Byggahus.se
Ljud från blodkärl?
Själv har jag en mekanisk hjärtklaff som tickar, helt tyst blir det aldrig.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Magnus E K
Kanske något sådant, men lite konstigt att det kan gå veckor och ibland månader utan att det hörs alls, för att sen vara varje dag i nån vecka eller mer. Men förutom precis när det började och jag trodde det kom utifrån så har jag inte upplevt det som direkt störande, så jag har aldrig låtit undersöka det närmare.

URL URL skrev:
Jag vet inte om överkänslig är rätt ord. Ljudet ligger vid min gräns för hörbart ljud och att höra det man kan höra är ju inte att vara överkänslig, det är min hörsel som det genetiska lotteriet gav mig. När du eller någon annan hör ett ljud som ligger inom ramen för era hörbara frekvensområden så skulle ingen kalla er överkänsliga om de också hörde samma ljud. Jag kanske hör redan vid 25 hz men en annan kanske vid 50 hz. Det betyder inte att jag är överkänslig för att jag hör vid 25, är du med mig? Människan kan höra från 20 hz men långt ifrån alla gör det. Jag tror dock jag förstår din poäng, jag har blivit överkänslig eftersom jag inte kunnat stänga av ljudet och det pågått så länge. Stressreaktionen är en konsekvens av ljudet, bristande sömn osv det är inte ljudet i sig som är farligt, "bara" fullständigt outhärdligt. Får se om jag kan ordna en ljudfil ni kan få lyssna på.

Jag har bott på adressen i över 15 år och aldrig störts av ljud från vare sig trafik eller industri tidigare. Jag har haft tinnitus på ena örat i massor av år, pulserande, min egen puls allså, den har inget med ljudet att göra.

Det här är en stad med många ljud om man säger så. Jag är van vid lastbilar på tomgång om nätterna, jag har sovit utmed stora motorvägar under semestrar. Jag är inte överkänslig för den typen av ljud rent generellt, en fågel som tjattrar klockan 6 på morgonen har varit mer störande för mig eller hundar som skäller, bestick som skrapar mot tallrikar och höga diskant ljud, som i en dålig gammal bilstereoanläggning. Den typen av ljud har jag ogillat. Jag visste inte först jag fick ljudet i huset att jag hörde så bra på låga frekvenser, det har aldrig varit ett problem tidigare och ljudet har inte varit här tidigare.

Jo tankarna går till flytt men som sagt, här och nu då? Det kommer en ny dag, ny vecka, ny månad. Innan ljudmätningen är gjord är jag låst och det finns många omständigheter som gör att en flytt skulle innebära att vi hamnade i en lägenhet och inte alls hamnar vid någon trevlig gård på landet. Mina fysiska förutsättningar och konsekvenser av dem försvårar allt.

Vill förtydliga att jag inte lider av psykisk ohälsa (förutom den stressreaktion jag drabbars av nu), jag har en fysisk medfödd avvikelse i kroppen.

Såklart det kommer bli svårt att "vinna" mot en industri. Bäst vore om de kunde göra plågan kort och inte dra ut på det mer...
Hej hittade detta inlägg när jag nu har hamnat i samma situation sedan April 2020, bott i denna lägenhet i snart 11 år & aldrig haft detta problem innan! Är nyfiken & undrar hur det gått för er?
Håller själv på att bli mer eller mindre tokig av sömnlöshet & därmed huvudvärk pgav lågt konstant buller i lägenheten. Har här varit vid 5 olika tillfällen, till att börja med 2 fastighetsskötare vid olika tillfällen som konstaterat bullret, en tekniker & sedan 2 olika fastighetsförvaltare som påstår att de inte hör ljudet, således har jag inte fätt någon hjälp ännu men de ha lovat att återkomma men inte göra denna ljudmätning som gällde att ha en mätare här i ca 1 v som diskussionen var för det skulle kosta dem 50 000kr..är det möjlig? De erbjöd mig att stå i kö för att få byta bostad men det vill jag ju helst inte om det går att lösa på annat sätt. Mina tonårsdöttrar lider inte av ljudet som jag gör, min syster sov över här & hörde det tydligt. Jag har spenderat mesta tiden av sommaren hos min mamma för att jag inte orkat med att vara hemma pgav ljudet. Har med min bullerapp på mobilen sett att det ligger mellen 33 & 50 db vad det nu innebär, men mycket möjligt att en sådan app inte visar precisa värden....någon som vet om det fungerar eller vad som behövs som inte kostar 50 000kr..tacksam för svar!

• Gilla
Husmusan
  • Laddar…
Vår granne i radhus när jag var ung installerade akvarium, och det blev ett konstigt buller hos oss (betongbyggnad, även mellan lägenheterna). Tills vi lyckades klura ut att det nog kom från grannen, och frågade dem om de hade något nytt. Lösningen var så enkel som att flytta ut en del av pumpen 1 cm från väggen, där den tidigare vilat mot väggen.

Vad jag vill säga med detta: om det är en lägenhet, som inte tidigare hade bullret, kan det vara något hos grannarna, och kanske inget de själva hör. Om inte relationen är helt kass kan det nog löna sig att fråga om de installerat något nytt, eller flyttat runt på något. Kanske be dem att temporärt flytta lite på potentiella ljudkällor, kan ju vara så att ett ben står ovan på en golvregel som ligger an mot väggen, eller liknande. (Edit: rättat ett av säkert flera stavfel)

• Gilla
Husmusan och 4 till
  • Laddar…
Ladda ner en app som som kan viss vilka frekvenser ljudet består av. Till iphone finns det tex RedVox.

E eshus skrev:
Vår granne i radhus när jag var ung installerade akvarium, och det blev ett konstigt buller hos oss (betongbyggnad, även mellan lägenheterna). Tills vi lyckades klura ut att det nog kom från grannen, och frågade dem om de hade något nytt. Lösningen var så enkel som att flytta ut en del av pumpen 1 cm från väggen, där den tidigare vilat mot väggen.

Vad jag vill säga med detta: om det är en lägenhet, som inte tidigare hade bullret, kan det vara något hos grannarna, och kanske inget de själva hör. Om inte relationen är helt kass kan det nog löna sig att fråga om de installerat något nytt, eller flyttat runt på något. Kanske be dem att temporärt flytta lite på potentiella ljudkällor, kan ju vara så att ett ben står ovan på en golvregel som ligger an mot väggen, eller liknande. (Edit: rättat ett av säkert flera stavfel)
Tack för svar, väldigt kul att höra för det var precis berättelsen om akvariet som teknikerna berättade för mig när han var här & han sa att det var många år sedan!!!:D. De har faktiskt kollat med grannen ovan & grannen inunder men inte hittat något där, bor i ett 5 våningshus, så det finns många lägenheter här & svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån, vi bor i en tvåa & jag skulle säga att jag nog hör detta i hela lägenheten, möjligtvis mer i Vardagsrummet men det är där jag spenderar mest tid iof. jag har provat att sova på flera ställen i lägenheten eftersom jag har fått jätteproblem med sömnen men känner nog inte av någon större märkbar skillnad tyvärr.

K Klicka skrev:
Ladda ner en app som som kan viss vilka frekvenser ljudet består av. Till iphone finns det tex RedVox.
ok har ingen iphone men tack ska kolla upp det, kanske funkar på smartphone med. Har bara använt bullerappen hittills.

Hej, har läst igenom hela tråden och undrar om någon övervägt att ljudet kan vara alstrat elektroniskt, här där vi bor ute på landet har vi fått lågfrekventa ljud dygnet runt utomhus som inom hus, även om vi stänger av all ström hörs det. Utomhus hörs det mest då det är vindstilla, det blir också en slags tryckkänsla i kroppen av ljudet. Det enda vi kan komma på är att radiomasten i närheten fått mer utrustning samt att nya master byggt runt oss. Kan vi ha hamnat i ett elektroniskt resonansfält?

Infraljud kan röra sig långa sträckor, dvs km eller tom mil. Undersök vad som finns längre bort! Hur långt från ert boende behöver ni komma innan ni inte hör bullret. Finns det något väderleksförhållande då det hörs bättre eller sämre? Hör alla detta eller bara någon?

• Gilla
Husmusan
  • Laddar…
K Karl-Lena skrev:
Hej, har läst igenom hela tråden och undrar om någon övervägt att ljudet kan vara alstrat elektroniskt, här där vi bor ute på landet har vi fått lågfrekventa ljud dygnet runt utomhus som inom hus, även om vi stänger av all ström hörs det. Utomhus hörs det mest då det är vindstilla, det blir också en slags tryckkänsla i kroppen av ljudet. Det enda vi kan komma på är att radiomasten i närheten fått mer utrustning samt att nya master byggt runt oss. Kan vi ha hamnat i ett elektroniskt resonansfält?
Ladda ner en app som kan mäta vilka frekvenser mikrofonen hör.

K Klicka skrev:
Ladda ner en app som kan mäta vilka frekvenser mikrofonen hör.
Har du tips på app?

K Karl-Lena skrev:
Kan vi ha hamnat i ett elektroniskt resonansfält?
Nej.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Karl-Lena skrev:
Har du tips på app?
K Karl-Lena skrev:
Har du tips på app?
Prova red vox (finns för iphone). Där kan du se frekvensinnehållet som en graf.

K Klicka skrev:
Prova red vox (finns för iphone). Där kan du se frekvensinnehållet som en graf.
Den heter "Infrasound Recorder" på appstore.

• Gilla
Karl-Lena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.