Hej
Bor i en lägenhet med fint, gammalt fiskbensparkett. Golvet ligger på reglar med grus under.
Nu är det så att jag inte gillar det golvet och har köpt nytt golv att lägga över. Anledningen till att jag vill lägga över det gamla är att behålla värdet så att när jag eventuellt säljer, så kan de nya ägarna byta tillbaka om de skulle vilja.

Nu till mitt problem :)
På ett av ställena har regeln sjunkit och gjort att golvet har en skillnad på nån centimeter. Ca 1kvm. När jag lade golvet lade jag dubbelt ljuddämpar material (2mm) fast när allt låg på plats så sviktade golvet. Fick ta bort allt (som tur var det click golv) och göra om. Köpte 5mm golvdämpning och lade dit mer. Nu när man går sviktar det fortfarande. Så mycket att det syns när man trampar. Vet inte om jag lade för mycket så att det blev som en topp så att det sviktar runt det nu. Hur som helst undrar jag ifall nån har haft liknande erfarenhet och hur ni löste det.
Själv funderade jag på lägga ut sand som jag sedan "kammade" i samma nivå med en lång vattenpass. Men samtalade med en vän och kom fram till att det med tiden skulle sprida sig och förlora effekten eftersom inget håller kvar sanden.
Sedan tänkte jag flytspackla, men eftersom det är trä under blir det inte bra. Man kan använda plast så att fukten inte når trägolvet under men hur begränsar man spacklet och hur blir kanterna?
Har även funderat på borra ett hål i mitten av området och sedan spruta in fogskum. Men det känns lite Fuskbyggarna :)

Mottager tips och idéer med tacksamhet

Har haft problemet många gånger.
Om man inte vill flyta funkar lumppapp som man klipper till efter där det behöver fyllas i, den sviktar inte som foam-underlaget gör.

lapower skrev:
Har haft problemet många gånger.
Om man inte vill flyta funkar lumppapp som man klipper till efter där det behöver fyllas i, den sviktar inte som foam-underlaget gör.
Jag fick det förslaget av en annan vän oxå :)

Men hur får man det att bli plant? Syftar då på hantverket.
Använder man laser, vattenpass, lång planka eller testar sig fram?

O
Men varför lägga nytt golv på parketten? är den i så dåligt skick? Annars skulle jag nog slipat och lackat/oljat parketten...

• Gilla
pierscha och 1 till
  • Laddar…
du kan kolla att det blir plant med en rätskiva

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men varför lägga nytt golv på parketten? är den i så dåligt skick? Annars skulle jag nog slipat och lackat/oljat parketten...
Gillar inte fiskbensparkett. Det ÄR redan slipat och oljat

Du ser glipan mellan golvet och en rätskiva/långt vattenpass när du lägger lumppapp.

Eller så bygger du bort största svanket med 3,2mm masonit i ett eller flera lager som du formar efter svackan.

• Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Eller så bygger du bort största svanket med 3,2mm masonit i ett eller flera lager som du formar efter svackan.
När du skriver formar, hur tänker du då?
Lägga en plank över och trycka till?

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Fyll ut med lumppapp! Har gjort så själv (efter tips från chefen på ett bättre golvtillverkningsföretag, även han hade gjort så) och det har fungerat hur bra som helst i sju år nu.

Då får det bli lumppapp och rätskiva :)

Nu har jag kämpat med lumppapp i 2 dagar men får inte till det. Har använt 2 rullar nästan. Det är ett mindre område som sviktar men försvinner inte helt

Kan man inte flyta på något sätt utan att förstöra golvet som ligger under?
t ex genom att lägga ut en tjock plast som är större än gropen. Sedan hälla på och räta med en rätskiva därefter klippa bort överflödig plast?

Börjar snart gråta efter ha lagt golvet 4ggr!! :(

• Gilla
laad
  • Laddar…
Det borde gå tycker jag.

• Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
big mike skrev:
Det borde gå tycker jag.
Det enda som oroar mig är avslutet...

Går det inte att lägga någon typ av skiva först för att ta upp den värsta ojämnheten och sen använda lumppapp för att finjustera? Kan tänka mig att man får en viss svikt om lagret med lumppapp är för tjockt. En kanske galen idé men skulle du kunna lägga plast på parketten och sen sand för att jämna ut innan du lägger på det nya golvet golvet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.