Ska börja lägga ett laminatgolv under nästa vecka och tänkte kolla vad ni tror om underlaget.
På ett ställe så saknas en 1x1m stor bit av mattan där det stått en garderob tidigare, kan man fylla ut med något annat för detta hål? I några av hörnen så har mattan släppt en del så att det bildats lite bubblor och liknande, tror i och för sig att dessa "plattas ut" av det nya golvet men kan det bli problem?
Annars återstår såklart att slita bort mattan men det vore ju skönt att inte behöva göra detta. Om jag ändå måste det så kommer det sannolikt att sitta kvar lite svart tjärluktande papp. Finns det något smidigt sätt att få bort detta och kan det göra nåt om lite lämnas kvar (Det sitter ganska hårt)

Jag brukar laga i med masonite. brukar funka alldeles utmärkt.

Bubblorna: Skär upp dom i cirklar. Ta bort några millimeter på cirklarna du skurit upp och lägg sedan tillbaks dom.

Där det saknas matta: Köp en ny bit matta i samma tjocklek och lägg i hålet. Kostar inte många kronor.

Rev upp skiten istället, matta kostar ju ändå en del så det kändes lite onödigt. Det var inte lika mycket papp som jag trodde heller så det blir inte lika mycket skrapande.
Känns som att det nog blir bättre såhär också, stabilare och slätare underlag.

Är i samma situation som trådskaparen. Saknas plastmatta där det stått garderob. Jag tänker inte slita ut plastmattan. Vad ska jag fylla ut hålet med? Flera lager lumppapp? En masonitskiva?

Bump. Nån som har ett bra förslag?

Fyll ut med lump papp, går ju lägga ovanpå rita runt sedan skära ut så det blir en förkant och sedan lägga dit så passar det perfekt.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Fyll ut med lump papp, går ju lägga ovanpå rita runt sedan skära ut så det blir en förkant och sedan lägga dit så passar det perfekt.
Lump-papp har jag massor så det passar bra. Men det krävs ju då flera lager lump-papp då den är ganska tunn. Uppskattningsvis ca 5 lager. Ingen risk att lump-pappen börjar svikta om man lägger så många lager?

plan-g skrev:
Är i samma situation som trådskaparen. Saknas plastmatta där det stått garderob. Jag tänker inte slita ut plastmattan. Vad ska jag fylla ut hålet med?
Kolla på en "mattläggarfirma" om de inte har några stuvbitar av lämplig sort. Småstumpar kan vara väldigt billiga och det spelar ingen större roll om det blir flera delar.

plan-g skrev:
Lump-papp har jag massor så det passar bra. Men det krävs ju då flera lager lump-papp då den är ganska tunn. Uppskattningsvis ca 5 lager. Ingen risk att lump-pappen börjar svikta om man lägger så många lager?
Du kan ju alltid köpa en skiva masonite och skära till sedan lägga ovanpå det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.