4 426 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Lägga klinker på betonggolv med värmerör - problem?
Sida 1 av 2
Jag håller som bäst på att rusta upp vår klädgarderob i källaren. Här finns idag ett betonggolv och jag ska nu lägga ett klinkergolv ovanpå detta. Huset är från -81 med förmodad oisolerad platta. Mitt problem är att det finns en radiator i rummet och ifrån denna går vattenrören i betongplattan tvärs över rummet och vidare in i nästa rum. En sorts koncentrerad fattigmansgolvvärme just där radiatorrören går helt enkelt. Nu är det ju kallperiod och rören är förstås varma, vilket värmer upp plattan en aning där dessa rör går. Är det ett problem att lägga klinker på ett sådant betonggolv? Man har ju läst om att man inte får sätta på golvvärme förrän en viss tid efter klinkerläggning.
Kan mina radiatorrör ställa till det för min klinkerläggning tro? Plattan är ju inte stekhet där rören går, men det känns ju klart att det är varmare just där än övriga delen.
Kan mina radiatorrör ställa till det för min klinkerläggning tro? Plattan är ju inte stekhet där rören går, men det känns ju klart att det är varmare just där än övriga delen.
Tack Stefan! Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att det i mitt fall fungerar, medan man är så noga med att inte sätta igång golvvärme direkt efter klinkerläggning? Har det att göra med mängden värme, eller...?
Nej när det väl ligger där är det inga problem. Frågan är bara om det är bra att göra själva läggningen under den period på året då vattenrören är varma. Dvs, med risk för att fixet torkar snabbare än det borde och därmed ställer till det med plattornas vidhäftning.NinaE skrev:
Det jag menade var att det lades klinker under vintern och därmed så var rören varma medan fix och fog härdade. Jag funderade precis som dig om det kanske skulle uppstå sprickor eller liknande, men det var inga problem.EndZone skrev:
Är hela ytan varm? Då skulle jag inte lägga. Är det bara ett stråk som är varmt så skulle jag nog köra på, kanske fukta ytan innan man drar ut fixet och sen blöta plattorna innan läggning, då är risken mindre att fixet torkar ut för fort med plqttsläpp som följd
Det är ett rum på fyra kvadratmeter och det är mycket riktigt ett stråk som är varmt, men i och med att rummet är så litet är ungefär 2 kvm av 4 varmt. Inte stekhett, men skönt om fötterna så att säga.
Om det nu skulle visa sig att det trots allt blir plattsläpp, går det att lösa i efterhand, eller är det kört? Jag menar, kan man skrapa bort fix och plattor som lossnar och lägga nya plattor där det släppt?
Om det nu skulle visa sig att det trots allt blir plattsläpp, går det att lösa i efterhand, eller är det kört? Jag menar, kan man skrapa bort fix och plattor som lossnar och lägga nya plattor där det släppt?
Ja visst går det att laga i, se bara till att ha kvar några plattor och lite fog eller skriv upp vad fogen heter
det var inget badrum va? Isåfall skulle jag stänga värmen och lägga och vänta, går även att byta plattor där om det är folietätskikt men det är ju lite mer riskfyllt
det var inget badrum va? Isåfall skulle jag stänga värmen och lägga och vänta, går även att byta plattor där om det är folietätskikt men det är ju lite mer riskfyllt
Nej det är inget badrum. En gammal klädgarderob som ska snyggas till helt enkelt.nino skrev:
Tack för info! Det blir nog blomspruta. Om jag drar in en trädgårdsslang i huset kommer frugan förmodligen att tvångsförflytta mig till källaren på heltidinjonil skrev: