Hej!
Vi har en luftvatten värmepump som orsakar låg frekvent buller i vissa delar av huset. Kan det hjälpa med att sätta en isolerande gummimatta på väggen bakom värmepumpen? Eller är det ett helt onödigt försök?
1 699 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Lågfrekvent buller inomhus | Gummimatta på väggen bakom värmepump?
-
21 jul 2022 16:36 #1
-
29 jul 2022 16:40 #2
-
30 jul 2022 09:44 #3
Är ganska säker på att det inte är pumpen som skakar. Däremot tror jag att det är rören som skapar problemen eftersom när jag drar i rören så minskar oljudet inomhus.
-
30 jul 2022 16:33 #4
Oljudet inomhus påminner lite om en brummande finlandsfärja
..vissa frekvenser på kompressorn är värre än andra.
-
31 jul 2022 12:30 #5
Då är det bara att be en rörmokare att byta ut en bit av röret mot flexslang.
- Laddar…
-
1 aug 2022 11:29 #6
-
Grundstött · Halland · 28 390 inlägg 1 aug 2022 23:311 aug 2022 23:31 #7
Ställ ute-delen av värmepumpen på marken utanför husväggen,
på ett par betongplattor eller liknande.
Vi hade samma problem med värmepumpen vid fritidshuset, att det blev ett lågfrekvent "muller" som hördes genom hela huset.
Så tog vi loss den från vägg-infästningen och ställde den på marken.
Ljudet försvann -
2 aug 2022 11:40 #8
-
2 maj 12:31 #9
Största bekymret med pumpar är att det blir vibrationer som överförs till stomen om de är fast inspända i en vägg exempelvis. En fristående betongplatta eller dyligt löser detta.
Problem 2 är att de ger ett visst luftljud som kan ger störningar genom en vägg exempelvis, lösning om möjligt flytta ut värmepumpen, dvs står den för nära kan den ge ett högt ljudtryck vid väggen vilket kan minskas genom att flytta ut värmepumpen från väggen.
Stomljud kan ju uppstå via cirkulationspumpen men som nämndes kan ju detta provas genom att stänga av den en kort stund och lyssna för att avgöra om problemet är där.
Ljud via vätska i rör åtgärdas genom att rören avvibreras. Rör som ligger an andra konstruktionsdelar eller är fast inspända kan ge stomljudsöverföring av ljud. -
Medlem · 522 inlägg 4 maj 06:424 maj 06:42 #10
-
7 maj 18:24 #11
Skall ta och testa att stänga cirkulationspumpen. Vad gör man om problemet ligger där?
Hur avvibrerar man rören?
Det intressanta är att om jag drar i rören bakom pumpen minskar det lågfrekventa bullret inomhus. Flexslangar är installerade. -
7 maj 18:28 #12
-
8 maj 07:12 #13
Min står ganska nära ett hörn vilket inte är optimalt. Man vänjer sig efter ett tag- Laddar…
-
18 maj 10:00 #14
Ja cirkulationspumpen kanske går att varva ner/ upp (kan medföra att ogynsamma frekvenser ändrar sig och ger mindre störningar).en större pump som går på lägre varv är en annan möjlighet.
Att ljudet subjektivt förändras när du drar i dem kan ju indikera att det finns pulsationer/ vibrationer i rören som i och med att de ligger an mot byggnadskonstruktioner ger stomljud. normalt löser man det genom att se till att de inte ligger an mot byggnadskonstruktioner om det är möjligt eller att man spänner fast dem så de inte rör sig med avvibrerade klammer typ.
Blir dock fundersam om det är flera som har problem med denna modell, antar att ni kontaktat leverantören med detta problem?
Liknande trådar
-
Lågfrekvent buller i huset. Vad ska jag göra?
Miljö & Hälsa -
Reducera lågfrekvent buller i yttervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Lågfrekvent buller i huset dygnet runt.
Miljö & Hälsa -
Ljudisolering - lågfrekvent buller, frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Ljudisolering - lågfrekvent buller, frånluftsvärmepump
Isolering