Har ett rum på cirka 10 kvm som ska totaltenoveras. Gamla golvet är borta och väggarna färdigslipade... Vi ska lägga nytt klickgolv, sätta renoveringstapet och måla, men i vilken ordning ska vi göra det?

Själv tänker jag spontant att vi sätter renoveringstapeten först, sen lägger vi golvet och sist målar vi. Men hur SKA man göra :) det här är mitt första "riktiga" renoveringsprojekt så det här är helt nytt för mig...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag säger golvet sist eftersom allt kladd hamnar på golvet och det svårt att skydda det till 100%

Har du för avsikt att måla med och/eller foga in golvsockeln så måste du lägga golvet först. Dock kan du grunda väggarna först.
En ordentligt utförd golvtäckning skyddar det till 100% men visst......det blir lite mera jobb då, helt enkelt.

"Standard" varianten är helt klart att lägga golvet allra sist.

Lycka till :thumbup:

Vet inte hur man ska göra men har för avsikt att sätta sockel när allt annat är klart :)
Renoveringstapeten kräver ju en hel del lim har jag förstått vilket säkert kan bli kladdigt, därav vill jag sätta den innan jag lägger golvet. Får se hur vi gör med målningen helt enkelt då... Har ju målat hela övriga huset så borde inte bli så mycket spill nu heller :)

Om det inte finns några "beroenden" av att vissa delar måste vara på plats före andra så är det väl en smaksak.

Oavsett så måste man vara försiktig med det som är klart först. Det är lätt hänt att vifta till med material och verktyg och skada väggar också om golvet görs sist.

Det går att foga spalter på en golvlist mot en klar vägg med akrylfog, men det kräver att väggen är tålig och att man jobbar snabbt och stryker bort överflödet med en fuktig svamp. Och att golvsockeln är förmålad.

S
luscious skrev:
Vet inte hur man ska göra men har för avsikt att sätta sockel när allt annat är klart :)
Renoveringstapeten kräver ju en hel del lim har jag förstått vilket säkert kan bli kladdigt, därav vill jag sätta den innan jag lägger golvet. Får se hur vi gör med målningen helt enkelt då... Har ju målat hela övriga huset så borde inte bli så mycket spill nu heller :)
man monterar sockeln snyggt. så man slipper att hålla på med målarfog

Rev ut golvet i går och nu kickar det väldigt unket där inne. Har aldrig känt någon lukt där innan så kan det vara så att det bara är "gammal lukt" som varit inkapslad eller behöver jag oroa mig?

Vad har du för något under golvet - husgrund / platta? Hur gammalt är huset?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.