Jag har tagit bort en linoleum matta och skall ersätta den med parkett.
Mattan låg på en spånskiva, och under spånskivan så ligger det vattenburen golvvärme.

Jag har fått olika råd huruvida jag skall ta bort spånskivan

Ta inte bort spånskivan:
Eftersom jag inte vet hur underlaget ser ut under spånskivan (17mm) och heller inte vet hur bärigheten hos den nya parketten (13mm) skulle påverka varmvattenledningarna. Så blev rådet av ena personen att inte ta bort spånskivan

Ta bort spånskivan:
Eftersom den nya parketten i sovrummet kommer att skapa en upphöjning mot parketten i vardagsrumsgolvet så blev rådet från person 2 att ta bort spånskivan.
Som man kan se på bilden uppe till vänster så ligger parketten (15mm) i vardagsrummet direkt på golvet, så att ta bort spånskivan är därför att rekommendera.
Dessutom så kommer ett extra lager parkett ovanpå spånskivan att hindra värmen att tränga genom golvet.

Så vad hade ni gjort?

• Renovering av golv med parkett, spånskiva och vattenburen golvvärme; tjocklek referenser med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AndersSe AndersSe skrev:
Jag har tagit bort en linoleum matta och skall ersätta den med parkett.
Mattan låg på en spånskiva, och under spånskivan så ligger det vattenburen golvvärme.

Jag har fått olika råd huruvida jag skall ta bort spånskivan

Ta inte bort spånskivan:
Eftersom jag inte vet hur underlaget ser ut under spånskivan (17mm) och heller inte vet hur bärigheten hos den nya parketten (13mm) skulle påverka varmvattenledningarna. Så blev rådet av ena personen att inte ta bort spånskivan

Ta bort spånskivan:
Eftersom den nya parketten i sovrummet kommer att skapa en upphöjning mot parketten i vardagsrumsgolvet så blev rådet från person 2 att ta bort spånskivan.
Som man kan se på bilden uppe till vänster så ligger parketten (15mm) i vardagsrummet direkt på golvet, så att ta bort spånskivan är därför att rekommendera.
Dessutom så kommer ett extra lager parkett ovanpå spånskivan att hindra värmen att tränga genom golvet.

Så vad hade ni gjort?
Ja båda har rätt :rofl:
Önskvärt vore så klart att få bort spånskivan så att golven hamnar mer på samma nivå. Men frågan är som sagt hur det är uppbyggt under.
Ligger golvvärmen i spårade spånskivor under, finns golvvärmen i alla rum?

T Tompafix skrev:
Önskvärt vore så klart att få bort spånskivan så att golven hamnar mer på samma nivå. Men frågan är som sagt hur det är uppbyggt under.
Jag vet dessvärre inte med säkerhet hur golvvärmen ligger, men vet att sovrummet inte är någon tillbyggnad eller liknande. Så jag gissar på att det ligger samma som i resten av huset.
Vi sågade upp golvet i köket när vi drog vatten för köksön och där låg vattenledningarna i frigolit-skenor. Vi tog bara upp ca 20x20 cm så vågar inte svara på hur det var uppbyggt

T Tompafix skrev:
Om 17 mm spånet kanske ligger på spånskivor med infälld värme
då var ju den skivan med mattan bara som ett jämnt underlag för mattan
Så då kan du ta bort den i så fall
Sedan måste du lägga en byggfolie 0,2mm åldersbeständig,med överlappning minst 25 cm
på den folien lägger du en aerolen 2-3mm, utan överlappning
ovanpå det lägger du ditt parkettgolv flytande konstruktion
följ noga anvisningar för läggningen, om du inte gjort det o det blir något fel i framtiden
så får du säkert inte rättelse av tillverkaren om du inte har följt läggningsanvisningen

Lycka till
Micael@parkettkontaken.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.