligger i en liten sjö.

Dåligt förklarat känner jag såhär en torsdag förmiddag men hoppas konceptuellt förstår mig :)

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tycker samma sak. Stenplattor är oöverträffade vad gäller hållbarhet. Inga flisor eller sprickor. Inga utfällningar från impregneringsmedel.
Högtryckstvätta dom som finns och fundera om dom duger.

T theanton88 skrev:
Är med dig i sak, men just runt poolen tycker jag det är skönare att gå barfota på trall än på jättevarma stenplattor under sommaren.. Men smaken är som baken.

Ingen annan som har erfarenhet av liggande reglar mot befintlig stenterass?

Mvh Anton
Jo, du bör använda syllpapp mellan reglar och betongplattor. Du behöver inte fästa den i huset, i övrigt håller jag med föregående om att ta bort en del plattor så att du har tydliga stödpunkter för reglarna.
Lite off-topic: När vi hyrde hus med pool i Florida för ett antal år sedan så hade de betongplattor som såg ut som sjösten men där småstenen i ytan var gjord av nån sorts gummi. De såg alltså ut som vanlig sjösten, men var mjuk att gå på och blev inte hal eller varm. Har dock aldrig sett sådana här hemma...

Vår veranda ligger med 145-reglar på befintliga betongplattor. Stabilt o sviktar inte en millimeter. Där reglarna kommer i kontakt med mark används takpapp. Men bränner fötterna av sig på sommaren gör man ju

Tacksam för alla tips och svar!

G Gårsomregelbra skrev:
Vår veranda ligger med 145-reglar på befintliga betongplattor. Stabilt o sviktar inte en millimeter. Där reglarna kommer i kontakt med mark används takpapp. Men bränner fötterna av sig på sommaren gör man ju
Tack för svar! Gissar att reglarna är liggande då också?

Stenplattor är perfekta som underlag. Vill du inte ha så högt däck funkar 45x45 reglar med trall ovanpå. Vet att många vill ha mycket grövre reglar men behövs inte då stenplattorna ger stöd under. Syllpapp blir bra. Olika många bitar på olika ställen då plattorna är lite ojämna.

Du skulle ju kunna använda rillad trall för att undvika att det blir halt runt poolen.

T theanton88 skrev:
Tack för svar! Gissar att reglarna är liggande då också?
Stående för att komma i nivå med dörren

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.