Hej!
Lång historia kort:
Tidigare ägare lovade att det låg en fin kabel precis vid ladan. Efter att ha grävt upp en hel del så visade det sig att så ej var fallet utan den låg endast en liten bit.
Till slut så valde grävaren (med maskin) att gräva en ny kanal istället då det var så dåligt av förra ägaren och tog för lång tid.
Nu har jag en liten fåra från mitt elskåp (huvudskåp på kåken där elen kommer in från e.on) ned till min lada och jag vill lägga en bra kabel där som ska klara trefas och som ska vara grund till en elcentral i ladan.
Var hittar jag en sådan och vilken är det man ska köpa?
Lång historia kort:
Tidigare ägare lovade att det låg en fin kabel precis vid ladan. Efter att ha grävt upp en hel del så visade det sig att så ej var fallet utan den låg endast en liten bit.
Till slut så valde grävaren (med maskin) att gräva en ny kanal istället då det var så dåligt av förra ägaren och tog för lång tid.
Nu har jag en liten fåra från mitt elskåp (huvudskåp på kåken där elen kommer in från e.on) ned till min lada och jag vill lägga en bra kabel där som ska klara trefas och som ska vara grund till en elcentral i ladan.
Var hittar jag en sådan och vilken är det man ska köpa?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Hur långt och är det TN-S eller TN-C central som skall upp?
Ca 30 meter.R Robert-san01 skrev:
TN-S och TN-C vet jag inte vad det betyder men kan förklara såhär. I huvudskåpet (2015) kommer elen in från leverantören och där finns det tre huvudsäkringar (porslin) som sedan går över till "kundsidan" där jag har tre automatsäkringar på 16A som går in i huset och tre till på 16A som är tänkt att gå vidare till ladan (förberett av tidigare ägare).
Vet ej impedans. Tvivlar på att jag kommer behöva ta ut mer än 16A där nere då det blir en hel del effekt på trefas. Har mest behov av enfas men tänker att det är lika bra att ordna trefas på en gång och en riktig central där nere då det är bra vid ev. försäljning kan jag tänka mig.tommib skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Här har du två ledare extra ifall du vill ha Internet till ladan
Den säljs konstigt nog som 7-ledad släpvagnskabel på Biltema.
Nä men allvarligt talat har du att välja på 2.5 kvadratmillimeter eller 6 beroende på hur starkt nätet är där du finns (förimpedans) och om du är säker på att 16A räcker som maximal ström till ladan för all framtid.
TN-S och TN-C handlar om nollan är separerad från jordledaren eller inte men i och med att du har säkringar för ladan i skåpet där kabeln ska dras från är det bäst att göra den TN-S och alltså göra skillnad på jord och nolla i anslutningspunkten. Val av kabelsort beror om du vill lägga kabeln direkt i mark eller i ett skyddsrör som ger möjlighet att i framtiden dra en ny och större kabel utan att gräva.
Nä men allvarligt talat har du att välja på 2.5 kvadratmillimeter eller 6 beroende på hur starkt nätet är där du finns (förimpedans) och om du är säker på att 16A räcker som maximal ström till ladan för all framtid.
TN-S och TN-C handlar om nollan är separerad från jordledaren eller inte men i och med att du har säkringar för ladan i skåpet där kabeln ska dras från är det bäst att göra den TN-S och alltså göra skillnad på jord och nolla i anslutningspunkten. Val av kabelsort beror om du vill lägga kabeln direkt i mark eller i ett skyddsrör som ger möjlighet att i framtiden dra en ny och större kabel utan att gräva.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kolla med elektrikern som skall koppla in allt. 4 eller 5 ledare, 6 eller 10mm2 skulle jag tro att han föreslår.
Stort tack! Vad kan det röra sig om kostnadsmässigt för en kabel?
Ekkj 4*2.5+2.5 kabel. Ska finnas på Jula. Lägg den helst i markrör då det ger bättre skydd (finns också på Jula). Bör minst vara en halvmeter ned i marken så käken på vintern inte kan trycka upp kabeln. Mellan markytan och kabeln i marken är det rekommenderat att du också gräver ned ett gult plast band som varning för framtida grävare att det ligger en kabel där (finns på Jula). 2,5 kvadratmeter ledare på kabeln tillåter 16a vilket lär räcka för vad du än tänker göra (de flesta bostäder i Sverige klarar sig bra med bara 16a som huvudsäkring). Denna kabel tillåter en tn-s installation vilket är den mer moderna standarden för att dra in matningar i elcentraler (fyra ledare för faser plus neutral och en jordmantel som är godkänd för att användas som riktig jordledare).
Tack för svar!JägarMusen skrev:Ekkj 4*2.5+2.5 kabel. Ska finnas på Jula. Lägg den helst i markrör då det ger bättre skydd (finns också på Jula). Bör minst vara en halvmeter ned i marken så käken på vintern inte kan trycka upp kabeln. Mellan markytan och kabeln i marken är det rekommenderat att du också gräver ned ett gult plast band som varning för framtida grävare att det ligger en kabel där (finns på Jula). 2,5 kvadratmeter ledare på kabeln tillåter 16a vilket lär räcka för vad du än tänker göra (de flesta bostäder i Sverige klarar sig bra med bara 16a som huvudsäkring). Denna kabel tillåter en tn-s installation vilket är den mer moderna standarden för att dra in matningar i elcentraler (fyra ledare för faser plus neutral och en jordmantel som är godkänd för att användas som riktig jordledare).
Får jag lägga ned denna kabel själv och gräva igen men lämna själva inkopplingen till elektriker eller kräva det att elektriker även trär kabel i slang och lägger ned slangen?
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Till större delen rätt förutom att man inte kan säga generellt att 2.5 mm2 räcker kan lika väl krävas 6-10JägarMusen skrev:Ekkj 4*2.5+2.5 kabel. Ska finnas på Jula. Lägg den helst i markrör då det ger bättre skydd (finns också på Jula). Bör minst vara en halvmeter ned i marken så käken på vintern inte kan trycka upp kabeln. Mellan markytan och kabeln i marken är det rekommenderat att du också gräver ned ett gult plast band som varning för framtida grävare att det ligger en kabel där (finns på Jula). 2,5 kvadratmeter ledare på kabeln tillåter 16a vilket lär räcka för vad du än tänker göra (de flesta bostäder i Sverige klarar sig bra med bara 16a som huvudsäkring). Denna kabel tillåter en tn-s installation vilket är den mer moderna standarden för att dra in matningar i elcentraler (fyra ledare för faser plus neutral och en jordmantel som är godkänd för att användas som riktig jordledare).
Kabel ska förläggas av elektriker enligt lag
Mvh Andreas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
2,5 mm2 är dumsnålt, lägg ner en 5g6mm2 (minst) så är du framridssäkrare.
Men tipset att lägga slang är bra, då kan elektrikern använda din 2,5 mm2 som dragtråd.
Protte
Men tipset att lägga slang är bra, då kan elektrikern använda din 2,5 mm2 som dragtråd.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Du får gräva, det är allt utan att ha kontaktat en elektriker i förväg där ni kommer överens om vad mer du gör själv.Henke_2017 skrev:
Troligen fungerar det bra med 2.5 mm² om den avsäkras med 16 A i mätarskåpet. Men för att bekräfta det behöver man veta nätets styrka, eller förimpedansen. Den går att uppskatta om du kan tala om på ett ungefär hur långt du har till transformatorkiosken, antal grannar som delar på ledningen, landet/tätort. Du behöver bo bra långt ut i skogen för att 2.5 mm² inte ska fungera när du utgår ifrån mätarskåpet.
Att gå upp till 6mm kan jag hålla med om ifall man mistämisst att man i framtiden behöver mer än 16a dock om man ska ha användning av 10mm så måste mätarskåpet bytas ut. Om ens elnäts ägaren tillåter att fastigheten får dra mer än 25a.Andreas_kalmar skrev:
Nej, det kan krävas 10 kvmm pga både utlösningsvillkor och spänningsfall. Det är inte direkt relaterat till avsäkringen, även om det tumregelmässigt ofta anges så.
Troligen klarar sig TS bra med en 5G6 i alla rimliga situationer men det skadar inte att förstå vad som ligger bakom dimensioneringen och inte bara dra till med något för att "man brukar göra så". Vi hade en bra tråd om det för ett tag sedan med en ovanligt dimensionerad huvudledning. Detta är inte raketforskning och det finns utmärkta verktyg för att göra allt korrekt, då finns det i mitt tycke väldigt lite anledning att inte också göra det.
Troligen klarar sig TS bra med en 5G6 i alla rimliga situationer men det skadar inte att förstå vad som ligger bakom dimensioneringen och inte bara dra till med något för att "man brukar göra så". Vi hade en bra tråd om det för ett tag sedan med en ovanligt dimensionerad huvudledning. Detta är inte raketforskning och det finns utmärkta verktyg för att göra allt korrekt, då finns det i mitt tycke väldigt lite anledning att inte också göra det.
Kan hålla med om det med spännings fall.tommib skrev:
Nej, det kan krävas 10 kvmm pga både utlösningsvillkor och spänningsfall. Det är inte direkt relaterat till avsäkringen, även om det tumregelmässigt ofta anges så.